Přejít k hlavnímu obsahu

MorroW a jeho zásadní otázky o forcefieldech

28. 11. 2012 | 14:17 StarCraft 2
V minulosti jsem tu uvedla rozhovor s Davidem Kimem, který se točil kolem balancování HotS a ve kterém David dychtil po názorech a feedbacích především od profesionálních hráčů.A jak si přál, tak se stalo. Odpověď přichází od Stefana "MorroW" Anderssona, který v současné době hraje za APEX eSports.
Výchozí obrázek

V minulosti jsem tu uvedla rozhovor s Davidem Kimem, který se točil kolem balancování HotS a ve kterém David dychtil po názorech a feedbacích především od profesionálních hráčů.
A jak si přál, tak se stalo. Odpověď přichází od Stefana "MorroW" Anderssona, který v současné době hraje za APEX eSports.

MorroW je nejúspěšnější "switcher" na scéně (Zerg/Terran). Proslavil se výhrou na první velké lance "IEM Global Challenge Cologne" (zajímavostí je, že se na ni původně ani neměl dostat, ale jelikož Brat_ok nedostal vízum, jel nakonec jako zástupce a paradoxně to byla opravdu trefa do černého).


Tohle není nic nového a bylo to tu stále.

Na tohle téma se diskutovalo již dlouho mezi profesionálními hráči a po shlédnutí několika zápasů na WCS jsem se rozhodl vytvořit tento post. Problém je v ZvP zápase vždy v konkrétním čase ve hře. Přesněji řečeno - doba před infestory (cca 12 minuta) a doba před broodlordy (cca 16 minuta).

Protosští hráči potřebují úžasné mikro a zergové doufají, že protoss ho mít nebude.
Problém není ve skutečnosti vůbec složitý. Je velmi těžké pro zergského hráče vyhrát lepším mikrem, než jeho oponent v klasické ZvP bitvě. Dalo by se říct, že záleží jen na mikru protosského hráče (samozřejmě i zerg potřebuje dostatek skillu na to, aby se rozhodl kdy a kde si vybere bitvu, ale teď se budeme bavit přímo o fázi uprostřed boje). Když oba dva hráči mikrují nesprávně (forcefieldy chybějí, nebo jsou nesprávně umístěné) a zerg pošle svou armádu jen přes „a-move“, tak skoro vždy bez problému vyhraje danou bitvu. Když ale oba dva hráči mikrují brilantně (forcefieldy perfektně rozdělí zergskou armádu), tak na zergském mikru v průběhu boje nezáleží.
Zerg jednoduše zaútočí na protosskou armádu a může doufat, že oponentovo mikro nebude božské. Jakmile jsou ale umístěné forcefieldy, zergské mikro je limitované pouze na rychlé zničení nejnebezpečnějších jednotek pomocí odříznuté části armády, která rychle umírá.
Takže pokud porovnáme obě rasy v této situaci, zerg nemá prostor na provedení úžasného mikra a současně ani na pokažení bitvy. Zatímco mikro protosského hráče rozhoduje úplně o všem (počínaje ztracením celé armády během sekundy, až po zničení zerga bez sebemenších ztrát).

„Já se musím učit mikrovat a ty jen a-movneš armádu.“ „No, ty aspoň mikrovat můžeš.“
Toto je velmi frustrující pro obě strany. Protoss je nešťastný, protože jeho mikro musí být dokonalé, aby zvládl zerga, který ho zase vůbec nepotřebuje a současně top zergové se cítí nešťastní z bezmoci ovlivnit průběh bitvy.

Překonat vzdálenost.
Bylo hodně způsobů, jak se přiblížit k protosské armádě, vložit osud do vlastních rukou, vyhrávat bitvy na základě mikra pomocí zakopaných roachů, nebo výsadků z overlordů a nespoléhat se na chyby oponenta. Všechny tyto způsoby byly úžasné určité období, ale časem se protosští hráči naučili obranné mikrotechniky. Proti výsadkům protosští hráči rozházeli forcefieldy a kitovali overlordy. Problém byl v tom, že overlordi byli moc zranitelní a pomalí na to, aby byli schopní  doběhnout protosskou armádu. Proti zakopaným roachům protosští hráči používali podobnou techniku - čekali, až se dostatečně přiblíží, nebo překročí první vrstvu forcefieldů, potom ustoupili a položili další vrstvu forcefieldů. Roachové zůstali uvěznění forcefieldami pod povrchem jako zaseknutí pod ledem.

