Přejít k hlavnímu obsahu

Začínáme s TF2: Jak na povolání Medic

Team Fortress 2 - hra, která je mnohými považována za kreslenou  střílečku vhodnou akorát tak na pobíhání po public serverech. Tito lidé  ovšem žijí v krutém omylu. Často opomíjenou soutěžní stránku této hry si  představíme v několika dílném seriálu, který zároveň poslouží úplným  nováčkům k rychlejší orientaci v této hře.
Výchozí obrázek

Team Fortress 2 - hra, která je mnohými považována za kreslenou  střílečku vhodnou akorát tak na pobíhání po public serverech. Tito lidé  ovšem žijí v krutém omylu. Často opomíjenou soutěžní stránku této hry si  představíme v několika dílném seriálu, který zároveň poslouží úplným  nováčkům k rychlejší orientaci v této hře.

Po úvodních dvou dílech, které byly spíše všeobecné, se dnes zaměříme na jedno konkrétní povolání, kterým je Medic. Nebudu nosit dříví do lesa s se svolením autora použiji článek, který pro komunitní portál 2fort.cz napsal Karel 'Pigi' Potužník z týmu imPerial, který je autorem veškerého následujícího textu:

Spousta z vás již určitě viděla spoustu videí a návodů jak hrát kterou TF2 classu. Samozřejmě mají svou hodnotu a všem doporučuji si je najít. Já se odvážím a pokusím se sepsat vlastní názor na to, jak hrát za medica. A hrát tak aby jste byli ten nejdůležitější článek týmu. Samozřejmě se zaměřím na klanového Medica. Použitelné samozřejmě i na public.
Jak jsem již napsal, zaměříme se na klanovou hru. Z toho vyplývá, že práce medica je závislá od taktiky týmu. A celý tým je závislý na práci medica. Bez dobrého medica není dobrý tým. Zapomeňte na řeči typu: “kdo nemá skill a aim jde hrát medica”. Je to čirý nesmysl. Naupak medic musí mít nejen tyto věci, ale navrch ještě předvídavost, inteligenci a hlavně důvěru ve své spoluhráče.

Charakteristika:

Typ: Support
HP: 150 (225 po přehealování jiným Medicem)
Rychlost: 107% (druhý nejrychlejší po scoutovi)

Obecná pravidla:

Medic nikdy nesmí stát na místě. Pokud zůstane medic delší dobu na jednom místě, je z něj snadný terč pro nepřítele. Používejte jumpy pro vyhýbání se raketám a pipebombám, měňte směr svého pohybu. Prostě se snažte aby nepřítel nemohl jednoduše předvídat vaše kroky.

Neutíkejte od svých spoluhráčů. Typicky se to stává v případě, že po medicovi jdou scouti a ten má tendenci se jim dostat z dosahu. V tomto případě se snažte dostat co nejblíže ke svému týmu, který vás bude krýt.

Komunikujte. Nejdůležitější prací medica je komunikace s týmem. Po určité době se už naučíte heslovitě popsat situace tak aby vás tým pochopil (scaut záda, demo pod mostem, atd.)

Absolutní přehled. Medic je mimo jiné očima týmu a proto musí mít naprostý přehled jak o mapě jako takové (musí vědět kde čekat soupeře, kde bývá zastickováno atd.), tak samozřejmě o svém i soupeřově týmu. Medic se musí neustále rozhlížet a hlídat si tak záda. Musí neustále vědět který člen týmu potřebuje heal a opět musí vidět střely nepřítele aby se jim mohl vyhnout.

