Přejít k hlavnímu obsahu

Sledovanost esportů po pandemii stále roste. Tipsport MČR kralovalo roku 2022

26. 4. 2023 | 16:41 Counter-Strike 2 Zajímavost
Česká asociace esportu zveřejnila již počtvrté studii mapující české esportové soutěže. Z meziročního porovnání vyplývá, že sledovanost největších soutěží od osmi různých organizátorů meziročně zůstává téměř beze změny i přes to, že byla opět otevřená sportoviště a další živé akce. Výrazného navýšení se dočkaly také finanční odměny pro hráče.
Tipsport MČR CS:GO 2022
Tipsport MČR CS:GO 2022
Zdroj: PLAYzone (Radim Madarász)

Studie porovnává soutěže v celkem sedmi různých metrikách. Ve čtyřech z nich se nejvýše umístilo MČR, které se dá právě označit za soutěž s největším zájmem publika. Mistrovské boje probíhaly v šesti herních titulech, série Tipsport CS:GO ale tvořila okolo 90 % sledovanosti celého MČR a byla by kumulativně nejsledovanější soutěží i v případě, že by byla analyzována samostatně. Nový formát seriálu prospěl.

MČR zaznamenalo také nejvyšší peak sledovanosti. Finále Tipsport CS:GO Bratislava si na hlavním Twitch kanále naladilo v jeden okamžik rekordních 16 380 diváků. V českých soutěžích, jejichž statistiky lze veřejně dohledat, se jedná o historické číslo. Další metriky ovládly skrze online prostor Sazka eLEAGUE a díky nejintenzivnějšímu zájmu diváků turnaj Prague Champs, který veškeré dění napěchoval do sedmi streamů.

Seriál MČR rovněž vloni nabídl nejvyšší prize money. Hráči si v roce 2022 celkově přilepšili, souhrnná finanční dotace soutěží se zvýšila o téměř 150 % a vůbec poprvé v historii překročila 10 milionů korun.

    Statistiky MČR za rok 2022
    Statistiky MČR za rok 2022
    Foto: PLAYzone / Česká asociace esportu

    Sledovanost bez větších změn

    Nejsledovanějším titulem byl v loňském roce Counter-Strike: Global Offensive, který dlouhodobě udává kurz domácí scény. Druhé místo obsadilo League of Legends, ostatní hry mají velký odstup. V součtu strávili diváci v roce 2022 u českých esportových soutěží srovnatelný čas jako v roce 2021, průměrný počet diváků se ale zvýšil o více než 7 %. Podobných hodnot dosahuje také mediální pokrytí jednotlivých soutěží.

    „Každoroční analýza trhu patří mezi důležité aktivity České asociace esportu. Díky ní mají partneři přehled o tom, jaké soutěže v Česku probíhají. Na základě vybraných metrik je dokážou porovnat a představit si jejich velikost i bez osobní zkušenosti. Letos bych ale vypíchl zjištění, že esport si své diváky u online přenosů drží i přes to, že se opět naplno otevřely sportovní i esportové eventy. V minulých letech jsme viděli obrovské skoky ve sledovanosti. Jsem rád, že noví fanoušci u esportů zůstali,“ říká Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu.

    Nejúspěšnější soutěže v jednotlivých metrikách:

    • Nejvyšší počet odsledovaných hodin na Twitchi: MČR – 686 830 hodin
    • Nejvyšší průměrný počet diváků na Twitchi: Prague Champs – 2 433 diváků
    • Nejvyšší počet současně sledujících diváků na Twitchi: MČR – 16 830 diváků
    • Nejvyšší počet online mediálních výstupů: Sazka eLEAGUE – 1 293 článků
    • Nejvyšší hodnota AVE u online mediálních výstupů: MČR – 32,06 milionu korun
    •  Nejvyšší hodnota GRP u online mediálních výstupů: Sazka eLEAGUE – 963,16 GRP
    • Nejvyšší finanční odměna (prize pool): MČR – 5 175 000 korun
    MČR vs. ideální soutěž
    MČR vs. ideální soutěž
    Foto: PLAYzone / Česká asociace esportu
    Tvoří a pisálkuje na pískovišti jménem PLAYzone.cz už od roku 2011. Zkoušel i jiné pozice, redaktořina a komentování je ale cesta. Přes 10000 článků a bleskovek hovoří za vše. Rád si hraje se slovy, stvořil třeba Zápasovník. Je fanouškem také klasického sportu, ze všeho nejvíc ale miluje jídlo.