Můžeme vidět hodně protosských hráčů, kteří hrají na absolutní špičce a zneužívají to, že jejich mikro je dělá nezranitelnými, pokud útočí ve správný čas. Build, na který každý určitě myslí je „3immortal allin warp prism (10:30~)“, ale stejně tak klasický útok před tím, než zerg dokončí brood lordy. Oba dva tyto útoky skrývají klíč k úspěchu. Neschopnost překonat vzdálenost mezi zergskou a protosskou armádou kvůli forcefieldům. Samozřejmě že je možné postavit infestory dřív, než immortal allin přijde, ale to nic nemění na faktu, že pokud zerg nemá infestory, předcházející věty v tomto článku jsou pravdivé. Zerg se cítí bezmocný proti perfektně ovládané protosské armádě. Při aktuální metagame se zerg nesnaží postavit rychlé infestory, protože se bojí, že by prohrál proti rozdílným buildům, které přijdou dříve (existuje hodně možností na silný útok před 10:30, které by zničily zerga, pokud by zvolil možnost rychlých infestorů).

Načasování útoku před tím, než zerg dostaví infestory je více volnější a vždy proběhne v jiný čas. Odehrává se to v pozdější fázi hry, kdy je protoss na třech bázích a zerg na čtyřech. Všechny hry vypadají mírně odlišně, ale časový limit, kdy protoss musí zaútočit tu stále existuje. Každý top hráč už ví, že je potřebné zničit zerga dřív, než postaví brood lordy. Proč tomu tak je, nebudu rozebírat. Tento článek je o forcefieldech a ne o známém problému, že protoss nemá v pozdější fázi hry proti zergovi možnosti. Zerg bude mít samozřejmě postavené infestory (corruptoři jsou lítací jednotky, to je také pravda), ale problém je v tom, že když protoss postaví dost colossusů, tak zničí infested terrany bez problémů (magické číslo je většinou 3).

Forcefieldy nejen že zabrání zergské armádě zaútočit, ale stejně tak brání naházení perfektních fungal growthů. A pokud fungal zasáhne jednoho colossuse a tři gateway jednotky, tak není efektivní. Corruptoři jsou obyčejně úžasný nástroj. Pokud hodíte fungal na colossuse a současně na něj pošlete corruptory, zabijete ho bez problémů během pár sekund. Většinou tomu tak ale není. Je třeba myslet na to, že většina zergů v tomto čase corruptory mít nebude. Pokud je už mají, nemají dostatečné množství na to, aby přežili palbu od stalkerů, kteří colossuse chrání. Dá se říct, že tento časový mezník před brood lordy je velmi nepříjemná situace pro obě strany. Zahrnuje hodně taktických manévrů mezi armádami, ale zergská pozemní armáda je skoro úplně zanedbatelná díky forcefieldům.

Nic neumírá… a najednou všechno lehne.
Pokud má protoss dost sentry na forcefieldy, zergská armáda je nepoužitelná. V sekundě, kdy forcefieldy skončí, je protosská armáda zmasakrovaná během sekundy.

Všechno se točí kolem forcefieldů.
Myslím si, že forcefieldy mají až příliž velkou váhu v tomto zápase a doufám, že Blizzard se mnou souhlasí. Chtěl bych, aby zerg pomocí úžasného mikra našel možnosti, jak zvládnout forcefieldy a stejně tak bych byl rád, kdyby protosská armáda nebyla bezcenná bez obrany forcefieldami. Je to někdy dost nudné sledovat, jak je protosská armáda nesmrtelná a jakmile zmiznou forcefieldy, hned lehne popelem.

Kde je první krok? Existuje nějaký? Možná už je pozdě.
Vím, že neexistuje jednoduché řešení. Forcefieldy byly základem ZvP celou dobu a je nemožné představit si, jak by protoss porazil zergskou armádu bez nich.
Nerfnout zergské jednotky? Posílit protosské? Jak by se tyto změny odrazily v ostatních zápasech? Taktéž je náročné najít způsob, jak zergovi umožnit pomocí mikra rozhodovat průběh boje. Co by se mělo změnit? Forcefieldy, tunneling claws, výsadky overlordů, nebo něco úplně nové? Nevím.

Nezapomínejte, nechci, aby forcefieldy byly odstraněné ze hry. Myslím si, že jsou úžasné.
Jediný problém je, že mají moc velký vliv na matchup a kvůli nim vznikají obrovské problémy. Aktuálně je jasné, že nevěnovat se tomuto problému je asi nejjednodušší způsob, jak se s ním vypořádat.

Je to vážně tak zlé, že zergský hráč nedokáže ukázat úžasné mikro současně s protossem? Osobně si myslím, že tohle je velký problém v tomto matchupě už dlouhou dobu a upřímně je mi z toho už zle. Vždy, když vyhraji boj nad protossem, slyším v hlavě hlas, který mi říká: „Vyhrál jsi, protože to protoss pokazil.“ Nikdy si nemyslím, že jsem vyhrál proto, že bych zahrál nějak skvěle.

 


A co vy? Slyšíte ty samé hlasy, které vám říkají, že to soupeř pokazil?
Nebo vám naopak říkají, jaké máte božské mikro? Tongue out