Přejít k hlavnímu obsahu

Rozhovor s komunitním koordinátorem EA Czech

Na komunitním portálu Battlefield-3.cz před několika měsíci dali čtenářům možnost zaslat dotazy pro komunitního koordinátora EA Czech.
Výchozí obrázek

Na komunitním portálu Battlefield-3.cz před několika měsíci dali čtenářům možnost zaslat dotazy pro komunitního koordinátora EA Czech. A i přes nízkou účast v dotazech rozhovor nakonec uskutečnili a vyzpovídali Jakuba Trulíka, komunitního koordinátora EA Czech a Všem na portálu PLAYzone určitě známého člověka ;)

Battlefield-3.cz: Ahoj, Kubo. Všechny určitě zajímá, co jako komunitní koordinátor v EA Czech máš na starost. Mohl bys nám o své práci něco krátce povědět?

Jakub Trulík: Ahoj. Jako komunitní koordinátor mám na starost především věci úzce spojené s herní komunitou. Ovšem ne pouze komunitou kolem Battlefieldu, ke které jsem se připojil až na jaře 2011, ale víceméně všech větších – jmenovitě s hráči kolem sportovních titulů EA SPORTS, na kterých jsem vlastně začínal, a dále pak Need for Speed, Medal of Honor, Crysis, Mass Effect, Dragon Age, Dead Space a SimCity, na němž spolupracuji s kolegyní, co má pod taktovkou pro změnu sérii The Sims. V podstatě jde tedy o všechny velké série EA plus samozřejmě další důležité tituly, jako byl v poslední době Reckoning, Syndicate, SSX nebo třeba teď Army of TWO: The Devil’s Cartel.

Jakub Trulík osobně :)

Když bych vyjmenoval konkrétní věci, co moje práce obnáší, tak jde o kompletní správu Facebook stránek uvedených her včetně odpovídání na dotazy, dohled nad tuzemským Battlelogem, komunikaci s komunitou a zejména pak jejími zástupci (viz příklad prakticky denního styku s Battlefield-3.cz) buď už přímo, nebo mailingem o novinkách, o nějž se také starám, obsah blogu bio-world.cz a plná péče komunitnímu portálu www.easports.cz, který „si“ (samozřejmě pro EA) buduji od nástupu do mé funkce.

No, a pak je tu už práce, kde nejsem přímo v kontaktu s komunitou, a to správa YouTube kanálu EAGamesCZ, na který nahrávám, popisuji, lokalizuji a občas i titulkuji videa. Toť denní rutina, jinak jsou zde i nárazové úkoly jako statistiky, prezentace apod.

BF-3CZ: Kde vlastně EA CZ sídlí a jak vypadá tvoje pracovní místečko?

J.T.: Dobrý dotaz, protože bych rád uvedl na pravou míru, že nejsem přímo zaměstnanec EA, nýbrž něco jako jeho „externista“. Samozřejmě vystupuji jako oficiální člen tohoto vydavatele a také valná většina práce (odhadem klidně 90%) je právě pro něj, ale jinak jsem živnostník a kromě práce u EA dělám také na některých projektech agentury PLAYzone včetně jejího portálu, který asi hráči dobře znají a kde mám na starost právě soutěže v EA titulech coby hlavní admin, MČR v počítačových hrách, národní kvalifikace pro World Cyber Games atd. Jinak si ve volném čase, po večerech a víkendech přivydělávám taky jako copywriter a administrátor webů.

Pracoviště Jakuba Trulíka

Pokud mám odpovědět přesně na položenou otázku, české EA se nedávno přesídlilo do kanceláří budovy CITY Empiria, kterou naleznete hned vedle obchoďáku Arkády Pankrác. A protože zde nedělám a ptali jste se, jak vypadá moje pracovní místečko, posílám jednu fotku, před kterou jsem si dal tu práci a trochu jsem ho poklidil. J

BF-3CZ: Co jsi vlastně dělal před tím, než ses usídlil v EA?

