Přejít k hlavnímu obsahu

Velký rozhovor s manažerem DTG o domácí scéně

13. 8. 2018 | 18:23 Všechny hry
V pozadí domácí scény se objevuje řada osobností, o kterých veřejnost takřka netuší, ale bez jejich činnosti by určité subjekty nemohly fungovat. Na jednoho z domácích manažerů si posvítíme právě dnes, kdy jsme si pozvali tahouna a manažera známé české organizace Dark Tigers. Popovídáme si s ním nejen o tomto celku, ale také o aktuálních problémech na domácí scéně.Pro ty, kdo tě neznají, mohl by ses našim čtenářům v rychlosti představit?
Výchozí obrázek

V pozadí domácí scény se objevuje řada osobností, o kterých veřejnost takřka netuší, ale bez jejich činnosti by určité subjekty nemohly fungovat. Na jednoho z domácích manažerů si posvítíme právě dnes, kdy jsme si pozvali tahouna a manažera známé české organizace Dark Tigers. Popovídáme si s ním nejen o tomto celku, ale také o aktuálních problémech na domácí scéně.

Pro ty, kdo tě neznají, mohl by ses našim čtenářům v rychlosti představit?

Zdravím čtenáře. Jmenuji se Michal Hrdlička, je mi 32 let a v esportové komunitě vystupuji pod nickem hurvajs. Mojí vášní jsou PC hry, především esport, kterému věnuji většinu svého volného času.

Obdobím vzniku Dark Tigers byl dosud poslední LanCraft v roce 2015

Jak dlouho se věnuješ manažerování, jak ses k tomu dostal a byl jsi před tím někdy aktivním hráčem?

Býval jsem aktivním hráčem v dobách CS 1.4 až 1.6, ale bez větších úspěchů, největší úspěch je nejspíše výhra proti AIM bohu Superstarovi v 1v1. Ke konci období CS 1.6 jsem skládal různé týmy a staral se o ně a zároveň za ně aktivně hrál. Poté, co jsem usoudil, že moje reflexy jsou už velmi špatné, zůstal jsem pouze u toho manažerování. Velmi mě bavilo organizování všeobecně a z toho se vyvinula herní organizace ITG (Iron Team Gaming), ze které se po různých změnách stala organizace s aktuálním názvem Dark Tigers.

Jde pro tebe o druhou rodinou? Jak bys popsal tygry někomu, kdo o vás dosud neslyšel?

Upřímně musím říci, že aktuálně máme mezi sebou ve vedení spíše chladné, leč profesionální vztahy. Zažili jsme totiž jedno obrovské zklamání v odchodu League of Legends sekce v roce 2016, pro kterou jsme měli připravené dobré podmínky a hodně jsme tomu obětovali. Řekl bych, že do té doby jsme byli jedna rodina s jedním společným cílem. Dnes jsme na to tři lidé, no a dva mí společníci mají jiné, prioritní projekty v esportu.

Aktuálně jste propustili LoL sekci a skrze tryout nakonec nepřijali PUBG tým. K druhé situaci ses již vyjádřil v předchozím článku, ale co ta první? Je LoL scéna tak problémová? Co vlastně stojí za celkovým úbytkem sekcí?

LoL scéna je velmi specifická a za sebe mohu říci, že pro organizace problémová. Hráči spolu dlouho nevydrží a složí se většinou před nějakým větším eventem, po kterém se opět míchají sestavy. Jeden by řekl, že by mohli pomoci smlouvy, ale udržte pod smlouvou hráče, kteří spolu nechtějí za žádnou cenu hrát. Vedení obětuje hodně času a prostředků, ale hráčům je to jedno, vidí jen sebe a pokud za rozpadem jsou různé malichernosti, které se opakují stále dokola, zjistíte, že je lepší svůj čas a prostředky investovat jinde. Pokud bych měl někdy dělat LoL sekci, tak by to bylo rozhodně nekoncepčně (picknout tým před eventem, který mají šanci vyhrát), ale dokud nemusím, tak to takhle dělat nechci, upřednostňuji dlouhodobé spolupráce.

Výkladní skříni DTG je CS:GO tým. Čím je ten tým výjimečný a kam bys jej jednou chtěl dotáhnout, například k hraní na plný úvazek?

Ano, je to tak. Ten tým je výjimečný především v osobnostech hráčů. NIO, EYO a beastik jsou hráči, kteří si na nic nehrají, jsou féroví a pokorní. Kdybych měl dát příklad, jak vypadá profesionální CS:GO hráč, označil bych právě tyhle tři. Tomkeejs dokáže vždy vyhecovat tým a u hráčů využít jejich individuální schopností ve hře a tím vhodně doplnit sestavu v případě změny. A Tusi je velký talent, který ovšem ještě potřebuje dozrát, ale podle mě by 5 ideálních hráčů nefungovalo. Je to právě složení týmu, čím jsou výjimeční. Vše do sebe zapadá a když se přidá společný cíl, jako je právě full-time, tak přichází i výsledky. Tento tým rozhodně k dalšímu rozvoji potřebuje full-time a o to se aktuálně snažím. Představa, co by dokázali, kdyby nemuseli přijít unavení z práce a sednout za PC, je ale z říše snů.

hurvajs v akci při sledování svých Hearthstone hráčů na venkovním eventu v Jablonci nad Nisou

Na co podle tebe kluci mají? Nebojíš se, že v případě větších úspěchů mohou utéct?

