Přejít k hlavnímu obsahu

Bungie krádež přiznalo. Umělkyně se roky snažila přežít, její tvorbu si studio prostě vzalo

17. 5. 2025 | 18:00 Kauza
Studio stojící za legendárními sériemi jako Halo nebo Destiny, se opět dostalo do problémů. Tentokrát kvůli tomu, co hráči na chystaném Marathonu nejvíc chválili: jeho uměleckému stylu. Jak se ale ukázalo, právě ten možná vůbec nepochází z Bungie.
Marathon
Marathon
Zdroj: Bungie

Vypadalo to jako jeden z mála světlých bodů celého projektu. Vizuál nové sci-fi extrakční střílečky Marathon od Bungie dostával chválu i od těch, kteří jinak hru kritizovali. Teď ale vyšlo najevo, že část téhle chvály patří někomu úplně jinému. Konkrétně britské umělkyni Fern Hook, známé jako Antireal, která Bungie obvinila z krádeže své tvorby. A studio to po pár hodinách opravdu potvrdilo.

Fern sdílela na sociálních sítích srovnání svých každodenních plakátových návrhů z roku 2017 s texturami použitými v Alfě Marathonu. A podobnosti jsou až zarážející. Směrové šipky, abstraktní vzory, texty, dokonce i označení „Antireal daily series“ zůstalo na jednom z assetů přímo ve hře.

Jakmile se vlákno začalo šířit, přidala Fern i smutnější kontext: „Za deset let jsem si touto prací nikdy nevydělala stabilní příjem. A zatímco já bojuju, designéři z obřích studií moodboardují a vysávají moje nápady.“ Dodala, že právní kroky si kvůli nedostatku prostředků nemůže dovolit, i když podle jejích slov nejde v herním průmyslu o výjimečný případ.

K identifikaci assetů pomohla i zmínka o jménu „Aleph“. To není jen náhodné slovo, ale umělec, se kterým Fern v minulosti spolupracovala. Do debaty se později přidal i další jejich známý, producent Billain, který upozornil, že Marathon art director Joseph Cross a další umělci z Bungie stále sledují účet Antireal na X. Narážka je jasná, inspirace tu zjevně nebyla náhodná.

Krátce po rozšíření vlákna vydalo Bungie oficiální vyjádření: „Okamžitě jsme prošetřili obavy ohledně neoprávněného použití uměleckých prvků v Marathonu a potvrdili jsme, že bývalý zaměstnanec Bungie tyto prvky zahrnul do texturového balíčku, který byl následně použit ve hře.“ Studio tvrdí, že aktuální art tým o ničem nevěděl a že se situací dál zabývá. Fern kontaktovali a slíbili, že se jí pokusí situaci vykompenzovat. Zároveň padl i další slib: zavedení přísnějších interních kontrol, aby se podobné věci neopakovaly.

Marathon to nemá lehké. Vývoj se vleče, interní testy prý nefungovaly a zavřené Alfy hráče nijak nenadchly. Přesto ale měl projekt jednu věc, kterou většina lidí ocenila, a to unikátní styl. Ten teď ale ztrácí glanc, když se ukazuje, že Bungie si část z něj prostě přivlastnilo. A i když dotyčný zaměstnanec už pro studio nepracuje, reputaci to Bungie rozhodně nepomáhá. Zvlášť když podobné případy nejsou ve světě her bohužel žádnou výjimkou.

Fanoušek esportu od mala, stejně jako hráč všech možných her. Taky pleskám španělský fotbálky v hospodách a dám si u toho dobrý pívo.