Přejít k hlavnímu obsahu

eE.Spike: eSport, to je láska na celý život!

6. 8. 2016 | 15:34 Všechny hry
Když se někomu vybaví jméno herního týmu eEriness a alespoň trochu sleduje scénu či jezdí na offline akce, tak u Spikovi jistě někdy slyšel. Jde o jednu z nejvyšších postav tohoto týmu, o managera a fotografa v jedné osobě, a právě s ním jsme si k výročí týmu připravili rozhovor.Vítám tě u rozhovoru, Míro. Kdo tě ještě za dlouhé působení na scéně nezná, krátce se představ a řekni o sobě něco zajímavého.
Výchozí obrázek

Když se někomu vybaví jméno herního týmu eEriness a alespoň trochu sleduje scénu či jezdí na offline akce, tak u Spikovi jistě někdy slyšel. Jde o jednu z nejvyšších postav tohoto týmu, o managera a fotografa v jedné osobě, a právě s ním jsme si k výročí týmu připravili rozhovor.

Vítám tě u rozhovoru, Míro. Kdo tě ještě za dlouhé působení na scéně nezná, krátce se představ a řekni o sobě něco zajímavého.

Především ti děkuji za pozvání, Přemku. Mé jméno je Miroslav Tomáš, je mi krásných 27 a pocházím ze skvělého města jménem Liberec. Drtivá většina scény a známých mě zná pod pseudonymem Spike či SpikeHARDcore. Mimo to jsem vášnivým milovníkem tabáku a krásných věcí. 

Sám jistě víš, že jsem si tě vytáhl během oslav 10 let existence týmu eEriness. Oslavovali jste pořádně?

Přímo oslava jako taková ještě bohužel neproběhla. Pracujeme v pozadí na spoustě projektů, které chceme letos fanouškům odhalit, a to stojí spoustu času, sil a peněz. Myslím, že je se na co těšit!

Jak bys celých týmu 10 let charakterizoval? Líbí se ti směr, kterým se eEriness aktuálně ubírá? Od kdy ses vůbec stal součástí týmu eEriness?

Je to nádherné výročí, o to víc to potěší, když je to bez přerušení, což si aktuálně může říct jen eSuba a eEriness. Někdo by si mohl říct deset let - a kde jste? Naše know-how je vytěžit z minima maximum a na rovinu není kam spěchat, eEriness zraje jako víno. K týmu jsem se připojil přesně před šesti lety. Přes mnohé nabídky od konkurence i ze zahraničí jsem nakonec zůstal věrný značce, kterou si hýčkám.

Spike

Spike se svým CS:GO týmem na MČR 2015

Kdyby měl svoji lásku k eSportu charakterizovat do jedné věty, co by Spike řekl?

Vášeň, strach, respekt, ba ne, láska na celý život! 

Za celý život jsi zažil celou řadu akcí. Troufnul by sis říct tu nejoblíbenější z domácí scény a také zahraničí event, kde se ti nejvíce líbilo?

Nejde úplně říct oblíbené, protože každá akce má něco do sebe a je něčím originální.  V EU určitě IEM v polských Katowicích, to přeji opravdu každému fanouškovi eSports okusit, či Gamescom v Kolíně nad Rýnem. U nás je to vážně těžká volba. MČR je největší a díky přesunu zpět „domů“ do Brna získalo svou prestiž pomalu, ale jistě, zpět. Svitavské Finals je sice menší a když opomenu všechny známé problémy, je to asi TOP akce na našem území. Takže mé srdíčko mají borci z Hitpointu.

Našel jsem si u vás na webu jako historicky nejčtenější článek reportáž z MČR 2011. Tehdy jsi byl součástí výpravy, nicméně my dva se potkali až o rok později. Reprezentovali jste ve čtyřech hrách, vzpomínáš na tento ročník nějak speciálně?

Nádherné zázemí v kongresovém hotelu Jezerka nejde zapomenout. Výborně zajištěná akce a kvalitní práce od PLAYzone. Bohužel se na nás lepila smůla a žádný cenný kov jsme jako tým nezískali i přes jména, která nás reprezentovala ve čtyřech titulech - Rasan, Ufo, Dev1, petras, Robutek, Vergil, Shock, Kusai a další.

Okay, pojďme tedy trochu do historie. Zeptal jsem se tě, kdy ses stal součástí eEriness. Jaká byla tvoje první aktivita v rámci týmu, na kterou vzpomínáš jako na svůj začátek? 