Aktuálně umí porážet i full-time týmy, ale myslím si, že dokud tomu nebudou moci dávat 100% a být profesionálové, přijde strop. Samozřejmě si uvědomuji, že mohou utéct. Snažím se dělat vše proto, aby se to nestalo. Nicméně a zde budu zase upřímný, našim společným cílem je full-time a pokud tyhle podmínky dostanou jinde než v DTG, tak jim nebudu bránit a rád se budu o ně starat i jinde, pokud bude možnost, protože si nemyslím, že znovu najdu tým s tímto charakterem.

Co pro tebe znamenal historický úspěch, postup na V4 Festival do Maďarska?

Pro mě to je největší úspěch a obrovská hrdost. Ty pocity, když sedíte před tou obrovskou stage, na které váš tým hraje proti HellRaisers, jsou nepopsatelné. Celou dobu sním o tom, že budu s týmem na takovém eventu a díky tomuto projektu a díky našemu CS:GO týmu se mi to splnilo.

Kam budou dále směřovat Dark Tigers jako organizace? Kde tým vidíš třeba za rok, za dva?

Těžko říci, pro nás je to každoroční boj o partnery a finance pro další sezónu. Letošní rok byl zatím velmi úspěšný, nějaká jednání probíhají a pokud dopadnou dle představ, tak se opět posuneme dále. Ale já osobně bych se chtěl vydat cestou do Evropy s naším CS:GO týmem.

Kdybys měl vyjmenovat TOP3 domácí herní kluby, které by to byly?

eSuba, eXtatus a za největší progres Eclot Gaming.

Když budeme hovořit o organizacích celkově, kde je na domácí scéně trn v patě? Co to tady nejvíce sráží?

Asi si udělám pár nepřátel, ale chci být upřímný. Obecně to podle mě sráží lidé, kteří sedí na penězích a neinvestují je dále do rozvoje, ne tolik, kolik by mohli a vlastně i měli, proto je dostávají, že? Dějí se tu takové věci, jako jsou odměny marketingovým manažerům za domluvenou spolupráci, nesmyslné výplaty majitelům organizací apod. To je podle mě největší problém, pak už je to specifické, jako např. nepřející lidé ve vysokých funkcích. Dalším problémem je neschopnost týmu se spojit pro společnou věc, v tomto už se udělal krok dopředu díky AGK, která dokázala spojit týmy v boji za lepší podmínky na turnajích, ale mělo by se v tom pokračovat dále a rozvinout to.

Za Dark Tigers si v průběhu let zahrála celá škála týmů, která nechyběla na předních domácích akcích

Dá se pojmenovat celkový problém, kvůli kterému se domácí scéna posouvá jen pomalu?

Za vším hledej peníze, žijeme v kapitalismu. Zároveň žijeme v zemi, kde každý sportovní klub má problémy udržet krok se světem. Nejsme tak bohatá země, a to jde znát ve všem. Nemůžeme se srovnávat s Norskem, Švédskem, USA nebo Německem, kde jsou úplně jiné podmínky. Sportovní kluby v ČR se soustředí na prodej hráčů do zahraničí a podle mě, k tomu jsme schopni dojít i v esportu, svět už nám utekl. Na druhou stranu přemýšlím, proč třeba v Polsku a na Ukrajině, to jde. Jak říká kolega z Eclot Gaming: “Chtěl bych umět polsky.”

Kdybys měl manažerům organizací z nižších sfér dát jednu radu, jaká by to byla?

Pro mě asi nejdůležitější věc – nikdy neslibujte hráčům něco, o čem víte, že nemůžete splnit. 

Máš nějaký esportový sen, který by sis chtěl prožít? Ať už se týká DTG nebo ne.

Chtěl bych jednou manažerovat tým, který se dostane na Major. Dlouhodobým snem je dělat esport na plný úvazek.

Vidíš esportový potenciál v battle royale hrách? Patří na největší domácí akce, do největších týmů?

Já osobně s tím bojuji, nepovažuji to za esport, i když já se těžko otevírám novým věcem a chvíli mi trvá, než je příjmu. Nicméně battle royale nezavrhuji, a dokonce si i myslím, že i já jednou uznám, že to esport je.

A co třeba mobilní hry, sleduješ tento trh, jak jej vnímá manažer týmu? Jde jen o bublinu nebo má šanci prorazit?

Sledovat tento trh musím, protože každý manažer musí sledovat trendy. Nicméně, jediný, kdo tu umí dělat mobilní hry, je eSuba a Inside Games. Já osobně bych k tomu rozhodně potřeboval dalšího manažera, který se pohybuje v této sféře, a jestli prorazí? Myslím si, že už celkem prorazili, tedy co týče Asie, jestli to Evropa přijme, to ukáže čas.

Rodina Dark Tigers na svém prvním Mistrovství České republiky v roce 2015

Na závěr se tě zeptám, jestli je nějaká hra, kterou máš v srdci a rád bys ji do DTG přijal, ale bohužel nemá budoucnost?

Určitě je to Quake, jedna ze dvou her o skillu, a proto ji nehraje moc lidí. Uvidíme, co přinese nový díl.

Jsme u konce, a ty máš nyní prostor na libovolný vzkaz.

Děkuji za rozhovor a možnost se vyjádřit, na závěr bych chtěl vzkázat všem lidem okolo esportu, ať to dělají srdcem a odměna přijde. Chci poděkovat i AGK za jejich práci, kterou poslední dobou dělá za nás všechny.

Štítky: Dark Tigers
Tvoří a pisálkuje na pískovišti jménem PLAYzone.cz už od roku 2011. Zkoušel i jiné pozice, redaktořina a komentování je ale cesta. Přes 10000 článků a bleskovek hovoří za vše. Rád si hraje se slovy, stvořil třeba Zápasovník. Je fanouškem také klasického sportu, ze všeho nejvíc ale miluje jídlo.