V pátek jsem zde zveřejnil první do češtiny přeloženou část megaprojektu nazvaného "The truth about SpawN" od švédského redaktora
cha0ze. V předchozím článku jste se mohli dozvědět, jak se Abdisamad Mohamed dostal ke hraní Counter-Strike a jak vypadaly počátky jeho kariéry. Dnešním dnem jsem dokončil druhou část, která nás seznámí s jeho působením v letech 2003 a 2004 a zároveň nás přenese mezi nejlepší klany a události té doby.
Pravda o SpawNovi část 2
Šance hrát s nejlepšími
Právě se psal rok 2003 a trochu pozměněná sestava
SK.swe byla schopná dominovat na jakékoliv akci, na které se objevila. Jak jsem zmínil v 1.části SK v lednu 2003 angažovali fiskera a ahl z
team9, díky čemuž jejich roster vypadal následovně:





Emil Christensen byl právě zvolen druhým nejlepším hráčem světa, těsně ho předstihl akorát Ola 'elemeNt' Moum v té době reprezentující
eoLithic. Managment SK si byl vědom, že nic netrvá věčně a šňůra úspěchů může být brzy pošpiněna i špatnými výsledky a proto se rozhodl angažovat jako šestého střelce nikoho jiného než Ola Mouma z tehdejšího týmu
eoL.GoL (vznikl po sloučení eoLthic a GameOnline). O systému točení šesti hráčů se vyjádřil manager CS sekce
Andreas 'bds' Thorstensson následovně:
"Šířily se fámy, že hodláme vyhodit jednoho hráče ze sestavy,
což ovšem není pravda. Nerozhodli jsme se vytvořit základní
sestavu a jednoho náhradníka, ale přímo šest hráčů schopných
nastoupit do zápasu. Myslíme si, že to zvedne motivaci všech
členů týmu. Sestava na každý zápas se bude odvíjet od soupeře
a dané mapy. Doufáme, že rotace přinese více možností."
bds - červen 2003
Následně se nový kapitán týmu elemeNt vyjádřil o svém přestupu takto:
"SK patří bezpochyby k těm nejlepším týmům všech dob a ty
největší úspěchy nás teprve čekají. Máme spoustu zkušených
hráčů a těším se naše společné zlepšování, i díky pomoci
našich sponzorů, kteří nám poskytují ten nejlepší hardware."
elemeNt - červen 2003
To, co se zprvu zdálo jako velký přínos, se ve skutečnosti realizovalo mnohem složitěji. HeatoN s Pottim byli díky svým zkušenostem stále v základní sestavě, taktéž sehraná dvojice fisker a ahl, která spolu působila již od dob 2easy. Navíc s příchodem naskillovaného elemeNta bylo velmi těžké zvolit hráče, jenž nenastoupí do základní sestavy. Pro kvalifikaci ESWC nebyl nominovaný brunk, který měl do té doby za sebou opravdu bohatou a úspěšnou kariéru, možná i proto doufal, že se vše změní už za dva týdny na CPL Summer. Jenže SK zde zvítězilo a i samotnému brunkovi začalo docházet, že jeho místo v kádru se začíná stále vzdalovat a vzdalovat. Poslední jeho nadějí byla kvalifikace WCG, které se elemeNt jako hráč norské národnosti s tímto švédským celkem nemohl účastnit. Tehdy se však brunk musel s line-upem SK.swe rozloučit nadobro, protože jeho místo pro tuto akci zabral dokonce hráč mimo tým SK.
"Zažil jsem tu překrásné časy a nemůžu říci, že mi ostatní
nebudou v budoucnosti chybět. Jenže nic netrvá věčně a i tohle
muselo jednou skončit. Se svojí kariérou ještě nekončím,
momentálně však nevím, kam povedou moje další kroky.
Také bych chtěl poděkovat celému SK a zvláště Michaelovi."
brunk - září 2003
Jak jsem již zmínil, WCG bylo za rohem a SK se pro tuto akci rozhodlo do svých řad přibrat nového hráče, který měl v základní sestavě zastoupit elemeNta. Kdo jím však byl, že dokázal vytěsnit i tak zkušeného borce, jakým byl brunk? V tuto chvíli na scénu vstupuje právě náš dobře známý
Abdisamad 'SpawN' Mohamed, který byl krátce před tím vyloučený z týmu
mTw.HLO.
