Přejít k hlavnímu obsahu

Daniel Mařan o PUBG komunitě: ejhle, najednou jsem v tom

26. 10. 2017 | 17:11 PUBG: Battlegrounds
Hru PlayerUnknown's Battlegrounds zcela jistě představovat nemusíme. Rádi bychom vám ale představili Daniela Mařana, správce rychle se rozrůstající československé PUBG herní komunity.
Výchozí obrázek

Hru PlayerUnknown's Battlegrounds zcela jistě představovat nemusíme. Rádi bychom vám ale představili Daniela Mařana, správce rychle se rozrůstající československé PUBG herní komunity.

Jmenuji se Daniel "LopataKGB" Mařan, je mi 28 let a pocházím z Děčína, momentálně ale žiju v Příbrami. Už od nějakých 15 let se ve volném čase věnuji počítačovým hrám, ale i počítačům všeobecně. Posledních 5 let se soustředím především na Battle Royale mod, se kterým jsem poprvé přišel do styku v Arma 3. Přibližně před rokem jsem se dozvěděl o vznikající hře PUBG, takže jsem začal dělat všechno proto, abych si jí mohl zahrát co nejdříve, což se i povedlo a dostal jsem hned 3 klíče do uzavřené bety. V té době jsem hodně sledoval Barbarrosův stream, takže jsem mu jeden klíč věnoval, čímž jsem získal prvního parťáka do hry. PUBG ho chytlo hodně a jednoho dne se mě zeptal: "Baví tě ta hra a chceš se jí věnovat?" Tak říkám jasně, nic lepšího momentálně není. A najednou mi vyskočilo na FB upozornění, že jsem jmenován správcem stránky Playerunknown's Battlegrounds Cz/Sk. Nikdy by mě nenapadlo, že budu spravovat nějakou komunitu a ejhle, najednou jsem v tom, ani nevím jak.

Jak přesně vypadá takový denní program správce komunitní stránky?

Tak samozřejmě je potřeba lidi nějakým způsobem k sobě nalákat a pak samozřejmě udržet. My se o to snažíme tak, že několikrát denně prohlížíme internet, všechny možné herní weby a portály a vybíráme z nich články, které by mohly komunitu zaujmout. Sledujeme především oficiální stránky PUBG, ze kterých se snažíme v co nejkratším čase přeložit a publikovat novinky ze hry, chystané updaty, oficiální vyjádření apod.. Lidi nám také často píší soukromé zprávy, ve kterých se nás ptají obvykle na řešení různých problémů s hrou, zda ji spustí na svém PC apod. Tady se mi hodí mé znalosti o HW a SW, takže jsem schopen jim na tyto dotazy relevantně odpovídat a pomoct odstranit některé potíže. V poslední době jsme také začali vytvářet a publikovat vlastní meme, která se zatím osvědčila a komunitu baví. Kdybych to měl nějak shrnout, tak pro nás je to práce zábavná, děláme ji rádi a doufáme, že je to na naší stránce vidět. A mám-li hledat nějaké zápory, tak snad jen to, že to děláme ve svém osobním čase, což nám někdy trochu narušuje i jiné plány, ale nikdy to nebylo nic závažného.

Děláte to tedy pro komunitu čistě z vaší dobré vůle? Odměnu za to nemáte, kromě příjemného pocitu, žádnou?

Přesně tak. Od začátku bylo naším cílem především československou komunitu stmelit a udržovat informovanou o dění kolem hry. Jsme v podstatě parta lidí, co se snaží dělat maximum od hráčů hráčům. Naší jedinou odměnou je každodenní nárůst lidí a jejich pozitivní, ale i negativní reakce na naší práci. Právě díky negativním reakcím víme přesně, co příště zlepšit a čemu se vyhnout.

Jsou negativní reakce mířeny na vaši práci, nebo spíše na chyby ve hře, které hráčům vadí a tak si u vás “stěžují”? Co bys ty sám ve hře změnil?

U nás se objevují reakce obou zmíněných typů. Na chyby ve si hráči stěžují poměrně často, nicméně to není nic, co bychom my mohli nějak ovlivnit. Na tyto stížnosti se snažíme odpovídat oficiálními vyjádřeními, nebo výtažky z chystaných změn. A negativní reakce na naší práci bývají většinou maličkosti, jako třeba určité nepřesnosti v článcích, přílišná častost zveřejňování určitých příspěvků apod. K tomu bych řekl snad jen to, že tyto reakce vnímáme a snažíme na jejich základě svou práci zlepšovat. Co bych já na hře změnil? V podstatě se mi líbí taková, jaká je. Samozřejmě bych uvítal novou mapu, která se již brzy chystá na testovací servery a také se těším na implementaci vaulting systému. Snad jen ta optimalizace, to je stále ještě kámen úrazu. Nicméně i na tom se prý tvrdě pracuje, takže nezbývá než čekat.

