Přejít k hlavnímu obsahu

YouTube vyhlašuje válku falešnému clickbaitu. Boj začíná v Indii, sankce přijdou později

20. 12. 2024 | 17:00 YouTube
Clickbait se stal noční můrou pro uživatele internetu. Kdo by neznal ten pocit, kdy vás poutavý titulek či obrázek zláká k videu, které nakonec zklame? YouTube, jedna z největších platforem pro sdílení videí, se rozhodlo tento problém řešit – a začíná tam, kde je internetový obsah v ohromném množství produkován i konzumován: v Indii, po té ve zbytku světa.
YouTube
YouTube
Zdroj: depositphotos (s povolením)

Nový krok se zaměří na videa, která lákají diváky bombastickými titulky či náhledy, ale jejich obsah slibům neodpovídá. Obzvláštní pozornost bude věnována kategoriím aktuálních událostí a zpravodajství. „Drzý clickbait nastává, když název nebo náhled videa obsahují sliby či tvrzení, která nejsou v samotném videu naplněna. To může diváky zklamat, zmást nebo dokonce uvést v omyl – zejména když hledají důležité nebo aktuální informace,“ vysvětluje blogový příspěvek.

YouTube se zaměří například na:

  • Video s titulkem „Prezident odstoupil!“, kde není zmínka o žádném odstoupení prezidenta.
  • Náhled s nápisem „Nejnovější politické zprávy“, zatímco video neobsahuje žádné relevantní informace.

Aby YouTube tvůrcům poskytlo čas přizpůsobit se, nebude zpočátku udělovat sankce v podobě penalizací za porušení pravidel. Místo toho budou mazány videa, která porušují nové zásady, zejména z těch nejproblematičtějších kategorií. Proč začátek právě v Indii? S více než miliardou obyvatel a explozivním růstem digitální populace, je pro YouTube ideální testovací půdou. Úspěch v této zemi by mohl znamenat zavedení podobných pravidel globálně.

Clickbait je efektivní nástroj pro získání pozornosti, ale jeho nadměrné a zavádějící užívání snižuje důvěryhodnost platforem. Otázkou však zůstává, jak tento krok ovlivní tvůrce obsahu nejen v Indii, ale možná i v dalších regionech. Přinese to konečně čistší prostředí na YouTube, nebo se tvůrci naučí jen nové způsoby, jak pravidla obejít?

Fanoušek esportu od mala, stejně jako hráč všech možných her. Taky pleskám španělský fotbálky v hospodách a dám si u toho dobrý pívo.