
České studio InGame Studios, tvůrce akční hry Crime Boss: Rockay City, se nečekaně ocitlo uprostřed rozbouřeného internetového konfliktu. Vše odstartovalo tím, že vývojáři ukončili dlouhodobou spolupráci s Vtuberkou Kirsche, jednou z nejvýraznějších tváří komunity, která hru aktivně podporovala již od jejího vydání v roce 2023.
Původně nevinný příspěvek na sociálních sítích, v němž studio vyzývalo fanoušky aby se přidali k oficiálním Discord kanálu, ještě neavizoval žádné změny. Jenže brzy poté se začaly hromadit otázky, proč zmizelo jméno Kirsche z oficiálních partnerů titulu. Sama se k celé věci vyjádřila ostře a bez obalu, přesně jako během svých vysílání, která někdy mohou být opravdu na hraně.
Napsala, že jde o důsledek měsíční kampaně s cílem zničit její pověst, vedené lidmi, kteří ji nenávidí. „Během předem plánované dovolené, kdy jsem měla omezený přístup ke komunikaci i zdrojům, studio InGame přerušilo spolupráci. A to na základě anonymních příspěvků, lidí na Redditu, kteří mě ani nesledují, a jednoho novináře s osobní záští,“ uvedla. Je si vědoma, že někomu její „edgy“ humor a názory nejdou po chuti.
A month into a life ruination campaign started by people who hate me, and during a pre-planned vacation where communication and access to my home and resources were minimal, In-Game Studios--devs of Crime Boss Rockay City, a game I loved and heavily promoted since its release in… pic.twitter.com/yfJjZGCNJm
— Kirsche 🥥 🧁 (@KirscheVerstahl) May 10, 2025
Onen „novinář“ totiž zveřejnil článek, ve kterém se ji snaží doslova potopit. Nejen ji, ale pravidelně na web přidává obsah s jediným účelem, a to je zničit kariéry různých online tvůrců, především pak Vtuberek. Již dříve měl být přistižen při vytrhování věcí z kontextu nebo při zveřejňování zavádějících nebo zcela smyšlených informací, které podporují jeho vyhraněné názory. Přesto se studio podle Kirsche postavilo na jeho stranu.
Podle ní nejde o klasickou „cancel culture“, ale o důsledek toho, když firma podlehne nátlaku. „Tohle jsou lidé, kteří si hru koupili, podporovali ji a teď hlasují peněženkou. Tohle je, co se stane, když kapitulujete před cancel culture,“ dodala Kirsche a uzavřela svůj příspěvek slovy: „F*ck you, f*ck cancel culture.“
Zároveň poukázala na to, že s vývojáři spolupracovala více než rok. Nejen formou marketingu na svých platformách, ale i bugreportingem, testováním nových funkcí a pomocí při náboru vývojářů. Podle jejích slov měla být dokonce součástí hry jako hratelná postava. „Dělala jsem to téměř zadarmo. Partnerství přes Xsolla (propagování hry a možnost získávat odměny na základě výkonu svých kampaní) přišlo až v posledních měsících,“ dodala.
I was partnered with them directly for over a year providing constant marketing via my large platform, did testing and bug reporting for them on the game both on and off my stream, as well as test out platforms for people they wish to partner with in the future. Dealing with…
— Kirsche 🥥 🧁 (@KirscheVerstahl) May 10, 2025
Vtuberka Keniisu, která se do debaty také zapojila, poznamenala, že pojem „cancel culture“ zcela ztratil svůj původní význam. „Místo snahy deplatformovat tvůrce nebo poškodit jejich pověst jde dnes jen o to, že se firma rozhodne s někým nespojovat své jméno po zjištění jeho názorů,“ napsala v reakci na celou situaci.
Zatímco část komunity se postavila na stranu vývojářů, jiní se rozhodli protestovat, a to formou masového review bombingu na Steamu. Hodnocení hry během několika dní kleslo a ve vláknech recenzí se začala množit vyjádření nespokojenosti s ukončením spolupráce s Kirsche. Partnerský program, který InGame Studios představil na oficiálním webu, měl sloužit jako platforma pro streamery, influencery a další tvůrce, kteří hru propagují.
Jak se ale ukázalo, členství v programu nebylo zárukou dlouhodobé spolupráce, zejména když někde číhá nepřítel, jehož hlavní motivací je škodit ostatním. České studio zatím na celou situaci veřejně nereagovalo. Možná svého rozhodnutí lituje. Možná ne. Ale internet už rozsudek vynesl.
Celý incident byl na Steamu nahlášen jako „off-topic review bombing“, což znamená, že platforma může rozhodnout o dočasném vyřazení těchto recenzí ze započítávání do celkového hodnocení. V minulosti Steam podobné případy aktivně moderoval. Česká hra přitom v dubnu zaznamenala dosud nejvyšší počet aktivních hráčů, dokonce víc, než v období samotného vydání. Otázkou teď zůstává, zda tato kauza způsobí prudký pokles zájmu, nebo jestli se komunita po čase uklidní a hra si udrží své místo.