V eEriness působím od roku 2006. Má první aktivita byla práce převážně okolo Starcraft 2 sekce. Naše spolupráce začala přestupem mě a Kusaie pod křídla eEriness. Začátek byl jak z pohádky. Milan se kvalifikoval na ASUS WGT LAN a díky tomu jsem navštívil první LAN akci coby manažer týmu.

V současnosti jsi na jedné z nejvyšších funkcí v hierarchii týmu. Pověz nám něco o svém kariérním růstu v týmu eEriness.

Začal jsem jako manažer/coach StarCraft II sekce. Po pár měsících mě Viki oslovil, zda nechci vypomáhat týmu víc a využít svoje zkušenosti z vedení ESL. Dostal jsem tedy šanci se realizovat a vytvářet určitou koncepci. Moje šílené nápady dělat věci jinak než konkurence začaly fungovat a já postupně nabíral zkušenosti. Vytrvalost, respektování konkurence a pokora mě dostala právě až do funkce hlavního manažera předního českého celku.

Spike

Spike v Katowicích s legendárním Fakerem

Spike jako hráč. Býval jsi sám někdy aktivním hráčem? Litoval jsi někdy toho, že ses nedal raději na dráhu hráče? Chtěl jsi někdy seknout s manažerstvím? 

Začínal jsem u nás v Liberci tuším na CS 1.5 - zdravím nub1uma - kde jsem pak postupně zkoušel méně známého bratříčka Day of Defeat. Hra mi přišla víc košer než tehdy masově oblíbené Call of Duty. Bohužel si nezískala tolik uznání a postupně zmizela. Když jsem tehdy viděl v časopisu Level, že bude vycházet CS:Source, nemohl jsem odolat. Vzpomínam, že tenkrát byla konkurence obrovská a pro postup mezi elitu se musel tým v žebřícku ČMSP držet snad do TOP 12. Tento cíl se nám díky pilnému tréningu a zisku pár bodů z MZH turnajů podařil. Pak bohužel přišla věc, kterou nikdo z hráčů nečekal, a to byl pád společnosti Progamers. Tento fakt mě strašně zlomil a přestal jsem aktivně hrát. Pak přišla práce a různé aktivity, které mi znemožnily trénovat s týmem, tak jak bych chtěl. Tehdy jsem měl chuť eSportu zanechat na dobro. Ano, každý má v životě chvíle, kdy chce seknout úplně se vším. Naštěstí však mám kolem sebe tým lidí, kteří by to nikdy nedopustili, a v těžkých chvílích mě vždy podrželi.

Menší offtopic. Věděl jsi, že když jste nabrali svoji TrackMania sekci, tak moc nechybělo, a byl jsem jí součástí i já?

Wow, to jsi mě zaskočil, je to už pět let zpět. Pamatuji si jména jako Shock, Hoření, Flash, Kappa, Kubayz a velkou spoustu super závodníků, kteří prošli našim týmem. Všichni se hledáme a časem najdeme svou cestu k úspěchu. 

Nicméně, dokázal bys rozdělit historii eEriness do několika etap? Ať už z hlediska podpory určitých herních titulů či různých fází designu, týmového webu, loga a podobně. Tady se klidně více rozepiš.

V týmu se prostřídalo přes 33 herních titulů a tým získal přes 700 ocenění. To si myslím, že mluví za vše. Tohle nám nikdo nevezme stejně tak, jako naší originalitu.  Myslím, že náš vývoj je přirozený. Snažíme se držet aktuálních trendů a být co nejvíc kreativní. Docela slušné na tým, který začal jako Call of Duty sekce, no ne?

Já si speciálně pamatuju na Haxball, co ty? Byli jste snad jediní, kdo jej u nás podporovali a já hru v té době doslova miloval. Je podle tebe škoda, že takový casual titul v dnešní době chybí?

Byla to legendární hra plná nervů. Dá se říct, že je to takový dědeček dnešního Rocket League. V eEriness máme tradici v podpoře tzv. „others games“. Baví nás vesměs pracovat s každou hrou, která se alespoň k eSports přiblíží. Ovšem záleží hlavně na komunitě samotné a chování hráčů, aby nás to vážně zaujmulo. 

