Přejít k hlavnímu obsahu

Známé tváře MaNa a TLO nestačily na umělou inteligenci AlphaStar

26. 1. 2019 | 16:22 StarCraft 2
Že existují počítače, co poráží nejlepší hráče v šachách, či třeba dokonce v Mariovi, ví snad každý. Jak to ale je s umělou inteligencí a StarCraftem?
StarCraft
StarCraft

Hry obecně sehrály ve vývoji umělých inteligencí obří roli, protože právě na nich se dá skvěle otestovat, jak se vám ve vývoji daří. A zatímco v Dotě nebo Mariovi už umělá inteligence svoji sílu ukázala, (a třeba v takových šachách jsou nejlepší AI schopné rozdrtit nejsilnější hráče, i když neběží na nejvýkonnějších počítačích) vyvinout takovou, co by zvládla konkurovat profesionálům v komplexní strategii StarCraft II, se zatím nepovedlo.

Tuto výzvu ale zkusili pokořit vývojáři z DeepMind, tedy společnosti, která má na svědomí třeba AI AlphaZero, jednu z nejlepších v šachách, go a shogi. Jenže vyvinout AI, jež zvládne konkurovat lidem v tak složité strategické hře, kterou StarCraft nepochybně je, je oříšek i pro takové odborníky. Možná se ptáte, proč je zrovna StarCraft pro AI tak složitou hrou. Může za to spousta věcí, ty hlavní jsou ale nejspíše dvě – především nelze v SC určit tu nejlepší možnou cestu, neexistuje zkrátka jedna obecně nejlepší strategii. A za druhé, na rozdíl od již třeba zmíněných šachů se StarCraft hraje v reálném čase, umělá inteligence tedy musí vykonávat akce po celou dobu hry. 

StarCraft

Před vývojáři tedy stál složitý úkol, na jehož konci stojí AI s názvem AlphaStar – ta funguje díky síti, jež je napájena čistými daty ze hry. Ty jsou následně zpracovávány tzv. zpětnovazebním učením a učením s učitelem. Po té, co se vývojářům povedlo umělou inteligenci připravit, bylo ale samozřejmě ještě nutné ji vyzkoušet. A právě proto si k sobě ke konci prosince pozvali hráče Team Liquid Daria “TLO” Wünsche, který nedostal ani nejmenší šanci – AlphaStar ho porazila ve všech pěti zápasech.

Jenže vývojářům to jako důkaz, že si počítač dokáže poradit s nejlepšími hráči na světě, logicky nemohlo stačit, a tak si pozvali ještě jednoho hráče z Team Liquid, Grzegorze "MaNa" Komincze, jehož favorizovanou rasou jsou Protossové, tedy také rasa, kterou zatím jako jedinou ovládá AlphaStar. MaNa byl před začátkem zápasu opravdu velmi sebevědomý, říkal, že jeho cílem je vyhrát alespoň čtyři zápasy.

Jenže ani on na AlphaStar neměl a umělá inteligence brala opět všech pět bodů. Vývojáři z DeepMind si tedy na první zkoušce mohli užít úspěch, od prosince už ale samozřejmě nějaký ten čas uplynul a herní styl AlphaStar byl od té doby pozměněn – při prvním testu totiž měla AI tu výhodu, že mohla vidět celou mapu naráz, nyní už si ale stejně jako obyčejný smrtelník musí vybrat, na jakou část se bude soustředit. Po týdnu tréninku (to odpovídá zhruba 200 let hraní pro nás lidi) už AlphaStar ovládala i tuto metodu a tento čtvrtek ji tedy na streamu opět vyzval MaNa. A tentokrát se mu už dokonce povedlo uspět a umělou inteligenci porazit! I tak je ale jasné, že AlphaStar StarCraft II ovládá mistrovsky. A je otázkou, jak ji schopnost uspět v takto komplexní hře, pomůže v řešení dalších úkolů.

Zdroj: deepmind.com
Štítky: AlphaStar, DeepMind
miluju videohry a hlavně ligu legend