Později se o Mohamadově životní šanci vyjádřil bds v tomto duchu:
"Moje první vzpomínky šahají až k týmu 2easy (team9). Osobně
jsem se s ním potkal na CPL Winter 2002, kde působil jako ještě
"neobroušený diamant". Měl neskutečný skill, ale zkušenosti stále
chyběly. V roce 2003 přišel do SK, kde pod velením elemeNta
vyhráli CPL Summer. Tehdy se blížilo WCG a my potřebovali pátého
švédského hráče, tak jsem se rozhodl dát mu šanci. Před tím jsem
mu však napsal e-mail s otázkou, proč bychom si měli vybrat právě
jeho. Jeho odpověď byla stručná a jasná: "Vemte mě, jsem si jistý,
že se mnou v sestavě vyhrajeme cokoliv. A pokud selžu, tak mne
můžete okamžitě vyhodit." Napsal to samozřejmě skromně."
bds - February 2008
Zlaté časy
Jméno SK.swe bylo známé prakticky komukoliv, kdo se zajímal o Counter-Strike a o turnaje. Tým byl velmi silný a hráči předváděli maximální možné výkony na tehdejší dobu:
V té době bylo SpawNovi 17 let a měl za sebou pouhé 2 roky hraní Counter-Strike a již dostal tu nejlukrativnější nabídku, jakou bylo vůbec možné obdržet. Na švédské WCG kvalifikaci dominovali dva klany a to SK.swe s
Frontline[EYE], ale finále mělo jednoznačného vítěze: SK zvítězilo vysoko 13-3 a SpawN se tak mohl těšit na vrcholné finále v
Seoulu.
Mezi hlavní favority tohoto WCG patřily týmy jako
Team3D,
team9 nebo právě
SK.swe. Ti si dokázali se základní skupinou poradit neuvěřitelným způsobem: 9 zápasů, 9 výher a neuvěřitelný rozdíl v počtu vyhraných a prohraných kol se zastavil na čísle 87! K tomu se žádný jiný tým ani zdaleka nepřiblížil. Poté následovalo singe-elimination play-off, kterým SK prošli stejným způsobem jako základní částí a následně si v BO3 finále poradili rovnou na dvou mapách s
Team3D, což znamenalo, že prošli celým turnajem neporažení a se skórem 13 vyhraných zápasů! Jednou z hlavních příčin úspěchu byl právě i senzačně hrající SpawN.
"Přidal se k nám na WCG... ale on pouze nehrál, byl prostě briliantní!
Po turnaji se mu zcela spravedlivě houpalo zlato na krku."
bds - únor 2008
Potti následně také přidal chválu na jeho adresu:
"WCG bylo velkou akcí, myslím si, že když čtyři z nás spolu hrají již
tak dlouho, muselo být pro pátého o to lehčí zapadnout. Ale SpawN
zapadnul okamžitě a předváděl naprosto famózní individuální skill."
Potti - listopad 2003
Hned dva dny po úspěchu na WCG se SK.swe účastnili švédské kvalifikace pro americký turnaj Cyber X-Games. HeatoN se rozhodl této akce neúčastnit a uvolnil tím pádem Mohamedovi znovu místo, tým byl také opět s kapitánem elemeNtem v základní sestavě. A opět se tito borci ve finále potkali s EYE týmem v této době působícím pod tagem gamepoint.AMD. Protože gamepoint postoupili z lower bracketu, museli vyhrát dvě mapy, aby zvítězili. První mapa se jim podařila uhrát do vítězného konce, což pro SK znamenalo prohru po neuvěřitelných 40 zápasech v řadě! I přes to se však Schroett Kommando pomocí vítězství na druhé mapě kvalifikovalo na celkové finále.