Barvami eEriness prošla celá řada sekcí, hráčů a týmů. Některým dalším hráčům se to zřejmě nebude líbit, ale zkus mi za sebe subjektivně napsat tvé tři nejoblíbenější sekce a tři největší úspěchy týmů během tvého působení u eEriness.

Nejhorší otázka. Všichni hráči a sekce pro mě moc znamenají. Když to řeknu hloupě, kdyby neměl nikdo z nich úspěch, v týmu by dlouho nebyl. Největší úspěch zaznamenala Hearthstone sekce v čele se Styxonem, díky němuž se můžeme pyšnit titulem z MČR, což zaslouží maximální uznání. Hodně si cením LoL sekce pod vedením Toku, která zvládla získat spoustu TOP ocenění.  V neposlední řadě nesmím zapomenout na Battlefield 3 partu okolo Tarquila.

Je ještě něco, co bys rád k historii týmu za sebe rád dodal?

Rozhodně bych dodal, že nepatříme do starého železa a ještě o nás uslyšíte!

Spike a jeho focus na svou práci

Posuneme se tedy k obecnějším otázkám, přítomnosti a možná i budoucnosti. Jsi spokojený s aktuálním stavem eEriness? Prozradíš mi něco, na čem aktuálně pracujete, které váš tým opět posune o krok před ostatní, a já si z něj sednu na zadek?

Aktuálně je toho na nás opravdu dost a musím se přiznat, že moc nestíháme. Spokojený nejsem a nebudu nikdy, dokud diamant nevybrousíme do dokonalosti. Mohu ti prozradit, že chystáme nový merch k výročí týmu a další zajímavosti. Bojujeme o vylepšení podmínek u stávajících partnerů. Vše postupně do konce roku odhalíme, sledujte web a lajkujte náš Facebook.

Z méně mainstreamových titulů stále podporujete FIFU, World of Tanks, Dotu 2 a Quake Live. Jak to vidíš s těmito tituly do budoucna a jestli v tom vidíš velký smysl je podporovat nadále?

S Fifou a Dotou pro letošní rok počítáme, obě sekce nám letos dělají samou radost. WoT již u nás nepůsobí a QL odpadlo s ukončením podpory ze strany Hitpointu. Moc si přeji, aby Bethesda v roce 2017 navrátila lesk a slávu díky připravovanému titulu Quake Champions. 

Téhle otázce jsi věděl, že neunikneš. eEriness a League of Legends. Co bys čtenářům pověděl k této kontroverzi? Neboj se říct, co máš na srdci.

Do budoucna je to pro nás uzavřená kapitola i přes rostoucí atraktivitu této MOBA hry. Do LoLka tým vložil spoustu financí, času i tak se nikdy sekce nedokázala spolu udržet více než půl roku. Různé změny mezi hráči a rostoucí požadavky mě dovedly do patové situace.  Viki zlomil hůl dávno, já se to stále snažil lepit, ale výsledek vždy stejný. Zklamán jsem také proto, že má hra asi největší potenciál v dnešní době. 

Měl bys nějaké tipy, co by LoL scéně u nás mohlo pomoci k lepšímu stavu, nebo to vidíš ztraceně?

Je potřeba věci pojmenovat pravými jmény. Chování jde ruku v ruce s mentální vyspělostí hráčů. Rozmazlenost ala vyhraji lokální LANku a vidím se v LCS. Takhle to prostě nejde. Problém je bohužel mnohem hlubší než jen o komunitě samotné.  Začíná to už u rodičů, kteří donucení dobou v pěti letech pořídí dětem tablet a tím otevřou Pandořinu skřínku. Je potřeba to řešit už na školské úrovni a postupně do dětí zase dostat pokoru a umění si vážit darů a možnosti dnešní doby. Svoboda a demokracie je krásná, ale musí se naučit ji používat, ne zneužívat!

Již dlouhou dobu jsou vašimi pilíři Hearthstone a CS:GO sekce. Co bys řekl o aktuálním složení a proč si myslíš, že to tak je? Jsou tyhle komunity o tolik vyspělejší?

Není to ani tak o hrách jako o hráčích samotných. Blade je zkušený hráč se zkušenostmi ze sportu a vytvořil skvělou symbiózu zkušenosti a mladých pušek. CS:GO má mou velkou důvěru a podporu. Ostatně to sám víš a znáš na vlastní kůži třeba z Y-GAMES. Hearthstone zase hrají „gentlemani“ až připomínající šachisty. Je s nimi příjemná komunikace a komunita je mnohem klidnější a na úrovni. Proto rádi pracujeme i na turnajích a pořádáme LAN akce pod záštitou eEriness a naší partnerské herny G4F v Liberci. 

