Přejít k hlavnímu obsahu

Rozhovor: Vybuduj svůj esport tým #2

10. 12. 2017 | 21:55 Všechny hry
Chuť něco dokázat, velká výdrž a silný tah na bránu, to jsou základní schopnosti manažerů a často i vlastníků tuzemských esport klubů v jednom. V tomto seriálu článků pro vás PLAYzone vyzpovídal přední české manažery a poodhalil skrytá tajemství, která stojí za vybudováním konkurenceschopných organizací z pohledu financí, hráčů i fanoušků. Zjistili jsme, jaké byly jejich začátky, kdo jim platí turnaje a nebo jestli se dá začít třeba i bez jediného floku.
Výchozí obrázek

Chuť něco dokázat, velká výdrž a silný tah na bránu, to jsou základní schopnosti manažerů a často i vlastníků tuzemských esport klubů v jednom. V tomto seriálu článků pro vás PLAYzone vyzpovídal přední české manažery a poodhalil skrytá tajemství, která stojí za vybudováním konkurenceschopných organizací z pohledu financí, hráčů i fanoušků. Zjistili jsme, jaké byly jejich začátky, kdo jim platí turnaje a nebo jestli se dá začít třeba i bez jediného floku.

V druhém díle seriálu Vybuduj svůj esport tým nám přiblíží svůj názor manažer a vlastník esport týmu Eclot Gaming, Martin Novotný. Nejprve ale začněme malým přiblížením týmu ECLOT.

Založeno: 2015

Herní sekce: HS, CS:GO, LoL

Počet hráčů: cca 16 + většina má rámcové smlouvy na dobu určitou

Kolik stojí založit esport tým: základní rozpočet 30 000 Kč (bez startovného na turnajích)

Podpůrný personál týmu: 4 (2 manažeři + 2 marketing)

Eclot

Jak vybudovat tým na české scéně? Co byste doporučili novým týmům - co dělat a čemu se naopak vyhnout?

Hráli jsem s kamarády LoLko jako každý a pak nás to přestalo bavit. Zkusili jsme si to tedy z pozice management. Angažovali jsme lepší hráče, vymysleli logo, ale hlavně jsme si určili cíle organizace. Na začátku není dobré dělat tým pro hráče, ale je důležité soustředit se na vaše cíle. Samozřejmě hráči jsou důležití a musíme se starat, aby měli co nejlepší komfort a zázemí, ale oni si toho nakonec až tak moc neváží, protože si neuvědomují, kolik práce management týmu stojí a co všechno jim poskytuješ.


Jak zajišťujete finanční stabilitu týmu a jaká týmová struktura se dá začít budovat s “0“ na kontě?

Nejlepší je mít někoho, kdo rozumí marketingu a pomůže s oslovováním potenciálních partnerů. Nám na začátku pomohl náš Minecraft server a mohli jsme to částečně financovat z toho. Samozřejmě se to částečně dá dotovat z vlastních peněz, ale není to dobrý, takže každá organizace má za cíl, aby byla soběstačná a na to je třeba spousta marketingu.

Eclot

Dokážete si udržet vaše hráče  dlouhodobě? Jak trénujete a kde sháníte nové hráče?

Se sháněním hráčů jsme nikdy neměli problém a vždy se nám podařilo je najít. Posledním takovým hráčem je například Matyáš "Carzzy" Orság (momentálně eXtatus). V LoLku hledáme kluky ze soloque, přes kamarády i na turnajích. Na začátku byl velký problém udržet si kvalitní hráče, protože hráči odcházeli za lepšími podmínkami k soupeřům. Teď už to tak složité není. Jsme známější klub, máme svoje fanoušky a s hráči máme uzavřené poloprofesionální smlouvy.


Jak si budujete fanouškovskou základnu a image organizace? Předáte nějaké tipy začínajícím týmům?

Rozhodně k budování image organizace jsou důležité sociální sítě. V Čechách vede hlavně facebook a instagram. Další základní věcí je pak WEB organizace a fotky k prezentaci pro marketingové účely i fanoušky. Vše by mělo být nejlépe v jedné grafické identitě. Doporučuji nechat si od grafiků nebo své pomocí vytvořit šablony a další grafiky loga, které se pak dají všestranně využít. Samotná image se dá budovat i přes hráče, stačí, aby například párkrát na streamu zmínili, za koho hrají a přitáhli potenciální fanoušky.

Eclot tým

LoL sekce Eclot Gaming, zleva: Shine, argpetr, Proker, Angel, Robocop

Jaké jsou další cíle vaší organizace, co plánujete do dalších let a jakou strategii byste  doporučili nováčkům v této branži?

Důležité je udělat si kromě krátkodobých cílů i ty dlouhodobé. Můj dlouhodobý cíl je možná trošku ambiciózní, ale chtěl bych vést profesionální tým, stejně jak se to nedávno podařilo eXtatusu a živit se prací v managementu. Ty menší cíle pro začínající týmy by měl být dostat se například na MČR. Sehnat pár marketingových partnerů nebo dostat 500 lajků na Facebooku.

Mohli byste nakonec zhodnotit momentální stav a potenciál české scény, respektive kde hledat možnosti ke zlepšení?

Pokud bych se měl zaměřit na konkrétní příklad na momentálním Mistrovství republiky v Brně, tak se mi celá akce moc líbí po produkční stránce, která je na skvělé úrovni a je to srovnatelné se světovými turnaji. Největší prostor vidím v celkové dotaci za celkové vítězství v českých turnajích. Samozřejmě chápu, však chápu že český rybníček je o hodně menší než ten světový. Česká scéna jde dobrým směrem, myslím si ale, že stále máme velký prostor pro vstup dalších partnerů, kteří se zatím bojí do esportu investovat a zviditelnit se.

Pokud Vás článek zaujal a chcete znát i jiné názory přečtěte si první část PLAYzone seriálu Vybuduj svůj esport tým #1, ve které odpovídal Karel "Pigi" Potužník, herní manažer týmu eSuba.

Štítky: eclot gaming