Přejít k hlavnímu obsahu

Teorie skvělá, praxe tragická. Zrušení Major kvalifikace by nevadilo, kdyby vše ostatní šlapalo

12. 6. 2025 | 20:00 Counter-Strike 2 Komentář
Nominovat účastníky světového šampionátu čistě na základě žebříčku nezní teoreticky špatně, protože i když RMR napsaly spoustu pohádkových příběhů, tak ocenit dlouhodobou formou namísto jednoho vydařeného turnaje není nutně špatným konceptem. To ale za předpokladu, že systém bodování nemá žádné mouchy. A v takovém světě bohužel nežijeme a na středeční rozhodnutí se snáší jenom kritika. V čem všem je problém? Více v komentáři Přemka Maliny.
Komentář Přemka Maliny
Komentář Přemka Maliny
Zdroj: LPH Gaming, StarLadder

Pro ponoření do děje je důležité vědět, že se Valve začátkem týdne rozhodlo zrušit veškeré kvalifikace na Major – mistrovství světa v Counter-Striku, které se koná dvakrát do roka. O rozhodnutí, že účastníci nadcházejícího budapešťského Majoru budou určeni čistě na základě regionálních žebříčků, se veřejnost dozvěděla ve středu. Na Major nevyrazí fixně daných TOP 32 týmů, ale každý region (Evropa, Amerika, Asie) vyšle na základě výsledků z předchozího šampionátu předem určený počet zástupců, jako tomu bylo vždy.

Kvalifikační cyklus do letošního roku vyvrcholil vždy takzvanými RMR turnaji. Ty probíhaly živě, nikoliv online, a přinášely spoustu nezapomutelných momentů. V letošních pravidlech s příchodem VRS (Valve Regional Standings, kterému všechny turnaje podléhají) ale vznikla možnost pořádat kvalifikaci online. Jakmile se však ukázalo, že nově pojmenované online MRQ přináší více škod než radosti, tak vydavatel hry zakročil. Místo návratu LAN kvalifikace ale šel opačným směrem, označil ji za zbytečnou, a celou ji zrušil.

V očích Valve je dlouhodobá forma důležitější než zvládnutí tlaku kvalifikačního turnaje, kdy jde o všechno. Proti tomu za předpokladu, že systém VRS je plně funkční a ve všech ohledech ideálně nastavený, nejde objektivně nic namítnout. Realita je však taková, že se veřejnost po středečním oznámení bojí vytvoření bubliny na Tier 1 úrovni. Existuje totiž absolutní minimum otevřených kvalifikací a spousta turnajů je pouze na pozvání z žebříčku. Reálně nyní hrozí, že „otevřený“ ekosystém bude uzavřenější než kdy předtím.

Krása Counter-Striku se odjakživa ukrývala právě v otevřenosti. Prvním velmi kritizovaným krokem k jejímu omezení bylo zrušení otevřených kvalifikací na Major, což se vzhledem k problému s cheatery ještě dalo nějak pochopit. Ale proč nemají více otevřených kvalifikací další turnaje, což se v boji s utvořením bubliny na špici pyramidy zdá jako skoro až povinnost, aby se dalo lépe šplhat po pomyslném žebříčku? Protože je nic nenutí. Bez nich si přitom na otevřenost opravdu budeme jen hrát, na čemž se shodují odborníci ze světa.

Valve se od letoška rozhodlo mít vše pod kontrolou, ale současně pro kvalitu mnoho nedělá a Tier 2+ sféra je divokým západem. Nastavilo určitá pravidla, které pořadatelé dodržují. Zároveň ale mají takovou volnost, že směřování scény určují oni. Pravidla je nenutí pořádat otevřené kvalifikace a stejně tak nikdo nemá moc důvod pořádat lépe bodované Tier 2 LAN akce, když online turnaje stojí násobně méně peněz. Díky aktuální situaci se LANky rozšiřují, ale stále jde spíše o doplněk, když vidíme, kolik se toho na online půdě děje.

Kdo už se na Tier 1 úrovni nachází, tomu za aktuálního nastavení systému bude jen stačit semtam vyhrát nějaký zápas a díky vyššímu bodovému ohodnocení se na této úrovni jednoduše udrží. A tak vznikne propast a sníží se fluktuace, která přitom z hlediska kvality týmů při jejich vysokém počtu vždy na counter-strikové scéně byla. Pro většinu Tier 2+ celků platí, že postup na Major je jedinou šancí na ekonomickou udržitelnost, takže se vznikem potenciálně ještě větší propasti hrozí, že bohužel nastane exodus menších organizací.

Můj poslední bod se týká nulové regulace (sub)regionů. Pořadatelé musejí jít s pozvánkami podle žebříčku, ale pokud vynechají osm nejlepších týmů světa, tak mohou využít vlastní geografický filtr. Stačí jeden patriotický oligarcha, který začne sypat jeden turnaj o gigantické sumy za druhým, a rázem může mít určitá země větší šance na Major. Například Asie má oficiálních subregionů několik, ale počet účastnických slotů na Majoru má společný, takže například Čína může díky vlastním turnajům zastínit ostatní kouty regionu.

Stejná situace může nastat i v evropských zemích. Tím bych chtěl poukázat na důležitost toho, že v Česku stále máme dlouhodobě fungující lokální scénu. Loňský rok byl krásným úkazem, jak se dokázalo domácí trio odrazit na RMR. Pokud se však nenajde zbohatlík, který do místních turnajů napumpuje enormní sumy, tak se dá bohužel konstatovat, že po zrušení kvalifikačních turnajů na Majoru nejspíše nikdy neměla česko-slovenská scéna menší šance na to, aby měla svůj tým na Majoru. A na organizacích to možná brzy pocítíme.

Štítky: Counter-Strike 2
Tvoří a pisálkuje na pískovišti jménem PLAYzone.cz už od roku 2011. Zkoušel i jiné pozice, redaktořina a komentování je ale cesta. Přes 10000 článků a bleskovek hovoří za vše. Rád si hraje se slovy, stvořil třeba Zápasovník. Je fanouškem také klasického sportu, ze všeho nejvíc ale miluje jídlo.