Minulý týden vyšel na stránkách RIOT Games velice zajímavý rozhovor s Fnatic MSI, momentálními držiteli titulu Mistrů světa. Z něj se čtenář může dozvědět například o okolnostech vzniku tohoto profesionálního týmu, o tom jak se hráči připravují na zápasy či jejich plány do budoucnosti. A protože víme, že ne všichni z vás umí anglicky, rozhodli jsme se pro vás tento rozhovor přeložit do češtiny.
zdroj: http://competitive.na.leagueoflegends.com
RIOT: V prvé řadě bychom se rádi dozvěděli, jak vlastně tým, který je dnes celému světu znám jako Fnatic MSI, vznikl. Potkali jste se spolu online? Nebo třeba v jiné hře? Kdy a jak jste začali hrát pospolu. A jak jste dospěli k tomu, že jste se začali prezentovat jako profesionální eSports tým a ne jako parta přátel, co hraje pouze pro zábavu?
Mellisan: Dohromady jsme se dali na podzim roku 2010, když se rozpadl původní tým. Wetdream chtěl tehdy pokračovat dál v hraní se mnou, přibral k nám ještě xPeke(ho) a Cyanide(a), které znal ze Solo/Duo Queue. V následujících měsících se u nás vystřídalo větší množství hráčů, ale nakonec jsme skončili se Shushei(em) a Lamia(ou). Později se k nám přidal ještě Magic, kterého jsme přibrali kvůli EPS a už u nás zůstal. Myslím, že když jsme tehdy hráli pouze Team Ranked hry a turnaje Go4LoL, nikdo z nás si nemyslel, že by se League of Legends mohla stát tak silnou hrou na poli elektronického sportu.
Shushei: Nejsem si jistý, jak přesně to bylo u ostatními spoluhráči, ale já jsem všechny kluky znal ze Solo/Duo Queue. S xPeke(m) jsem hrával ještě když nejvyšší Elo bylo kolem 1800. Tehdy jsme oba obvykle hrávali Ashe na midu nebo něco na top.
Mellisan byl známý hlavně jako skvělý hráč AD carry, Lamia hrál AP mid (hlavně Vladimira) a Cyanide byl výjimečně dobrý top tank! Vím, že Mellisan zkoušel dát dohromady tým s Wetdream(em) a Wickd(em), a nějakými dalšími hráči, na které si nevzpomínám. Posléze Wetdream objevil Cyanide(a) a xPeke(ho) a vzal je k sobě.
V té době jsem s dnešními Fnatic odehrál jeden turnaj, protože jsem měl jisté problémy s mým vlastním týmem (neobtěžovali se turnaje zúčastnit). Zjistil jsem, že se s nimi u hry bavím mnohem víc, takže jsem se rozhodl zeptat se jich, zda-li by mě k sobě nepřibrali. A oni mě vzali! V té době zrovna zkoušeli také Lamia, kterého do týmu přijali také.
RIOT: Momentálně se na scéně pohybuje hned několik špičkových týmů. Narozdíl od vás však často mění hráče. Co myslíte, že je hlavním důvodem, že je vaše sestava tak stabilní? Na co by se týmy měli soustředit, když si k sobě vybírají hráče?
Lamia: Myslím, že s kluky držíme tak dlouho pohromadě hlavně díky dobré kombinaci vzájemného porozumění, chováme se k sobě mile a zároveň se i při hře dobře bavíme, a rychlému nástupu úspěchu. Díky těmto faktům jsme nikdy neměli problém s tím, že bychom měli pocit, že tým některý hráč brzdí. Když se dnes stane, že má někdo z nás slabší období, ani nás nenapdne hledat za něj náhradu. My ho požádáme, aby více trénoval a dáme mu čas na zlepšení. Ostatní týmy podle mě postádají vzájemnou trpělivost a porozumění.
xPeke: Největší roli asi hraje fakt, že jsme všichni přátelé. Stejně jako ostatní týmy, máme i my své slabší chvilky, ale projdeme jimi jako přátelé. Nejvíce to vynikne když jsme pod tlakem, tehdy je vidět, jak jsme zvyklí na styl svých spoluhráčů. Známe se velmi dobře, víme v čem jsme dobří, a jaké jsou naše slabosti. Ty se pak snažíme společně překonat.
