Přejít k hlavnímu obsahu

Bungie krádež přiznalo. Umělkyně se roky snažila přežít, její tvorbu si studio prostě vzalo

17. 5. 2025 | 18:00 Kauza
Studio stojící za legendárními sériemi jako Halo nebo Destiny, se opět dostalo do problémů. Tentokrát kvůli tomu, co hráči na chystaném Marathonu nejvíc chválili: jeho uměleckému stylu. Jak se ale ukázalo, právě ten možná vůbec nepochází z Bungie.
Marathon
Marathon
Zdroj: Bungie

Vypadalo to jako jeden z mála světlých bodů celého projektu. Vizuál nové sci-fi extrakční střílečky Marathon od Bungie dostával chválu i od těch, kteří jinak hru kritizovali. Teď ale vyšlo najevo, že část téhle chvály patří někomu úplně jinému. Konkrétně britské umělkyni Fern Hook, známé jako Antireal, která Bungie obvinila z krádeže své tvorby. A studio to po pár hodinách opravdu potvrdilo.

Fern sdílela na sociálních sítích srovnání svých každodenních plakátových návrhů z roku 2017 s texturami použitými v Alfě Marathonu. A podobnosti jsou až zarážející. Směrové šipky, abstraktní vzory, texty, dokonce i označení „Antireal daily series“ zůstalo na jednom z assetů přímo ve hře.

Jakmile se vlákno začalo šířit, přidala Fern i smutnější kontext: „Za deset let jsem si touto prací nikdy nevydělala stabilní příjem. A zatímco já bojuju, designéři z obřích studií moodboardují a vysávají moje nápady.“ Dodala, že právní kroky si kvůli nedostatku prostředků nemůže dovolit, i když podle jejích slov nejde v herním průmyslu o výjimečný případ.

K identifikaci assetů pomohla i zmínka o jménu „Aleph“. To není jen náhodné slovo, ale umělec, se kterým Fern v minulosti spolupracovala. Do debaty se později přidal i další jejich známý, producent Billain, který upozornil, že Marathon art director Joseph Cross a další umělci z Bungie stále sledují účet Antireal na X. Narážka je jasná, inspirace tu zjevně nebyla náhodná.

Krátce po rozšíření vlákna vydalo Bungie oficiální vyjádření: „Okamžitě jsme prošetřili obavy ohledně neoprávněného použití uměleckých prvků v Marathonu a potvrdili jsme, že bývalý zaměstnanec Bungie tyto prvky zahrnul do texturového balíčku, který byl následně použit ve hře.“ Studio tvrdí, že aktuální art tým o ničem nevěděl a že se situací dál zabývá. Fern kontaktovali a slíbili, že se jí pokusí situaci vykompenzovat. Zároveň padl i další slib: zavedení přísnějších interních kontrol, aby se podobné věci neopakovaly.

Marathon to nemá lehké. Vývoj se vleče, interní testy prý nefungovaly a zavřené Alfy hráče nijak nenadchly. Přesto ale měl projekt jednu věc, kterou většina lidí ocenila, a to unikátní styl. Ten teď ale ztrácí glanc, když se ukazuje, že Bungie si část z něj prostě přivlastnilo. A i když dotyčný zaměstnanec už pro studio nepracuje, reputaci to Bungie rozhodně nepomáhá. Zvlášť když podobné případy nejsou ve světě her bohužel žádnou výjimkou.

Vášnivý hráč a fanoušek esportové scény. Na PLAYzone tvořím čtvrtým rokem. Taky pleskám španělský fotbálky v hospodách a dám si u toho dobrý pívo.