Přejít k hlavnímu obsahu

Věděc, který zkoumal Corrupted Blood ve World of Warcraft, pomáhá s bojem proti koronaviru

18. 3. 2020 | 11:29 Všechny hry
Pro dlouhodobé hráče World of Warcraft není pandemie koronaviru prvním okamžikem, kdy se setkali s onemocněním v celosvětovém měřítku. V září roku 2005 se ve WoW odehrál tzv. Corrupted Blood Incident, který měl za následek mnoho (virtuálních) úmrtí.
Corrupted Blood
Corrupted Blood

A v té době pravděpodobně seděli u počítačů i někteří vědci, kteří se jím zabývali ve výzkumu z roku 2007, ten teď pomáhá v boji proti koronaviru. Pro začátek není od věci přiblížit těm méně znalým, o co přesně se v Corrupted Blood Incidentu jednalo. Jednalo se o virtuální pandemii, jež začala 13. září 2005 s vydáním Zul’Gurub raidu a měla za následek, že zabila prakticky celé servery, a to na celý týden. Šířil se velmi rychle a zanechával za sebou stovky koster po mrtvých hráčích. Blizzard nakonec musel restartovat servery „natvrdo“, aby se povedlo šíření zastavit.

Pokud vás zajímá, co Corrupted Blood dokázal, podívejte se na video níže:

V roce 2007 pak vznikl výzkum zmiňující, jak by rozšíření nemoci původně ve WoW mohlo být využito k modelaci budoucích epidemií ve skutečném světě. Nyní, o více než 10 let později, je stejný výzkum využíván, aby pomohl vědcům přijít na lék proti koronaviru. Dá se tedy říct, že svým způsobem pomáhá Corrupted Blood Incident s bojem proti této nemoci, jak zmínili výzkumníci v rozhovoru pro PC Gamer.

V září 2007 se Eric Lofgren, nyní pracující na Washington State University, zabýval tím, jak by Corrupted Blood Incident a jeho náhodné zahrnutí vedly k dokonalé příležitosti ke sledování pandemie, ale v bezpečném prostředí. Ve svých příkladech třeba porovnával hráče s nízkými úrovněmi k citlivější části populace, NPC zase přirovnal k asymptomním přenašečům (organismy, které byly infikovány patogenem, nemají však žádné příznaky) a jak neustálé oživování hráčů vedlo k nepřetržitému dalšímu šíření nemoci, díky čemuž je velmi snadné porozumět tomu, jak epidemie začíná a šíří se.

Lofgrenův výzkum by mohl pomoci i v boji s pandemií koronaviru. V rozhovoru doktor Lofgren zmínil, jak výzkum a hraní World of Warcraft pomohly i jeho práci na COVID-19. Ačkoliv Corrupted Blood vznikl kvůli nečekanému přehlédnutí, koronavirus a další nemoci nejsou nic překvapivého.

Jak Lofgren uvádí, příroda je velmi dobrá v tom, aby lidé onemocněli. Nejlepší, co teď můžete udělat, je snažit se zastavit další šíření viru, byť nezáměrně, a nepodceňovat ho. Zároveň ale nepanikařte. Takže ven choďte jen v nutných případech, nedotýkejte se svého obličeje, a hlavně si myjte ruce. Jelikož má teď většina z nás neplánované volno, proč si nezkrátit čas u nějaké dobré hry?

Zdroj: wowhead.com
Štítky: koronavirus