
Videoherní průmysl v roce 2024 vygeneroval obrat ve výši 182 miliard dolarů. Tuzemský trh v něm tvoří jen drobnou kapku v moři a podle posledních dat České asociace herních vývojářů z roku 2023 se tržby domácích studií dostaly na 5,5 miliardy korun.
Jak jsou na tom ale samotné videohry z pohledu uživatelů? Výzkumná společnost MNForce v červenci letošního roku provedla průzkum mezi českými hráči staršími 18 let. Vychází z něj, že Češi nejčastěji hrají na mobilu.
Této zábavě se věnuje 69,7 procenta lidí. Na zcela opačném pólu jsou herní konzole, na kterých hraje 15,9 procenta tuzemských uživatelů. Na počítači si zahraje skoro třetina (30,7 procenta) Čechů.
Reklama vadí, ale roste ochota platit
Mezi nejpopulárnější videohry současnosti patří zpravidla free-to-play tituly. Counter-Strike 2, Fortnite nebo Minecraft jsou k dispozici zdarma, hráči v nich ale utrácejí peníze za kosmetické předměty v podobě různých skinů na zbraně nebo oblečků pro své postavy či obsahová rozšíření.
Monetizace je významným prvkem mobilních her, kde si hráči za drobné částky odemykají nové předměty a úrovně nebo mohou zkrátit čas při plnění různých úloh. Mnohdy vývojáři mobilních her používají až predátorské praktiky, aby z uživatelů vytáhli peníze. Na predátorské mikrotransakce se v nedávné době zaměřila i Evropská komise.
Jak se k této problematice staví čeští hráči? „Jeden ze tří hráčů reklamu odmítá, ale 57,9 % ji v jisté míře akceptuje. Současně roste ochota platit, ať už formou mikrotransakcí nebo předplatného,“ stojí v průzkumu.
Podle něj se čas od času rozhodne k nákupu ve videohrách až 31,9 procenta respondentů. Oslovení hráči dále předpokládají, že se své oblíbené kratochvíli budou věnovat i v dalších letech. Dvě třetiny věří, že v budoucnu jejich hraní zůstane stejné nebo se mu budou věnovat ještě více.