Spike

Spike není pouze manažer, ale i týmový fotograf

U nás je velký podíl hráčů CS:GO, tak se nemůžu nezeptat, na které složení CS:GO týmu v eEriness vzpomínáš nejvíce? 

Je těžké říct na které složení, každé mělo své kouzlo, ale nejvíc jsem si oblíbil partu okolo Bladeho či Bordela.

Existují nějaké tituly, které bys rád začal v eEriness podporovat, nicméně v tom není velká budoucnost? Nebo třeba pouze zbytek managementu s tebou nesouhlasí?

Hodně mě lákal Overwatch, ale nakonec po nesrovnalostech s budoucím týmem jsem tento titul v eEriness „pohřbil“. Jinak si myslím, že se dokážeme rozumně dohodnout na všem a máme podobné vize, co a jak řešit.

Když už jsem to nakousl, jak spolu vůbec vycházíte ve vedení týmu? Jste jedna velká parta nebo se berete spíše jako business partneři? Asi to v českých poměrech bude ta první varianta, co?

Bereme si z toho všeho to důležité a snažíme se jeden druhého hecovat k lepším výkonům. Klíčová je naše důvěra a spolehlivost. Trpělivost přináší růže. 

Když to vezmu od podlahy, co vůbec říkáš na aktuální domácí scény? Zmínit se můžeš o čemkoliv, k čemu by ses rád vyjádřil. Od portálu, přes hráče až po konkurenční organizace.

Už několik let nás trápí nedostatek multiherních týmů na právní úrovni. Několik pokusů tu bylo, ale rychle to opadlo. Bojím se, že tu bude více portálů než týmů, které budou své svěřence na akce posílat. Je potřeba s tímto faktorem počítat a spojit síly do budoucna a tento problém na profesionální úrovni vyřešit než bude pozdě.

Ty a aktivity PLAYzone. Jak se k našemu portálu stavíš, co bys pochválil a zároveň, co bychom podle tebe mohli zlepšit?

PLAYzone si u mě strašně šplhnul obnovením seriálu MČR to je pro nás a prezentaci našich partnerů velice důležité. Stejně tak PLAYzone ligou, která má svou atraktivitu. Co bych možná vytknul je nedostatek schopných adminů, na tom je potřeba hodně zapracovat. 

Těšíš se na MČR? Na co speciálně?

Těším se na každou velkou akci a na finále MČR speciálně. Doufám, že si letos opět polepšíme a půjdeme pro ty nejcennější kovy. Výstaviště a spojení festivalu s ostatními sporty je ten nejlepší tah. Na co se nejvíce těšit? To je těžké. Přátelé, hráči, stánky, cosplay, ale nejvíc na skvělé publikum a fanoušky našeho celku.

eEriness

Rodina eEriness na MČR 2015 v Brně

Kde vidíš eSport třeba za 5 nebo 10 let? Třeba na olympiádě? A co u nás? Budeš ty a eEriness jeho stálou součástí?

Rozhodně dál a udělám proto maximum! Pokud budou portály a organizace tahat za jeden provaz, máme to v kapse. Olympiáda je, si myslím, hodně blízko, no nechme se překvapit. 

Tolik otázek už by asi stačilo. Nyní máš prostor, aby ses vyzpovídal, pozdravil svoji rodinu, vzkázal něco všem hráčům, fanouškům eEriness, prostě komukoliv. GO!

Především děkuji tobě a PLAYzone za čas a snahu zrealizovat rozhovor! Děkuji všem, co nás podporují, fandí, kupují merch a nejvíc lidem, co podporují přímo moji osobu! Bez vás bych tu nebyl. P.S. Kdo nefandí s náma, fandí proti nám!

Štítky: eEriness, Spike
Tvoří a pisálkuje na pískovišti jménem PLAYzone.cz už od roku 2011. Zkoušel i jiné pozice, redaktořina a komentování je ale cesta. Přes 10000 článků a bleskovek hovoří za vše. Rád si hraje se slovy, stvořil třeba Zápasovník. Je fanouškem také klasického sportu, ze všeho nejvíc ale miluje jídlo.