Po tomto dalším triumfu se SpawN s týmem opět rozloučil, což však trvalo jeden pouhý měsíc, než byl opět potřeba. Byl říjen 2003 a elemeNt se nemohl kvůli povinnostem ve škole zúčastnit CPL v
Kodani. Ola Moum působil alespoň bokem jako kouč. Střetla se zde spousta velmi kvalitních týmů, vítězná sestava z WCG došla opět až do finále, kde se již po třetí v krátké době střetla s gamepoint.AMD a ke smůle těchto kluků zápas dotáhla opět do vítězného konce se skóre 13-10. SpawN hrál opět senzačně a po akci patřil jednoznačně mezi ty nejlepší hráče světa. S lístky na CPL Winter by bylo pro organizaci úžásné zvítězit i na této akci, toho se však SpawN nedočká, protože opět opouští řady SK.swe.
V sestavě pro finále CPL v Dallasu se s ním nepočítalo, základní line-up byl oznámen bez něho. Osud však měl jiné plány a poctivě hrajícímu SpawNovi přihrál do karet. Ještě před odletem dostal bds chřipku a i hned po přistání v USA se začali cítit špatně i elemeNt, ahl a fisker. Poslední jmenovaný měl dokonce takovou teplotu, že nebyl schopen hrát. Proto managment okamžitě volal SpawNovi, který se rozhodl tým nenechat na holičkách a přiletěl prvním možným spojem.
Toto CPL Winter bylo zásobované opravdu těmi nejlepšími týmy tehdejší scény a vyhrát na něm by byl pro SK opravdový úspěch, zvláště když ve stejném roce ukořistili titul šampiona CPL Summer. Jednalo se o SpawNovu druhou CPL akci a sestava hrála ještě lépe než kdykoliv před tím. První ukázkou síly byla semifinálová výhra nad celkem mousesports, což klanu zajistilo účast ve finále proti
Team NoA, který v té době hrál v následující sestavě:





SK.swe se s tím opět napárali a v zápase jasně dominovali, na konci matche svítilo skóre 13-4. Tímto tedy tým zakončil úspěšný rok 2003 opravdu ve velkém stylu!
Navždy mezi nejlepšími
Ze zpětného pohledu byla SpawNova forma neporovnatelná. K týmu se připojil jako outsider, postupem času však ukázal, že právě on je základním kamenem všech jeho úspěchů. Nespočetněkrát SK zachránil a oni ho prostě už nemohli dále ignorovat. Tak se tedy stalo, že krátce po skončení CPL Winter dostal Mohamed svůj dárek k Vánocům i od vedení Schroett Kommanda - místo v sestavě jejich squadu!






jsme měli jasno v tom, že do týmu zapadá perfektně. Opět jsme se tedy
vrátili k rotaci šesti hráčů, což nás mělo ochránit i před takovými problémy
jako byla chřipka na CPL Winter.

This announcement is just around the corner, as we are xeqting our plan, so don't erupt like a volcano in anticipation. Many of you have spawned theories that the missing element of Team NoA could be a number of different people.
Soon we will turn the heat on the burning pot. Ti food is great, even though it is spelt Tai. Do not seek revenge for our secrecy, the sun... man... it will rise again."
shaGuar - duben 2004
Rozhodování bylo velmi těžké, nakonec se však stal pátým hráčem Devon 'Destructo' Domercq z klanu
Rival. Tím však posilování u NoA neskončilo, managment chtěl roster doplnit ještě o šestého střelce. Dne 23.dubna vyšla tato zpráva: elemeNt skončil u SK.swe. V rozhovoru uvedl Moum, že pro něho bylo těžké být součástí švédského týmu, kde všichni byli těsně spjati, zatím co on hrál osamoceně. Moum se však nemohl připojit k NoA, protože byl stále pod smlouvou s SK.
"Ne, elemeNt nebyl propuštěn, stále pokračujeme v kontraktu, který
s ním byl podepsán.
Jeho zájem o hraní v poslední době klesal kvůli povinnostem ve škole,
proto s ním bylo těžké hrát. Jsem z toho zklamaný, protože Ola vlastně
neví, co chce. O další vývoj SK se nebojím, mnoho lidí si myslí, že Ola
byl naším tactic leaderem, což není pravda. Bylo tomu tak pouze zpočátku.
Ola je zkrátka super kluk, který však má zmatek v hlavě, nemůže jen tak
porušovat podepsanou smlouvu a musí být zodpovědný za své kroky."
bds - květen 2004
Krátce poté byl však elemeNt představen jako nový člen NoA. Po několika týdnech tahanic byl nakonec vykoupen ze smlouvy v SK, což byl pro budoucnost e-sportu velmi důležitý krok, jelikož se jednalo o první přestup podobného typu.
