
Dva bratři sedí u počítače a chtějí si zahrát své oblíbené hry. První se vydá do sklepa pro starou disketu, jenže po zasunutí do počítače se oba ocitnou v zajetí virtuálního světa. Aby se dostali ven, musí posouvat krabice a najít východ.
Zdeněk Záhora v posledních letech pracoval na úspěšné české realtime strategii s prvky managementu Last Train Home. Hra mapující cestu československých legionářů z Moskvy přes Sibiř do Vladivostoku a poté do nově vznikajícího se státu ve střední Evropě si vysloužila mnohá uznání.
Nyní se Zdeněk Záhora se svým bratrem Františkem pustili do menšího projektu. Na vlastní pěst bez jakéhokoliv vydavatele uvedli na trh logickou hru Pushmania. Jejich novinka je inspirovaná slavným Sokobanem, ve kterém hráči ovládají panáčka v bludišti, aby vytlačili krabice a dostali svou postavu k východu z levelu.
Pushmania is out now - a both solo and co-op puzzle loveletter to digital game culture. Would you like to visit game worlds like Prince of Persia, Dark Souls, Doom, Dynablaster, Tetris and more? #pixelart #indiegames #gamesculture #dungeonmaster https://t.co/QGrUq71ewT pic.twitter.com/ocucJ82KoA
— Zdenek Zahora (@zzahora) April 20, 2025
Novinka bratrského dua ale přináší něco navíc. Například izometrický pohled a dále kooperativní režim. „Pushmania je navržena a vyrobená tak, aby se hrála ve dvou, přesto se dá skvěle hrát v režimu pro jednoho. Všechny kolekce map jde odemknout, všechny mapy vyřešit a také prozkoumat příběh jde kompletně sólo,“ uvádějí autoři na Steam stránce se hrou.
Dodávají však, že lépe se to táhne ve dvou. A mají pravdu. Pushmania brutálně potrápí mozkové závity a je skutečně lepší mít vedle sebe parťáka, se kterým si můžete naplánovat další postup. Pokud však nemáte nikoho, kdo by se posadil na židli nebo gauč vedle vás, netřeba bít hlavu o dlaně.

Akorát musíte ovládat oba panáčky, ale o zábavu nepřijdete. Tahle indie hra si zakládá na obrovské nápaditosti. K dispozici jsou stovky úrovní, které připomínají legendární videohry nebo slavné filmy či jiná kulturní díla.
Nechybí úrovně ve stylu Bombermana, Commandos, Dooma, Prince of Persia nebo Tetrisu, dále Terminátora anebo Rychlých šípů. Každá mapa tak nabízí jedinečně stylizované prostředí a také unikátní objekty.
Základním prvkem jsou krabice, které je možné posouvat, jiný typ krabice mohou hráči i nosit. Jindy jsou k dispozici zbraně či výbušniny ke zničení železných stěn. Hlavní mechanika je ale zatraceně jednoduchá: manipulujte s objekty jakýmkoliv způsobem a dostaňte se k východu.

Cílem hry je totiž osvobodit uvězněné bratry. Na pozadí Pushmania hraje soundtrack inspirovaný hudbou v retro hrách, takže nostalgický zážitek je tu zaručený. Po dohrání je k dispozici i editor, takže si hráči mohou upravovat mapy podle sebe. Dost času ale zabere i vylepšování dosavadního postupu, protože v každém levelu se počítá čas i kroky vedoucí k dokončení úrovně.
Pushmania nejspíš nezboří žebříčky prodejnosti, což si uvědomují i samotní autoři. „Bylo by skvělé, kdyby to vydělalo na překlady do dalších jazyků,“ uvedl Zdeněk Záhora. Jeho titul je k dispozici v češtině, angličtině a japonštině.
Za zhruba 600 korun ale Pushmania nabízí mnoho hodin zábavy a je fantastickým počinem, který je plný různorodých prvků. Na téhle hře je velmi dobře vidět, že se František a Zdeněk Záhora opravdu bavili při vývoji vlastního nezávislého titulu.