In-game leader, tactic leader, strat caller. Tři různé názvy, ale pořád stejná osoba. Osoba, která nese největší zodpovědnost za výkon a zejména výsledek celého týmu. Tento díl bude novinka v tom, že si neukážeme žádnou taktiku, ale teoreticky si vysvětlíme, jak je důležité mít v týmu dobrého in-game leadera a jak mu mohou ostatní hráči v týmu pomoci s jeho prací a zlepšit tak hru celého celku.
In-game leader je pravděpodobně u mnohých nejvíce přehlížená osoba v týmu. Málokdy dává nejvíc fragů a šílené hlavy, a tak se většina lidí u HLTV zaměřuje na Nea, který drtí své soupeře aimem a málokdo sleduje například TaZe. Přitom právě on nese největší podíl na tom, že jeho spoluhráči dávají spoustu fragů tím, že rozhodne, kdo bude hrát kterou pozici. Často tak klíč k úspěchu nevede přes hráče, kteří jsou papírově nejlepší, ale přes toho, který se stará o to, aby vše fungovalo jako celek.
In-game leader by měl vždy dělat to, co je pro jeho tým nejlepší. Jeho největší úlohou je přemýšlet o tom, co se soupeř chystá udělat a správně to vyhodnotit. Proto od něj často slyšíte, abyste více mluvili. Není to proto, že si s vámi chce pokecat, ale protože potřebuje co nejvíce informací o chování vašeho soupeře. Může tak vysledovat tendence soupeře od toho, jak se chová pokud ztratí jednoho z hráčů, nebo jestli chodí okamžitě do zad při útoku na jedno z bombovišť, až po rozestavení soupeře při krytí plantů. Pokud se těchto informací sejde více, velmi to leaderovi pomůže ve vytváření taktik pro příští kola.
Když in-game leader přesně ví, kam chodí jeho soupeři, může účinněji využívat některé taktiky a začít více improvizovat. Všechno to vychází z komunikace. Pokud má leader hodně informací, může vám v dalším kole pomoci, přestože je na druhém konci mapy. Může vás upozornit, abyste si dali pozor na některou pozici, nebo abyste hlídali určitou cestu, kterou nepřátelé nejčastěji přicházejí z druhého bomboviště, pokud položíte na prvním.
Leader taky nese největší zátěž, co se týmové morálky týče. Samozřejmě, že v týmech jsou hráči, kteří hecují svůj tým a snaží se držet morálku vysoko, ale je to právě in-game leader, jehož morálka ovlivňuje nejvíce zbytek týmu. Měl by vždy sledovat, jak se daří týmu a po dobrém úvodním kole, nebo složité situaci, jednotlivé hráče pochválit. Hráči se pak cítí důležití pro tým a snaží se v dalším kole předvést ještě lepší výkon.
Toto může být dvousečná zbraň. Určitě už jsme všichni hráli zápas, o kterém jsme věděli, že je beznadějný. Je to jako zkouška, na kterou jste se neučili. Víte, že neuspějete, ať se budete snažit jakkoliv. Nejvíce se to ukazuje u týmů, které ukazují skleslou náladu po pár nevydařených kolech. To je přesně něco, co by leader neměl nikdy dělat. Pokud se u něj projeví jakékoli pochyby o tom, že je zápas prohraný, pak většinou je.
V podstatě pokud kterýkoli z pěti hráčů začne dávat najevo jakékoli pochybnosti, není to dobré znamení. Představte si, že jste ve válce a váš velitel sedí s pláčem a říká: „Já nevím, nemám žádný nápad co dělat.“ Pokud je váš život v jeho rukách, moc vás to nepotěší. To je velký tlak na leaderovo mysl – vždy mít hlavu vzhůru a soustředit se na každé kolo, jako by bylo to nejdůležitější. Každý respawn je nový začátek. Určitě jste všichni viděli spoustu skvělých comebacků na HLTV, kdy jeden z týmů potřeboval 1-2 kola pro zisk zápasu, ale soupeři se přesto podařilo otočit. To je právě práce in-game leadera, který donutí hráče věřit, že obrat je možný.
Teď když vidíte, co všechno probíhá hlavou jedno hráče na serveru, stále si myslíte, že je fér porovnávat TaZe a Nea, či cArna a f0resta ? Je to velký tlak na in-game leadera, který v každém zápase, v každém kole, doufá, že to co říká, bude pro jeho tým nejlepší.