Přejít k hlavnímu obsahu

Komunitní projekt Classic Offensive byl po osmi letech vývoje zrušen. Hlavní padouch? Do jisté míry Valve

10. 5. 2025 | 16:00 Counter-Strike 2 Zajímavost
Pokud se v Counter-Strike komunitě pohybujete už delší dobu, tak jste pravděpodobně slyšeli o projektu Classic Offensive. Ten je přímou modifikací hry Counter-Strike: Global Offensive, která se snaží přinést klasický styl a pocit z hraní. Ačkoliv byl originálně projekt v minulosti společností Valve povolen, tak po osmi letech vývoje se bohužel dočkal finální stopky.
Projekt Classic Offensive byl oficiálně zrušen.
Projekt Classic Offensive byl oficiálně zrušen.
Zdroj: Valve/Classic Offensive

Vůbec první hratelná verze módu Classic Offensive spatřila světlo světa na konci roku 2016. V té době už tu Global Offensive s námi byl několik let, ale určité části komunity se neustále stýskalo po klasickém zážitku, jaký v minulosti přinášely verze Source a především 1.6. Pár nadšenců v čele se známým tvůrcem ZooLem se tak rozhodlo začít pracovat na projektu, který měl tyhle vzpomínky přinést i do prostředí CS:GO.

První verze vypadaly slibně, a pokud jste se v dané době pohybovali v komunitě Counter-Striku, tak jste jednu z nich pravděpodobně také hráli. Vývoj v následujících letech pokračoval a jak všichni moc dobře ví, tak největším problémem byl vždycky kód samotného Global Offensive, jenž ZooL a pár jeho kolegů využívalo. Nejen, že byl náročný na používání, ale jeho modifikování se Valve příliš nezamlouvalo.

Projektu nicméně v minulosti dalo za určitých podmínek zelenou. Když už to letos na začátku roku vypadalo, že se konečně dočkáme oficiální finální verze na Steamu, tak přišla velká stopka od samotného Valve. Ačkoliv vývojáři na základě dopisu ze Seattlu údajně udělali potřebné modifikace, tak jsme se v průběhu tohoto týdne dozvěděli, že projekt byl bohužel po osmi letech od začátku vývoje kompletně zrušen.

Ke smutnému konci se na svém X profilu vyjádřili také vývojáři CS:Legacy, svým způsobem podobného nostalgického projektu. Jeho tvůrci nejprve vzdali hold celému týmu, jenž stál za projektem Classic Offensive a vyzdvihli jejich úspěchy, co se komunity týče. Hlavním bodem příspěvku ovšem bylo vysvětlení, jak se CS:Legacy liší od CS:CO a proč by v jejich případě nemělo dojít k jakékoliv blokaci ze strany Valve.

Tím největším rozdílem je skutečnost, že Legacy běží na veřejně dostupném SDK kódu, který je součástí Source enginu. Ten Valve umožňuje využívat, pokud vývojáři splňují požadavky, jakými je například žádná monetizace hry či jejích kosmetických doplňků, kompletní vlastnění všech assetů a především žádné využití prvků vytvořených samotným Valve. Ty se ve hře údajně nachází, ale vývojáři jsou připraveni je nahradit.

Slyšel jsi něco o změnách na profesionální scéně? Tak v tom případě jsem o nich slyšel už dva týdny předtím. V PLAYzone jsem od jara roku 2021 a momentálně mám za sebou něco okolo 450 článků. Kromě žurnalistiky také spravuji sociální sítě, prostě kompletní univerzál.