J.T.: Než jsem začal dělat jako komunitní koordinátor EA, tak jsem ještě studoval, ale už v tu dobu jsem nějaký ten čas na dohodu dělal občasné i pravidelné zakázky pro ProGamers. Jako nejpodstatnější bych označil pozici redaktora u Novinky.cz, kde jsem ještě dva roky po skončení spolupráce s PG psal články s tématikou domácího i zahraničního progamingu a snažil se tak zvětšit povědomí o e-sportu, nejzajímavější pak zhruba patnáctiměsíční působení u české verze tištěného magazínu Playboy, kde jsem psal krátké herní recenze, nejtrapnější pak u Korzo, což je bulvární zdroj a mým úkolem tedy bylo spojit celebrity a jejich dojemné až bulvární momenty spolu s herní tématikou a nejhumornější (ale ani se za to nestydímJ) u Topdivka.cz, kde jsem administroval web a vymýšlel soutěže pro malý puberťačky.

Nejzásadnější pro mě ale asi byla práce, kterou jsem dělal už od svých 18 let a vždycky zcela zdarma, a to herní redaktor a admin postupně na e-sports.sk, progamers.cz, united-games.cz a playzone.cz, právě odkud si mě zřejmě vyhlédl můj budoucí „zaměstnavatel“.

BF-3CZ: Co vůbec děláš, když nepracuješ?

J.T.: Když nepracuji, snažím se být co nejdále od svého PC, i když ne vždy se mi to daří, protože jsem přesně ten typ z moderní generace, co čucí snad na každý seriál, který zrovna běží. Jinak se ale dost aktivně věnuji posilování, klidně 4-5x týdně, abych se nějak vyventiloval od všech těch nervů u kompu – navíc jsme dříve jednu posilovnu, kde mimochodem začínal Karlos Vemola (možná tu někdo bude znát), měli a já zde občas brigádničil, takže tohle mi taky zůstalo odmala. Pak taky běhám a poslední dobou docela dost boxuji, i když na dráhu profíka už budu asi moc starej. J Zkrátka si tím snažím vykompenzovat, že jsem dříve více sportoval a méně seděl.

Jinak se co nejvíce volného času snažím trávit se snoubenkou, psem nebo kamarády, i když na ně bohužel mám čím dál tím míň prostoru, ale občas se sejdeme aspoň na fotbale nebo v hospodě. Mezi další koníčky patří třeba airsoft, kterému už se taky věnuji poměrně dlouho, ale čím dál tím více jen nárazově.

BF-3CZ: Jaký Battlefield byl tvůj vůbec první, co jsi hrál? Jaký byl pak tvůj nejoblíbenější a co říkáš na Battlefield 3?

J.T.: Začínal jsem na úplném začátku, takže 1942. Ten jsem ale pařil ještě sólo proti botům, protože mě nijak extra neoslovil. Ne že by byl špatný, ale už od nějakých svých 13-14 let jsem se věnoval progamingu a byl jsem odkojený na starém dobrém Counter-Striku (později pak tahle vášeň přešla na Dotu), v porovnání s nímž mi prostě BF nepřišlo tolik zábavné, abych ho hrál online. K sérii jsem pak znovu přičichl u Battlefield 2, který jsme s klukama dost začali pařit na našich amatérských lankách, co jsme pořádali cca každý půlrok. Abych ale znovu přiznal barvu, zase nad ním převažovaly akčnější tituly. Nutno podotknout, že nás BF2 mělo málo a v tom počtu byl strašně zdlouhavý.

Online jsem pak začal pařit až Bad Company 2 a Battlefield Heroes a tady bych zase rád podotkl, že tehdy jsem ještě neměl na starost BF komunitu, takže jsem je vážně hrál ze zábavy. A nyní jsem přešel na Battlefield 3, který rovnou označím za můj nejoblíbenější díl, protože dnes už nemám moc na multiplayer čas a když se rozhodnu hrát po netu, je to právě jen a jen tahle pecka, co mi přijde naprosto nadčasová, skvěle hratelná, vypadající a hlavně si v ní díky různým herním třídám, stylům, vybavením, příslušenstvím, vozidlům a módům najde něco svého snad fanoušek každé akční hry.

BF-3CZ: Jaký je tvůj názor na cyklus vydávání her, kdy se dočkáme každé 2 roky nového Battlefieldu?

J.T.: Na jednu stranu jsem rád, na druhou už ne. Podobný trend je vydavateli nastolen nejen u série Battlefield, ale i u dalších her a tím nemyslím pouze značky spadající pod hlavičku EA. Pro veřejnost to může vypadat tak, že vydavatel extrémně tlačí na studio, aby vydalo novou hru, jenže on právě vydavatel poskytuje nemalé prostředky na to, aby hra mohla vyjít ven. Bez jeho peněz bychom se těžko dočkali takového skoku, jako byl teď u Battlefield 3 a DICE by nemohli zrealizovat všechny své nápady ani zdaleka – včetně enginu Frostbite 2, který se pořád zdokonaluje a běží na něm i další EA hry.