Jak je to v PUBG s podváděním? Je to přeci jen nová hra, která se těší masivnímu zájmu veřejnosti. Jak často se hráči ve hře s něčím takovým setkávají? 

Bohužel, hackeři jsou snad ve všech hrách napříč všemi platformami a v PUBG tomu není jinak. Existují různé ochrany proti podvodníkům, například Valve má svůj VAC (Valve Anti Cheat), jiné hry používají třeba EasyAntiCheat a Bluehole u svého PUBG používá BattlEye. Nedávno byl na internetu článek, ve kterém se Bluehole chlubil, že tento systém banuje několik tisíc podvodníků denně a je pravdou, že já sám jich ve hře potkávám čím dál méně. Nicméně je známo, že hackeři jsou vždy o krok napřed a žádná ochrana není 100%. Hráčům mohu jen doporučit, aby používali ve hře tlačítko "report" a aby v rámci možností pořizovali záznamy ze hry, případně alespoň screenshoty. To vše aktivně napomáhá k odhalování a banování podvodníků.

Rozvedl bys více rozdíly mezi hackováním a cheatováním ve hře? Na které z nich v PUBG narazíme nejčastěji?

Problém bych viděl především v tom, že lidi dost dobře neví, co v herním světě znamená "cheat" a "hack". Od pradávna se dá ve hrách podvádět několika způsoby - buď hráč přímo ve hře píše určitý příkaz do konzole, případně při určité události stiskne určitou sekvenci kláves a díky tomu aktivuje nějakou výhodu své postavy. V tomto případě se jedná o cheat a danému hráči říkáme cheater. Další způsob je ten, že se do počítače stáhne tzv. third party program, který ovlivňuje hru "zvenčí". V takovém případě se jedná o hack a hráči, který toto používá, říkáme hacker.

V PUBG existuje samozřejmě několik hacků. Jsou to například AimBot, díky kterému se trefíte vždy do hlavy, WallHack, který dělá stěny průhledné, SpeedHack, se kterým běháte rychleji než Dacia a další vychytávky, které třeba ukazují pozici protihráčů, jejich stav zdraví, armoru, jaké mají zbraně, nebo jiné zobrazují, jaký je kde loot atd.. S čím se ale setkávám nejčastěji, je rozhodně WallHack a AimBot.

 

Co říkáš na obrovský rozmach PUBG nejen ve světě ale i u nás? A především na úspěch spajKKa a Mazariniho na prvním velkém turnaji, kde ukořistili tak super umístění? 

Líbí se mi to. Od začátku jsem doufal a věřil, že PUBG bude úspěšná hra, ale že bude až tak úspěšná? To asi překvapilo i samotné vývojáře. Mám obrovskou radost, že tak roste nejen hra, ale i naše skvělá komunita. Co se našich Králů Sosonovky týká, tak jsme od začátku sledovali každý jejich krok, informovali o tom komunitu a samozřejmě jim fandili. Myslím, že jejich úspěch na Gamescomu nepřinesl ovoce jen jim samotným, ale i celé československé komunitě, což dokazuje i následný Maziho turnaj, který měl také velký úspěch. Já jen doufám, že se to takto udrží a že podobné komunitní akce na naší půdě jen porostou.

Jaký je další krok pro CZSK PUBG komunitu? 

Hodláme i nadále pokračovat v tom, co děláme teď. Také hledáme další způsoby, jak ještě lépe komunitu semknout, bavit a informovat. Neustále jednáme s Bluehole studiem o vytvoření Cz/Sk sekce na oficiálním fóru, k tomu ale zatím žádné bližší informace prozrazovat nebudu. No a v neposlední řadě se i my snažíme najít vhodné partnery k tomu, abychom pro komunitu mohli pořádat turnaje. To by byla taková ta pomyslná třešnička na dortu, o kterou usilujeme od samého začátku. Najdete nás na https://www.facebook.com/pubgczsk/ Budeme rádi, když se k nám přidáte.

Šéfredaktorka PLAYzone. Hrami žije od malička a její srdcovkou vždy byl StarCraft, jemuž se věnovala kompetitivně, a World of Warcraft.