Nic netrvá věčně
Po tak úspěšném roce jakým byl 2003 bylo velmi těžké pro SK zopakovat úspěchy v podobě vítězství na každém turnaji, kterého se zúčastní. První zkouškou byla ESWC kvalifikace, spousta lidí se už těšila na senzační výkony v podání těchto Švédů. Zde však přišel šok už v základní skupině, když tým prohrál 6-13 svůj poslední zápas s neznámými caYa, kteří tehdy neměli na své soupisce jediné známé jméno. I přes to nakonec tuto první ze třech kvalifikací dokázal uhrát do úspěšného konce a očistil tak své jméno.
Na samotném ESWC však přišlo první opravdu velké zklamání. Přesně před rokem se k týmu připojil elemeNt a proto bylo tehdejší třetí místo omluvitelné. Nyní bylo těchto pět hráčů pod velkým tlakem, na konci roku 2003 dokázali rozmetat uplně každého, a proto porazit je bylo neskutečnou motivací každého klanu, který s nimi mohl změřit své síly. SK zde s třemi výhrami prošli základní skupinou, čímž si zajistili první postupové místo. Ve čtvrtfinále nastoupili proti
Virtus.pro a znamenalo to pro ně konečnou na tomto turnaji, protože skóre na konci zápasu mělo podobu 13-9 ve prospěch Rusů. Stejně jako v kvalifikaci se jednalo o prokletou mapu de_dust2. Týmu se tak nepodařilo navázat na úspěšnou sérii z roku 2003, když se umístili na konečném 5.-8.místě v turnaji, který nakonec vyhráli
The-Titans.
"Rozhodně jsme to neočekávali, do turnaje jdeme vždycky s cílem být
do top5, top3 již považujeme za úspěch. To se ovšem nestalo, avšak
naše hra je stále velmi dobrá a nebojím se, že bychom již nepatřili
mezi přední týmy Counter-Strike světové scény."
bds - červen 2004
HeatoN se následně vyjádřil na adresu ESWC pro portál Fragbite takto:
"ESWC bylo tím nejhorším turnajem všech dob, hra na PC běžela kolem
40fps a ve sluchátkách jste zde nemohli slyšet ani h***o."
HeatoN - srpen 2004
S nedostatkem úspěchů v poslední době odcestoval tým svou mediální kampaň po Asii, kde byl především SpawN považován za boha. Okolo hráčů se zde strhnul obrovský cirkus, který zatím nikdo z nich neviděl, což byla podle kritiků hlavní příčina jejich následujících nestabilních výkonů.
Zhruba měsíc po skončení ESWC mělo SK šanci na vrácení úderu. Za rohem totiž bylo další turné CPL. Potti do té doby skončil vždy na prvním místě každého CPL, kterého se zúčastnil, vyjma CPL Winter 2002. Čtyři hráči ze sestavy už ukázali, že na letním turnaji CPL dokáží zvítězit, nyní byla řada právě na Mohamedovi. I admini turnaje považovali tým za největšího favorita a proto je nasadili jako jedničku před jejich rivaly z NoA. Ti však zůstali za očekáváním a první velmi těžkou zkouškou pro SK byli
The-Titans, s kterými si v semifinále klan poradil až v prodloužení 19-17. Ve finále se nakonec střetli s jim dobře známými
EYEballers, kteří se zde předváděli unikátní výkony. Nakonec vše rozhodl host v řadách EYE
Fredrik 'IsKall' Persson, který za stavu 7-5 pro jeho tým neuvěřitelně vtrhnul do hry. Bez emocí a chladně vybojoval všech 6 kol v řadě a jeho konečné skóre bylo neskutečných 16:1!
Znovu nepříjemný HeatoN popřel pro Fragbite, že by EYE měli mentální výhodu, na kterou se po zápase odvolával Hyper:
"Duševní výhoda? Nemyslím si. Nemůžete počítat kvalifikaci CXG z důvodu
zvláštních okolností. Před tím jsme je porazili 10 nebo 15 zápasů v řadě.
Zkrátka se jim zde opravdu zadařilo, teprve čas však ukáže, jak dlouho jim
to vydrží. Je lehké dostat se na špičku, těžší je se zde udržet."