Negativem jsou nevyrovnanosti hry a její bugy, jenže tady je taky otázkou, zda tak velký titul, jako je např. BF3, dokáže někdo opravdu plně otestovat před jeho vydáním. Však i rok po vypuštění se ne vše podařilo odladit, a to měsíčně aktivně hraje pět miliónů hráčů. Takže ano, kdyby se počkalo, něco by určitě bylo možné eliminovat, ale stejně by tu pořád bylo množství chyb, co by se muselo napravovat až při ostrém provozu. To je holt úděl velkých titulů, že platí za svou pompéznost. Ale i tady platí, že je tak trochu moderní nadávat na něco, na co nadávají ostatní, protože kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.

BF-3CZ: Která hra tě nejvíce ovlivnila?

J.T.: Tady musím označit více her. Pro mě nejvíce zásadní hra, ke které se rok co rok vracím, je Fallout 2. Ten jsem dohrál snad už všemi možnými způsoby, a i když má od svého vydání už pěkných 13 let, každé léto se ho pokouším dokončit znovu ještě nějak jinak a vždycky se náramně bavím. F2 budiž tedy mojí opravdovou srdcovkou a díky němu mám teď speciální vztah ke všemu post-apokalyptickému. Teda vyjma Fallout 3, ten je prostě sra…

Z kariérního růstu to je zase Counter-Strike, tuším 1.3 nebo 1.4, u kterého jsem poprvé okusil PG scénu, začal jsem na ní zabíjet čím dál víc času a později se dostal k tomu, že jsem začal působit i v pozadí a ne pouze jako hráč, čímž jsem se pomalu ale jistě začal ubírat k práci, co není jen práce, ale zároveň můj koníček. A proto si myslím, že jsem v ní dobrý tak, jak jsem a dávám do ní dvakrát více úsilí jak ostatní! J

A pak bych rád označil jeden free titul, který pochází přímo z Čech a od kterého by se mohli ostatní učit, jak se dělá jednoduchá, ale skvělá a dlouho trvající zábava – CSM. Všichni fanoušci fotbalových manažerů určitě budou vědět, co ta zkratka znamená.

BF-3CZ: Zkoušel jsi někdy hrát na konzolích nebo jsi čistě PC hráč?

J.T.: Moje první setkání s videohrami bylo na Atari, co měl strejda, a naprosto mě uchvátilo. Když mi pak bylo 6 let, zlomil jsem si nohu a rodiče se mě zeptali, co bych chtěl koupit za pojistku, neváhal jsem a vybral si videohry. Nevím, kdo nám tehdy poradil, ale najednou jsem měl doma Sega 16bit a první díl Sonica. Na téhle konzoli jsem pak propařil dalších pět let na cca 20 titulech, než nám naši pořídili PlayStation a v mylném domnění, že pro nás bude vhodná, hru Resident Evil. To se psal, tuším, rok 1998 a mně bylo 11 let, takže výběr ne moc vhodný, ale i jako odchovanec ježka jsem se s tím docela dobře popasoval. J

Na PC jsem sice pařil různě v kancelářích u našich, u kamarádů, ve družině nebo přímo ve škole, ale doma jsem ho měl až rok nebo dva po PSku, takže konzole pro mě vždycky budou mít speciální význam, i když dnes už na Xbox 360 pařím jen sportovní, bojové a závodní hry, a to ani ne online – není čas, takže zlatý účet si neplatím. Každopádně největší herní zábava je pro mě pořád, když si sednu s přítelkyní nebo kámošem před obrazovku, v rukou máme gamepady a jedeme, ať si fanoušci PC namítají cokoliv a ač sám už trávím většinu času právě u počítačových titulů, tohle je ta pravá prča.

Kdyby ale někoho zajímalo, jestli umím mířit na konzolích, bez váhání bych přiznal, že ne a občas mi přijde, že je někdo šílenec, když hraje akční hry bez myši (opravdový respekt těmhle aimerům!).

BF-3CZ: Měl jsi někdy šanci promluvit si s vývojáři nějaké hry (například DICE)?