Healování a Ubercharge. Pokud healujete, nabíjí se vám Ubercharge, pokud healujete zraněného spoluhráče Uber se nabíjí rychleji. Tím pádem je jasné, že ten koho healujete by se měl zraňovat(typicky soldier si střílí rakety pod nohy). Nezapomínejte na to a v případě bojového klidu to spoluhráčům připomínejte. Přepínání mezi hráči zpomaluje nabíjení Ubercharge, to znamená, že minimalizujte přepínání healovacího paprsku mezi spoluhráči. Například v setupu na Wellu je to hodně poznat, zkušený medic má během něj již uber nabitý, kdežto neopatrný medic musí čekat třeba i 10 sec. A zde rozhodují zlomky vteřiny. Stejně tak platí, že přepínání ubercharge mezi spoluhráči jej rychleji vybíjí. Proto by se každý z vás měl naučit přepínat Ubercharge efektivně na hráče kteří jsou nejvíce v nebezpečí. Kolegy, kteří jsou zraněni delší dobu vyhealujete podstatně rychleji, než čerstvě zraněné.

Přehealovávejte spoluhráče. Přehealovaný spoluhráč si může daleko více dovolit a jeho šance na přežití je daleko větší. Přehealujte tedy spoluhráče kteří jdou do boje první a ti kteří se budou držet u vás si mohou počkat. (přehealovaný soldier má 300 HP, kdeždo nehealovaný má 200). Vyzkoušejte si s týmem na které mapě vám lépe sedí Ubercharge a na které Kritzkrieg.

Pozor na Spye. Musíte mít přehled o svých spoluhráčích. Neustále se dívejte jestli se k vám někdo neblíží ze zadu a okamžitě na spye upozorněte spoluhráče. Jednoduchý test na spye je Procházení skrz spoluhráče. O spye se zaseknete. NEbo samozřejmě Blutsauger, který vám při zásahu do spye přidá HP.

Kryjte se. Využívejte toho, že paprsek má vcelku velký dosah a kryjte se za překážkami, zatímco vaši kolegové jsou v přímé palbě. Neběhejte do boje před svými kolegy. Jednak jste tím první na ráně a za druhé tím blokujete střelbu svých kolegů.

Zabírání pointu. Point se nezabírá, pokud na něm stojíte se zapnutým Ubercharge, tudíž, pokud vám nehrozí nebezpečí, Uber vypněte (přepněte na jinou zbraň). Při zabírání pointu se postaavte tak, aby jste byli kryti před palbou nepřítele vašimi spoluhráči. Sledujte všechny místa odkud nepřítel může přijít (cesta od jeho spawnu na point). Pokud se pont přestane zabírat, znamená to, že je na něm nepřítel (bacha na spye).

Aim!! Jak jsem již napsal, není pravda, že medic nepotřebuje Aim. Neopak u medica je Aim nepostradatelný například v situacích, kdy ve schrumáži hráčů musíte zachytit hořícího kolegu, který má minimum HP. Nebo Ve správnou chvíli pokrýt Uberem kolegu na kterého se soustředí nepřítel. A vzhledem k chování paprsku to není nic jednoduchého, občas se prostě chytne někoho jiného. Pouze tréninkem se naučíte zamířit na toho správného kolegu. Věřte mi, tyto situace rozhodují o bytí a nebytí týmu. K aimu patří i poznámka Nikdy se nezaměřujte pouze na jednoho spoluhráče. Není nic horšího, než medic který healuje jen jednoho hráče a na ostatní kašle.

V clanwaru

Start kola: Vaším úkolem je mít co nejdříve nabitý Ubercharge a zároven udržet váš tým pokud možno přehealovaný. Naučte se tedy pořadí v jakém healovat kolegy na jaké mapě. Již ve freezetime(pár sekund co se na spawnu nemůžete hýbat) je možné healovat například soldiery, kteří mohou pomocí rocket jumpů změnit svou pozici o několik metrů. Vy tím můžete získat cca 7-9% Ubercharge. Po vyběhnutí se nejčastěji healuje Demoman, který díky stickyjumpům obvykle jako první (společně se scouty) doráží do boje. Po té již věnujte úsilí soldierům, kteří se rocket jumpy přesunují daleko lépe než během. Pokud nebudete příliš přepínat paprsek, tak například na wellu máte před spuštěním bran nabitý Uber.

