
Na začátku jara začala herní komunita pomalu vyhlížet ty největší hry, které nás budou v roce 2025 čekat. Jen málokdo mohl předvídat, že rovnou tři hity od nezávislých vývojářů pohnout s hráči natolik, že se AAA tituly od největších studií světa budou krčit v rohu nejen počtem prodaných kopií, ale také popularitou. O jaké trojici indie her je řeč? Pojďme si to všechno projít od začátku roku, kdy se objevil první vyzyvatel.
R.E.P.O.
První skutečně velkou indie hrou se stala kooperativní hororovka R.E.P.O. od vývojářů ze švédského studia Semiwork. Podle posledních informací hra překročila už více než 14 milionů prodaných kopií a dodnes si drží průměrně okolo 40 tisíc v jednu chvíli aktivních uživatelů. Rekord byl zapsán v průběhu března, kdy si R.E.P.O. užívalo 271 tisíc hráčů. Díky tohoto dne patří titulu čtvrté místo ve statistikách za rok 2025.
R.E.P.O. is the funniest game I've played since Lethal Company pic.twitter.com/jBUeM9FTU0
— CircleToonsHD (@CircleToonsHD) March 2, 2025
Schedule 1
Hra roku, nebo vykradení již existujícího konceptu? Ať už se na hodně uvolněný kooperativní či singleplayerový simulátor drogového dealera Schedule 1 díváte jakkoliv, tak čísla se zapřít nedá. Na Steamu letos v podstatě neměl kromě Monster Hunter Wilds jakoukoliv konkurenci. Rekordní počet v jednu chvíli aktivních uživatelů se zastavil na čísle 459 tisíc. S přehledem se jedná o druhou nejhranější hru letoška.
PEAK
Další na seznamu je kooperativní horolezecká sranda PEAK. Ta vyšla teprve před měsícem a přesto se už nyní vývojáři pochlubili prodáním více než pěti milionů kopií. Podobně jako u hororovky R.E.P.O, tak i zde hraje v prospěch minimální zátěž na počítač, nízká cena a především nefalšovaná zábava. Vidět kamarády padat za přítomnosti proximity voice chatu z hory je něco k nezaplacení, stejně jako její zdolání.
peak pic.twitter.com/8ezY0PpfM8
— AGGRO CRAB 💥 (@AggroCrabGames) July 11, 2025
V roce přeplněném prvotřídními hrami je až k neuvěření, kolik her od nezávislých vývojářů se uchytilo. Největší zásluhu na tom má hned několik faktorů. Tím prvním je bez pochyb cena. Každá z těchto tří her se dá sehnat za méně než dvacet eur. Přece jenom náklady na vznik nebyly takové, aby si vývojáři účtovali více. Tahle skutečnost je úzce spojená s faktem, že žádný z těchto titulů není nijak systémově náročný.
Tím pádem se jedná o perfektní kombinaci pro zábavu s kamarády ze všech koutů herního spektra. Uživatelé, kteří by nikdy neuvažovali ani v nejdivočejších snech o prodávání drog najednou běhali ve Schedule 1 s plnými kapsami produktů. Pro AAA studia se jedná o kvalitní ponaučení, jakým směrem se vydat do budoucna. Přestože každý chce vidět v akci nejnovější hardwarové vymoženosti, tak faktem zůstává, že příběhovka vyžadující počítač předražený počítač nenaláká tolik lidí, jako sranda dělaná v Unity. Už vůbec ne v případě, kdy je současný AAA market tituly tohoto typu doslova přeplněný přes okraj.