Přežije Artifact?

21. 1. 2019 07:00
Artifact
Valve je jedna z největších herních společností na světě, díky Steamu a hrám jako jsou CSGO nebo Dota 2 zisky tohoto kolosu šplhají do závratných výšin. Je tedy možné, aby tak zkušená a historicky úspěšná firma udělala chybu? Nebo má Artifact stále šanci vydobýt si místo mezi velikány, jako Hearthstone nebo nově se zvedající MTGO?

Čísla bohužel hovoří jasně, jen za posledních třicet dní se maximální online počet hráčů v jednu chvíli vyšplhal na něco málo pod 7 000 lidí, což si zcela jistě Valve se svými statisícovými či milionovými aktivními hráči u jiných her za klobouk nedá. Poslední čísla jsou ještě ke všemu o polovinu horší, jen za uplynulých 24 hodin si totiž Artifact zapnulo v jednu chvíli ani ne 3 000 hráčů, čímž se tahle sběratelská karetní hra dostává doslova na samotné dno.

Pokud se nad Artifactem zamyslím hlouběji, napadají mě dvě témata. To první se týká důvodu toho, proč je Artifact v té pozici, ve které je a to druhé pak možného řešení, pojďme na to však postupně. Tři aspekty dle mého stačily k tomu, aby Artifact neuspěl (aspoň prozatím) ve vodách TCGO. Zaprvé je to rok vydání hry, zatímco HS je s námi totiž skoro pět let, bylo to pět let, kdy neměl na poli online karetního hraní vlastně žádnou větší konkurenci a ničil postupně všechny ostatní nadějné projekty, jako například ESO Legends nebo Scrolls od Mojangu. Další aspekt je model, se kterým dle mého názoru udělalo Valve asi největší chybu. Lidé v dnešním světě F2P her prostě už nechtějí platit za další online hry, i přestože můžou být sebelepší, dvacet dolarů není prostě málo. Bohužel zde také nepomohlo ani jméno jednoho z tvůrců MTG a člověk tak před posledním větším patchem, který do hry přidal možnost získání karet aspoň částečným progresem, nemohl bez reálných peněz hru v podstatě zahrát (určitě ne oblíbený expert draft). Třetí aspekt, za který však vývojáři nemohou, je složitost a streamovací atraktivnost celé hry, která je, buďme k sobě upřímní, minimální. Hra je totiž doopravdy těžká na sledování pro člověka, který s ní nikdy nepříšel do kontaktu, což se o HS nebo MTG říct nedá.

Jaké je tedy řešení? Vidím hned dvě, které ale musí jít ruku v ruce. Tím prvním je F2P model podobný tomu v HS, hra by v dnešní konkurenci měla být zdarma a Valve by mělo dát hráčům možnost díky grindu získat jakýkoliv obsah ve hře. Pokud však někdo bude chtít všechny karty hned, ať si je koupí, nikdo by mu v tom určitě bránit neměl. No a tím druhým, možná i více důležitým řešením, je obrovská podpora esportu. Valve musí dát do hry a na turnaje miliony dolarů a nalákat zpět nejenom obrovské hvězdy esportu, ale i samotné streamery, právě ti spolu s esportem totiž dokáží držet hru na nejvyšších žebříčcích popularity.

Doufejme tedy, že to Gaben pochopí.

O autorovi:

Členem od: 4. 2. 2014
Celkový počet článků:
8

Na to, jak specifický druhem jsou karetní hry, je konkurence obrovská. Mám neodbytný pocit, že to Valve podcenilo a očekávalo úspěch tak nějak jen proto, že je to hra od Valve. Špatná podpora streamerům, ekonomický model nepřívětivý pro ty, co si to chtějí nejdřív trochu zkusit, složitost pro diváky... To, že samotná gameplay je OK, je ve stínu nevýhod málo, musela by to být mnohem větší pecka.

HS je krásně jednoduchý, dá se hrát na záchodě, v MHD, kdekoliv, rychle pochopitelný. MTG má obrovskou tradici, Arena (v textu máte MTGO, to jste předpokládám nemysleli) je konečně povedenou implementací MTG do online hry a co si budeme, sponzorování streamerů a ohlášený 10 mega cenový fond rozhodně pomáhá.

Nevypadá to pro Artefakt dobře.