Přejít k hlavnímu obsahu

Gaming již není pouze mužskou záležitostí, soudí sami hráči

6. 9. 2021 | 08:00 Všechny hry Zajímavost
Svět her býval dlouhou dobu považován pouze za mužskou záležitost. Opak je ale pravdou, mezi hráči najdeme výrazné procento žen. Navíc ani většina hráčů si nemyslí, že by gaming byl čistě "mužskou" záležitostí. Podívejte se na některé zajímavé statistiky od G2A, největšího globálního internetového tržiště na světě, které se tímto tématem zabývají.
Gaming už není čistě mužskou záležitostí.
Gaming už není čistě mužskou záležitostí.
Zdroj: Flickr.com

Celkem 52 % hráčů a 61 % hráček si myslí, že hraní počítačových her není jen pro kluky. Za rozhodně mužský sport vnímá gaming 13 % z nich. Rovná polovina hráčské komunity jsou přitom ženy. Zábava v digitálním světě je dnes dostupná téměř každému – stoupá třeba i počet těch, kteří se hrám věnují po třicítce.

Rozdíly mezi pohlavími nejsou patrné ani v přístupu k technologiím v dětství – konzoli nebo počítač využívalo během dospívání alespoň občas téměř 90 % současných hráčů a 85 % hráček. Zájem o gaming v dětství otevírá v dospělosti i řadu kariérních možností. Mezi herními vývojáři je ovšem žen stále jen čtvrtina.

Útlý teenager s brýlemi, který celý den stráví za obrazovkou – image typického geeka, zapáleného hráče videoher, zná z filmů a seriálů kdekdo. Méně známý už je ale obrázek o tom, jak ‚gameři‘ skutečně vypadají dnes. Podle dat G2A Academy jsou například bezmála polovina z nich ženy. Že gaming je „jen pro kluky“ si ostatně dávno nemyslí ani sami hráči. V průzkumu mezi zákazníky G2A jich až 51 % uvedlo, že za čistě mužský sport jej nepovažují. Za „spíše mužský“ jej vnímá 20 % hráčů a za „rozhodně mužský“ méně než 13 %. Klienti využívající G2A jsou obvykle zapálenými hráči a hrají především na počítačích, spíše než na konzolích nebo telefonech. Mezi počítačovými hráči u nás i ve světě totiž stále ještě převládají muži.

S tím, že stereotypy o hráčích jsou dnes převážně minulostí, souhlasí i odborníci. „Gaming je v podstatě způsob, jak využít moderní technologie k volnočasové zábavě. Přístup k digitálním zařízením a internetu, stejně jako dovednost s nimi pracovat, dnes mají lidé napříč prakticky všemi generacemi. Podle toho vypadá i demografické složení těch, kteří se baví hraním her,“ říká Dorota Wróbel, General Manager z G2A. Podle stejného průzkumu mělo k herním technologiím jako je počítač a internet v dětství alespoň zřídka přístup bezmála 90 % současných hráčů videoher (85 % mezi hráčkami). Až 45 % z nich se k takovým prostředkům dostalo velmi často, bez ohledu na pohlaví.

Hry jako zaměstnání

Gaming dokáže otevřít dveře nejen hodinám zábavy nebo dobrodružství – funguje také jako odrazový můstek pro ty, kteří se rozvojem světa digitálních technologií chtějí živit. Do této kategorie spadá například profesionální gaming, případně streamování, ale také práce v odvětví tvorby her zcela nových. V současnosti je mezi herními vývojáři žen zhruba čtvrtina – takřka rok od roku ale jejich počet stoupá. Prvotní zájem o IT nebo software development mohou u dívek vzbudit právě videohry. „V minulosti jsme často slýchali, že hraní počítačových her je klučičí záležitost, nebo že dívky, které se baví u videoher jsou nějakým způsobem ‚nenormální‘ nebo asociální. S tím, jak se herní svět otevírá novým cílovým skupinám, se ale podobné mýty daří úspěšně bořit. Gaming je zkrátka pro každého,“ dodává Dorota Wróbel. Sama je toho živým důkazem – jako generální ředitelka největšího online tržiště pro hráče zaměstnává v oboru stovky mužů i žen.

Považuješ gaming za "mužský sport"?
Považuješ gaming za "mužský sport"?
Zdroj: G2A
Štítky: G2A