HeatoN - srpen 2004
SK.swe postupně došli k závěru, že na jejich výkonech v roce 2004 je něco špatného a týmu něco chybí. Proto se rozhodli nabídnout místo v sestavě tacticleaderovi EYE, Hyperovi. Ten neváhal a nabídku přijmul:
"Když jsem začínal s hraním, sledoval jsem finále CPL mezi týmy NiP
a X3 a pamatuji si, že jsem chtěl být jako oni. Bylo mým cílem hrát
s nimi a proto jsem ani chvilku neváhal a tuto nabídku jsem přijmul.
Myslím si, že takovéto šance by se chopil každý, je to jako když se ti
vyplní sen. Navíc SK má stabilní organizaci, což je veliké plus."
Hyper - září 2004
SpawN znal Hypera dobře díky společnému působení v mTw.HLO a tak věděl, které jeho vlastnosti by mohli týmu pomoci se dostat zpět na vrchol. Vše se teď obrátilo na WCG, kam se tým již kvalifikoval. Velkou změnou bylo, že se zde hrál Counter-Strike: Condition Zero, což každý považoval spíše za škodu. Nikomu ze šestičlenné sestavy se pochopitelně nechtělo zůstavat doma, proto vedení přišlo s více kreativním řešením situace:
"Vzhledem k tomu, že máme nového hráče a WCG povoluje pouze
pět účastníků soutěže, jsme se museli rozhodnout koho poslat.
Po několika dnech diskutování jsme se rozhodli, že se akce nebude
účastnit jako hráč ahl, ale i tak s týmem odcestuje a po skončení
turnaje se opět vrátí do sestavy."
bds - září 2004
Nakonec vše dopadlo jinak, protože SpawN dostal z neznámé přičiny alergickou reakci a místo něho tak odcestoval ahl. Bootcamp předcházející WCG nevypadal příliš růžově, týmu se zkrátka stále nedařilo.
I přes to všechno však SK začali turnaj velmi dobře. Základní skupina byla pouhou formalitou, následně je výhry nad [KGB]Team a
team9 přenesly do semifinále, kde se střetli s jejich rivaly z
Team3D. Zápas byl velmi vyrovnaný a neskutečně dlouho se prodlužovalo, nakonec však byl vítězným pro Američany, kteří dokázali vyhrát poměrem 34-28. Švédové si tak chtěli zlepšit chuť alespoň bojem o bronzovou příčku, bohužel ani ta se jim nepodařila ukořistit, když nestačili na
MaveN. Teď již všem asi došlo, že zlaté časy jsou nenávratně pryč.
Poslední šance úspěchu pro SK.swe byla Nollelva Masters (také známá jako 011), která se konala na konci říjnu 2004. Tým byl do té doby bez jakéhokoliv prvního místa na větší akci a rok 2004 byl ve velmi špatném kontrastu s tím předešlým. Pro tuto akci byla sestava známá již předem, protože služebně nejstarší hráč Potti se rozhodl akce nezúčastnit, aby tak uvolnil místo v sestavě Hyperovi, který na WCG předvedl, že jeho taktické schopnosti jsou nepostradatelné. V této době nikdo netušil, že se jedná o začátek konce legendy hrající již od prvního zformování Ninjas in Pyjamas.
Na Nollelva hráli SK.swe mnohem lépe než v průběhu tohoto roku. Cenné zkušenosti z WCG a nové taktiky v podání Hypera dovedly tým až do finále upper bracketu, kde se střetli s mladými
I Can See You. Zápas se SK moc nevydařil, prohráli 12-16 a putovali do lower bracketu. Přes ten se ovšem dostali zpět do celkového finále a výhrou 16-13 nad jejich přemožiteli ICSU si letos poprvé pro sebe ukořistili triumf z významnější akce. První zlato od CPL Winter 2003 vrátilo do jejich řad optimismus a všichni se již těšili na další CPL Winter, které se konalo už za měsíc.
A to je konec tohoto článku. V dalším se zaměříme na SpawNův rok 2005, který pro jeho kariéru znamenal zřejmě nejvíce. Předem prozradím, že v tomto roce se například rozešel s klanem SK. Nashle!