Přejít k hlavnímu obsahu

Jak společnosti vydělávají na hráčích

18. 11. 2017 | 22:13 Všechny hry
Už od počátku počítačových her se společnosti snažily z hráčů dostat co nejvíce peněz. Nejdříve šlo o neškodný marketing a reklamy, které následovaly normal a deluxe edice. V nynější době už je běžnou praktikou vydávat hru v několika edicích, vytvořit pre-order bonusy, nenápadně přidat mikrotransakce a v neposlední řadě loot boxy. Jaké praktiky společnosti využívají a jak to vše začalo?
Výchozí obrázek

Už od počátku počítačových her se společnosti snažily z hráčů dostat co nejvíce peněz. Nejdříve šlo o neškodný marketing a reklamy, které následovaly normal a deluxe edice. V nynější době už je běžnou praktikou vydávat hru v několika edicích, vytvořit pre-order bonusy, nenápadně přidat mikrotransakce a v neposlední řadě loot boxy. Jaké praktiky společnosti využívají a jak to vše začalo?

loot byxy

Před dávnými časy, když hlavním problémem v našem životě  byl náš tamagochi mazlíček, bylo kupování her daleko jednodušší. Pokud se ve vašem hledáčku vyskytla nějaká hra, počkali jste na její vydání a následně ji jednoduše koupili v kamenném obchodě s pocitem ohromné radosti.

Tyto časy jsou dávno pryč a hráči se musí neustále rozhodovat, jakou edici hry si koupí, kolik peněz investují do mikrotransakcí a jak galantně vysvětlit své přítelkyni, že předobjednávka deluxe edice se sběratelskou postavičkou hry za pět tisíc je výborná investice do budoucna. V následujících řádcích si rozebereme praktiky společností a kdy to vše začalo.

Deluxe Editions

Prvním krokem společností vydávající hry byly deluxe edice hry. Tyto edice většinou obsahovaly nádherné art booky a postavičky, které byly pohlazením pro duši fanouška dané série. Dříve tyto deluxe edice neměly žádné in-game výhody, což dávalo smysl. Pokud se podíváte na dnešní hry,  můžete si mnohdy vybrat mezi 4-5 edicemi, přičemž ty nejdražší nabízí i in-game výhody v podobě lepšího luku do začátku (Assasins Creed: Origins) a do značné míry tak ovlivňují gameplay.

Pre-order bonusy

Mít několik verzí hry samozřejmě nestačí a společnosti vymyslely další způsob, jak z hráčů vytáhnout peníze ještě před vydáním samotné hry. V dnešní době je už běžnou praktikou pre-order hry s příslibem určitých výhod nebo dřívějším přístupem do alha/beta verze hry. Bonusy za pre-order mohou zahrnovat například unikátní skinny (Hearthstone) nebo nepatrně výhodnější cenu. Nevýhodou může být fakt, že sázíte na vývojáře a po releasu hry můžete mít v knihovně nehratelnou hru bez možnosti vrácení peněz.

Mikro transakce

Mikrotransakce byly v prvopočátku doménou hlavně mobilních her zdarma. Celkem jednoduchý systém, kdy hráči mohli hru hrát zdarma a progress urychlit zaplacením malé sumy peněz. Postupně tento systém přerostl do verze, kdy hru můžete hrát zdarma, ovšem velká část celého obsahu je schovaná za mikrotransakcí. Následná proměna her z modelu Free-to-play na Pay-to-win už byla rychlá a nejspíše už není cesty zpět.

Nesmyslná DLC

Herní společnosti už zřejmě omrzelo vytvářet hry se stovkami hodin gameplaye a jejich další praktikou se staly DLC a Seasson pass. Mnohdy jsou tyto datadisky k samotné hře tak nesmyslné, že si člověk říká, proč by právě tento obsah vysekli vývojáři ze hry a prodávali samostatně. Těchto reakcí si společnosti ihned všimly a zareagovali z bussines hlediska úžasně. Hráčům v nynější době nabízejí seasson pass, který je mnohdy cenově srovnatelný se samotnou hrou a nabízí předobjednání jakéhokoliv budoucího DLC obsahu. Vtip je ovšem v tom, že často neví ani samotní vývojáři, co za obsah dále pro hru vytvoří a my platíme pouze za příslib kvalitního contentu.

DLC burger

 

Alha/bata verze navždy

Už několik let se ozývají názory, že hry nejsou to co bývaly a vývojáři při vydání her nevychytají bugy a glitche ve hrách. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat a vznikl fenomén hry v Aplha/beta verzi. Hra vyjde na steamu/originu jako nedodělaná a hráči si ji mohou za plnou cenu koupit a hrát. Háček je v tom, že hra je nedodělaná, obsahuje spoustu chyb a vývojáři se tak chrání před kritikou, že hra nefunguje. Krásným příkladem byl ARK: Survival Evolved, který takto zůstal na steamu dlouhou dobu a dokonce vydával DLC ještě před oficiálním spuštěním hry.

Loot boxy

Tady se jedná už spíše jen o třešničku na dortu v podobě placených loot-boxů. Prozatím se většina her drží modelu, že loot-boxy obsahují jen kosmetické serepetičky do hry a nijak tím neovlivňují gameplay. Naneštěstí se nedávno objevilo například v Middle-earth: Shadow of War možnost kupovat loot-boxy, jenž obsahovaly vybavení a bez jejich zakoupení bylo velice obtížné hru dokončit. Tento systém naprosto zničil hodnocení této hry a hráči byli velice nespokojeni. 

Dalším příkladem je Star Wars Battlefront. U této hry hráči zašli tak daleko, že vyzvali ostatní k bojkotu hry a hromadně začali rušit pre-order. Následná reakce EA na nelidské množství času potřebného k odemknutí všech postav v multiplayeru se také nesetkala s porozumněním a problém bude mít ještě velkou dohru.

Závěrem

Bohužel se na lepší časy neblýská. A i přes ohlasy hráčů si nejspíše společnosti pojedou svůj zajetý model velkého množství transakcí a poplatků pro odemčení celé hry.

I Blizzard má smysl pro humor a mimo tento spot si neodpustil i jemnou poznámku na účet EA a jejich kauze s Battlefront.

Štítky: Blizzard