J.T.: Během více jak tříleté práce u EA jsem se párkrát dostal do kontaktu s někým z vývojářů. Nepamatuji si všechno jména, ale šlo například o Mika Laidlawa z BioWare, kterého jsme vyzpovídali pro sraz českých a slovenských fanoušků na BioConu, nebo vám známého Daniela Matrose z DICE, s nímž jsem naposledy pro mě, Gigu, Jupimana a Naxe vyjednával známky DICE Friends. Výčet by byl delší, protože komunikaci s vývojáři se v této práci prostě nevyhnete. J

BF-3CZ: Jsi spokojený s vývojem série Battlefield a směrem, kterým se ubírá?

J.T.: Vzhledem k mým předchozím odpovědím musím říci, že jsem spokojený. Jak jsem už zmínil, Battlefield 3 mi přijde naprosto nadčasový a podle mě stanovil směr, kterým by se moderní hry měly ubírat – alespoň ty akční. Vím, že s ním má spousta zarytých fanoušků série Battlefield problémy a s oblibou říká, že pravý BF je ten s číslovkou 2, ale je potřeba taky brát v potaz ambice studia, které se chce hnout někam dále a zkoušet nové věci. A v tomhle případě se DICE trefili do černého. Ve zkratce se mi hodně dlouho nestalo, že bych u nějakého titulu nahrál přes 100 hodin online a pořád mě nabízel něco nového, neznal jsem všechny kouty map, neměl vyzkoušené všechny zbraně, odemčené všechny úkoly apod., takže nemám být důvod být nespokojený.

BF-3CZ: Nemůžeš nám prozradit něco exkluzivního, čeho se dočkáme v Battlefieldu 3?

J.T.: Jestli chcete exkluzivitu, můžu vám prozradit, že Daniel Matros nebo-li zhint0 se právě stal producentem DICE a už dále nebude v kontaktu s komunitou. To ale neznamená, že by DICE kašlalo na komunitu, nýbrž čistě zhintův kariérní postup – na jeho náhradě se už pracuje.

Rád bych prozradil něco dalšího, ale bohužel na to jednak nemám pravomoci, a abych se přiznal, v době, kdy píšu tyhle řádky, nic dalšího exkluzivního ani nevím. Poněvadž proces probíhá tak, že se vše nejprve probírá přímo ve studiu a až pak následně sdělí konkrétní věci širšímu kruhu zaměstnanců, vím většinu exkluzivit tak dva týdny v předstihu, než jdou ven. Teď to byly věci kolem Aftermath a dlouho připravovaného vydání digitální edice 1942, jenže to už všechno víte.

BF-3CZ: Jaký máš názor na komunitu okolo Battlefieldu?

J.T.: Jako v každé komunitě i tady se najdou černé ovce, které mi občas berou chuť do práce, ale jinak musím říct, že hráči kolem série Battlefield jsou jedni z nejlepších, s nimiž jsem se za posledních deset let setkal. To myslím zcela upřímně. Velkým plusem je, že většina z lidí tady je už dost vyzrálých a vyhýbá se bezduchému nadávání na všechny strany, rozumí PC a obecně moderním titulům, takže si leckdy dokážou poradit sami.

Teď možná někoho popudím, ale pustím se do porovnání s ostatními komunitami, s kterými jsem se blízce setkal. Absolutně nejhorší pro mě byla Counter-Strike 1.6, kde jsem občas měl pocit, že už u nich neexistuje žádné slušné chování a celou scénou prorostla jakási primitivnost. DotA, kterou většinou sice hrají inteligenti, na tom také nebyla o moc lepší, protože snad každý zápas někdo dostal výbuch vzteku a rage-quitnul (nejen na pubu) – tohle jsem v jiné hře nezažíval tak často, že by se někdo sprostě vykašlal na spoluhráče a zápas vzdal. FIFA je případem sama pro sebe, což je dáno nízkým věkem, ale nutno říct, že poslední dobou i tady to jde rok co rok pozitivně nahoru a v porovnání s dvěma předchozími případy je pořád i tak zlatá (teď mluvím čistě o PC scéně, na konzolovou nemůžu říci jediného křivého slova). A jako vrchol, ovšem v dobrém slova smyslu, bych chtěl vypíchnout hráče kolem BioWare her, které by si ostatní mohli vzít příkladem. I když kdo ví, jak by to u nich bylo, kdyby se v jejich hrách pořádaly soutěže a hrálo více online. J


Otázky komunity:

Jan P.: Hráčům se často něco nelíbí nebo nesouhlasí s tím či oním nastavením, snažíte se předat tyto připomínky EA/DICE? Co rozhoduje o tom, že je nějaká připomínka relevantní - kolik hráčů se na ní musí shodnout, jak moc rozhodují Vaše osobní preference? Snažíte se takovou připomínku nějakým způsobem aktivně prosazovat nebo ji pouze předáte dále (komu?) a tím vaše práce končí?