Zapněte ve správný čas:
Stejně tak jako je důležité nezapínat zbytečně Ubercharge, je také velmi důležité ho zapnout včas. Nebojte se zapnout o něco dříve než se vám to zdá nutné, velmi často se totiž stává, že medic čeká tak dlouho až jeho kolegu/y zabijí a pak zapne Uber vlastně jen tak pro sebe. Daleko markantnější je to pak při použití Kritzkriegu. Ten je velmi vhodné zapínat těsně před vběhnutím do akce, jelikož je medic zranitelný a okamžitě se stává primárním cílem soupeře. V případě že to máte s kolegy nacvičené je pak navíc velmi časté, že první ranou zabijete medica soupeře dříve než stačí aktivovat Uber.

Taktický ústup: I sebelepšímu týmu se občas stane, že nějakou situaci nezvládne. Proto se musí medic naučit, kdy je vhodné aby se stáhnulz boje dříve než bude pozdě. Nezapomínejte, že máte za úkol nabíjet Ubercharge, což nemůžete dělat když jste mrtví. Ustupujte tedy směrem k vlastnímu spawnu (pokud je to možné) a informujte o své pozici kolegy. V tuto chvíli má každý za úkol vás ochránit. Nikdy neustupujte bezhlavým úprkem. Vezměte si do ruky Blutsauger a ustupujte tak, že budete couvat a pálit směrem k nepříteli. Nejenže tak nepřítele oslabíte nebo zabijete a zároveň si dobíjíte HP, ale navíc jste tak méně zranitelní proti soupeřovým střelám.

Boj se SentryGun: v případě, že soupeř kempí pozici s pomocí engineera a SentryGun a není možné aby ji některý z vašich kolegů jednoduše odstranil z povrchu zemského, musí dojít na správné použití Uberu. Nejlépe tak, že zapnete uber a jako první jde Medic na nejž se zaměří palba Sentry, v tu chvíli jeho kolega ničí sentry a ostatní členové týmu se starají o zbytk soupeřova týmu, případně o zabírání pointu. Pokud soupeř používá pyra a odfukuje medica, je potřeba aby se o tohoto pyra zbytek týmu postaral.

Boj 1v1: I když není Medic bojovou postavou, v ruce zručného hráče si může poradit s leckterým soupeřem. Naučte se pracovat s Blutsaugerem a jeho balistickou drahou jehliček. Je nutné mířit o něco výše a také předvídat pohyb soupeře, jelikož jsou jehličky v letu pomalejší.

Scout: Zde je to pouze o tom jak dobrý scout je. Pokud je to mistr svého řemesla, nezmůžete skoro nic. Maximálně tři výstřely a je po Medicovi. Avšak pokud chcete mít nějakou šanci použijte Blutsauger a sprejujte Scouta co to jde, zároveň ustupujte ke svému týmu, či k nejbližšímu Medikitu a měňte směr svého pohybu. Pokud budete dobře mířit, Scout půjde do věčných lovišť.

Demoman, Soldier:

Pokud se k vám dostali na blízko, můžete použít Blutsauger či Ubersaw a snažte se džet se jim u těla a měnit směr pohybu. Nejenže jim tím ztížíte míření, ale také je tím vystavíte poškození z výstřelu jejich vlastních zbraní. Pokud po vás jdou z dálky, stačí se vyhýbat jejich projektilům a opět je zasypávat přívalem jehliček.

Heavy:
Je pomalý a tak si jej není problém udrřet od těla, použijte jehličky a používejte krytí proti jeho palbě. Pokud není healován, můžete jej udolat, jinak jenom utíkejte.

Sniper:
Nelezte mu do zorného pole. Na dálku nemáte šanci, na blízko jde o to jak jste kdo dobří. Pokud o vás neví, jednoduše vytáhněte pilku a nabijte si o něj Ubercharge.

S ostatními classami je to individuální a podle situace. Hlavní je držet se rady moc neriskovat a raději ustoupit.

Videa How To Play Medic:

TF2 - How to play the Medic
TF2 - How To Play Medic in bundle

Autor textu: Pigi

Zdroj: 2fort.cz