
Nebudeme si nic nalhávat, hranice dva tisíce korun, případně 80 eur, je opravdu těžkým soustem na trávení. Už v době, kdy bylo 60 eur běžnou cenou za AAA tituly, tak si mnozí kladli otázku, zda za takovou cenu dostávají skutečně to, co chtějí. Nejnovější posunutí této hranice pouze prohloubí tuhle myšlenku. Nejtěžší úkol bude mít hra The Outer Worlds 2, která bude patřit mezi první, jež tuhle cenovku ponesou.
Potvrdil to samotný Microsoft v rámci živého přenosu Xbox Games Showcase. Právě na druhý díl Outer Worlds bude upřena největší pozornost, protože bude „průkopníkem“ této nové cenové hladiny. Pokud by se nedejbože stalo, že by se hře nezadařilo, tak nevůle herní komunity a potenciální odrazení zákazníků by mohlo udělat výraznou čáru přes rozpočet mnohým studiím, které budou s novou AAA cenou počítat.
The Outer Worlds 2 is a $80 game (as Microsoft confirmed last month there will be $80 games later this year) https://t.co/uof6EYgIWp pic.twitter.com/E8w5fXXP9T
— Wario64 (@Wario64) June 8, 2025
Samozřejmě je potřeba zmínit, že price tag 80 eur se bude týkat pouze plných AAA releasů. Pokud hra vyjde v předběžném přístupu, tak bude pouze na tvůrcích, kolik si za ni budou účtovat. Ačkoliv se může zdát, že se jedná pouze o negativa, tak pro nezávislé vývojáře může vzniknout spousta možností. Pokud lidé nebudou chtít utrácet dva tisíce korun za nejnovější hru, tak se možná poohlédnou po levnějších variantách.
Jak už během tohoto roku ukázalo R.E.P.O. nebo Schedule 1, tak v herním světě je stále co vymýšlet a ani u toho není potřeba vynaložit astronomické částky. I tohle je jeden z argumentů, který stojí za originálním zvednutím ceny. Největší studia musí podle svých slov s vyšší cenovkou pracovat, aby na hře neprodělávaly.
REPO is The Best-Selling Steam Game of 2025https://t.co/uRgawMZ6j4
— Insider Gaming (@InsiderGamingIG) June 6, 2025
Příkladem tohoto problému je čtvrté pokrčování populární série Borderlands. Od něj nás dělí už pouze tři měsíce a doteď nevíme, pro jakou cenovku se vývojáři ze studia Gearbox, případně vydavatelství 2K Games rozhodne. Dá se předpokládat, že budou chtít následovat trend 80 eur, ale některým to nemusí připadat adekvátní, jak sám ředitel studia Randy Pitchford zmínil ve svém rozhovoru na konferenci PAX East 2025.
„Abych řekl pravdu, tak nevím. Je to zvláštní situace. Na jednu stranu tady máme velice kompetitivní trh, na kterém lidé rozhodující o cenách musí dělat vhodná rozhodnutí, aby se prodal co největší počet kopií a zároveň nedošlo k naštvání hráčů. Někteří nechtějí vidět ceny letět nahoru a mezi nimi se nachází i ti, kteří o nich rozhodují. Jiní prozměnu přijali to, že se náklady na tvorbu her zvedají a prodejům nepomáhají ani současné tarify. To vám můžu potvrdit, začíná to vypadat fakt ošklivě. Borderlands 4 mělo oproti třetímu dílu dvojnásobný rozpočet, dokonce možná i více, takže opravdu nevím, na jaké cenovce se shodneme,“ uvedl Randy Pitchford.
Přesto se o pár týdnů později k tématu znova vrátil a v jedné z nejhůře frázovaných odpovědí uvedl k tématu ohledně ceny následovné: „Zaprvé, není to mé rozhodnutí. Zadruhé, pokud jste reálnými fanoušky (série Borderlands), tak si najdete způsob, jak se s touto cenovkou vypořádat. Můj lokální obchod měl v roce 1991 hru Starflight na Sega Genesis za 80 dolarů. Přestože jsem zrovna dodělal střední školu a pracoval jsem za minimální mzdu jako prodavač zmrzliny, tak jsem také našel způsob, jak si hru koupit,“ napsal ředitel studia na platformě X.
A) Not my call. B) If you’re a real fan, you’ll find a way to make it happen. My local game store had Starflight for Sega Genesis for $80 in 1991 when I was just out of high school working minimum wage at an ice cream parlor in Pismo Beach and I found a way to make it happen.
— Randy Pitchford (@DuvalMagic) May 14, 2025
U komunity se Pitchford nesetkal s pochopením. Jeho špatná a proleckoho bezpáteřní odpověď je téma samo o sobě, ale mimo to poukazuje na fakt, že cenovka 80 eur, případně dvou tisíc korun, tady s největší pravděpodobností zůstane, ne-li se ještě zvýší. Největší slovo bude mít pravděpodobně Rockstar se svým Grand Theft Auto VI, které by podle mnohých spekulací mohlo klidně překročit i hranici sto dolarů za jednu kopii. V tomhle případě by se to ovšem vzhledem k reputaci a dlouholeté důvěře ve tvůrce dalo pochopit.