J.T.: Pokud jde o závažnou věc a ne pouze názor jedince nebo menšiny, tak se problém reportuje a posílá dále do DICE, aby zvážilo jeho napravení. Tady bych ale rád upozornil, že mojí prací je spíše sbírání názorů komunity, než jejich prosazování, od toho tu jsou už jiní, co zvažují, co má smysl a co nemá. Přesný počet stížností, aby bylo něco reportováno, vám neřeknu, protože to je individuální od závažnosti věci – někdy klidně stačí jeden člověk, když jde o jasnou chybu, jindy zase nepomohou desítky, pokud vám bude připadat, že by něco mělo být oslabeno a dalším zase ne. Pak je tu také fakt, že se reportuje hned z několika zemí najednou a je dost možné, že něco DICE zapadne – ale ty opravdu vážné věci se snažíme připomínat. Například glitch na Metru, kdy jste mohli střílet schovaní ve stropu, nebo neovladatelnost čety, kdy ji opustí její zakladatel, jsme hlásili už vícekrát přímo od nás.

Jan P.: Battlefield 3 čeká v budoucnosti spoustu updatů. Na který se nejvíce těšíte? A co vás na Battlefieldu 3 nejvíce štve a změnil byste to?

J.T.: Dlouho jsem se těšil na Battlerecorder nebo Spectator mód, který by nám už třeba na PLAYzone v soutěžích podstatně ulehčil práci. Bohužel v tomhle případě marně a bojím se, že si tím trochu sami autoři hry obrátili fanoušky proti sobě. BF3 měl rozhodně potenciál, aby se stal plnohodnotnou PG hrou, jenže absence takhle zásadních funkcí, ho zbytečně sráží dolu. Takže tj. co bych udělal jinak a co se mi nelíbí. Co se mi líbí, jsem vlastně zmínil už v předchozích odpovědích, takže tady ponechám dále bez dalšího komentáře… A nebo vlastně ne. Ještě vypíchnu, že BF3 je snad první hra, kde mě zároveň baví hrát s brokovnicí a nemám pocit, že je uvnitř jen na okrasu. J A momentálně se nejvíce těším na kuši vytvořenou z M416, protože z dostupných ukázek vypadá opravdu zajímavě a ona vlastně samotná M416 je i ve skutečnosti fantastická zbraň, takže cokoliv, ať už sebevíc nereálného, z ní dále vychází, musí být skvělé!

Jan P.: Jak často hrajete počítačové hry a jaký žánr máte nejraději? Preferujete konzole nebo PC, případně mobilní/tabletové hraní? Máte nějakou oblíbenou herní sérii? Co hrajete aktuálně?

J.T.: Hry bohužel hraji čím dál tím méně. Řekl bych, že se k nim posadím denně tak na hodinu, což mi je líto, ale nedá se svítit. Doby, kdy jsem propařil klidně celý víkend nonstop, už jsou dávno pryč a teď už mám výčitky, když u nich strávím jeden večer vkuse. Preference nemám snad v žánrech ani platformách. Na PC hlavně akční, strategie a RPG, na konzolích sportovní, bojové a závodní a na Androidu občas (většinou v čekárně) podrtím nějakou plošinovku nebo adventuru. Mezi moje nejoblíbenější série vyjma Battlefield patří například Fallout, Diablo, FIFA, Darksiders, Warcraft a Medal of Honor. Takže klasiky. Právě teď nejvíce vysedávám u FIFA 13 a NHL 13, nedávno jsem znovu dokončil F2 a snažím se prokousat k Warfighterovi, kde jsem zatím jen nakousl singla. Super by taky bylo, kdybych nějak získal čas a do jara dokončil Reckoning, Syndicate, Bulletstorm a další hry, co se mi tu hromadí. Pak totiž přijde Crysis 3 a Dead Space 3 a mám obavy, že si budu moct další hry označit jen jako „nainstalované“.


Jestli jste to přečetli celé, tak klobou dolů pro Vás ;)