RIOT: Je všeobecně známo, že nemáte určeného žádného kapitána. Na základě toho se mnoho lidí ptá, jak se vlastně rozhodujete, co uděláte v konkrétních zápasech. Kdo má u vás v týmu poslední slovo, případně důvěru všech spoluhráčů, že dokáže činit ta nejlepší rozhodnutí v dlouhých a těsných hrách?
Mellisan: Dlouho jsme přesně takového kapitána určeného měli, ale za dobu, co spolu hrajeme, jsme se s klukama naučili přemýšlet o hře velice podobně, takže množství věcí k prodiskutování ve hře postupně ubývalo. Když se přecejen vyskytne něco, co je potřeba hlásit, starají se o to většinou ti z nás, kdo mají šampióny, kteří zahajují souboje apod.
Lamia: Rozhodnutí kdy vyrazíme apod. většinou vyvolávají ti z nás, kdo mají šampióny, kteří zahajují souboje, nebo support, který sleduje timery. Ale vzhledem k tomu, že právě v těch intenzivních těsných hrách, kde je takové vedení potřeba, bývám většinou velice vystresovaný a soustředěný na hru, nedokážu posoudit, kdo z nás je v tom nejlepší.
zdroj: http://competitive.eune.leagueoflegends.com
RIOT: Společně jste už vyhráli některé z největších turnajů v League of Legends. Mezi nimi asi nejvíce vyčnívají Season One Championship na Dreamhacku a první Intel Extreme Masters. Jsou nějaké konkrétní hry nebo turnaje, které pro vás mají zvláštní význam, na které nikdy nezapomenete?
Mellisan: Já pravděpodobně nikdy nezapomenu Grand finále Season One Championship, kdy jsme hráli proti aAa/Millenium. Přestože jsme v té konkrétní situaci dostali pořádný výprask, dokonale si pamatuji, jak jsme jako idioti naháněli Moma hrajícího Anivii přes půlku jungle a já dostal zásah epickým šípem z luku Yellowstar(ovi) Ashe přes celou mapu v momentě, kdy už jsem si myslel, že jsem v suchu.
Lamia: Myslím, že IEM GC Finals v Hannoveru na CeBITu budou opravdu super. Taky se hodně těším na všechny turnaje, které proběhnou v rámci Season Two v Asii a Americe.
RIOT: Které z nadcházejících turnajů byste obzvlášť rádi vyhráli?
Cyanide: Season Two Championship a finále Intel Extreme Masters.
xPeke: Season Two Championship. Ale to je ještě daleko, takže aktuálně je našim hlavním finále cílem Intel Extreme Masters v Hannoveru. Loni se nám to podařilo a bylo by skvělé, kdybychom si podobný úspěch zopakovali.
RIOT: Fakt, že v rámci Season Two rozdáme 5,000,000 dolarů, přirozeně vnese do hry ještě více soutěživosti. Máte nějakou zvláštní taktiku pro Season Two? Které týmy považujete za největší rivaly v cestě za prvenstvím?
Cyanide: Myslím, že našimi největšími rivaly zůstanou SK Gaming, ale nemohu si nevšimnout mnoha dobrých týmů, které v se v poslední době vyrojily po celém světě, hlavně však v Asii.
xPeke: O tom, jak se říká, nemám ani páru. Od konce Season One ostatní týmy natolik míchaly se sestavami, že je dnes zatěžko vůbec říct jestli tým vůbec vydrží pohromadě. Ale kdybych hádat, tak bych asi volil dosavadní klasiky jako SK Gaming, Counter Logic Gaming a Team Solo Mid. O asijských týmech toho moc nevím, ale všiml jsem si, že World Elite mají momentálně formu.
My se budeme připravovat tak jako vždy. Hodně hrát a snažit se failovat jako o život, dokud nejedeme na ostro, abychom věděli co nám nejde. Může to znít hloupě, ale doposud to fungovalo dobře.
RIOT: Máte nějakou radu, kterou byste mohli předat začínajícím týmům, jenž se chtějí dostat na špičku? Jak se z úplně neznámého týmu může stát Tým číslo 1 v League of Legends?
Cyanide: Hrát. Opravdu hodně. A týmově.
Shushei: Za prvé se ujistěte, že se při hře všichni bavíte. Možná to zní trochu hloupě, ale u nás to fungovalo a funguje. Dále je vhodné mít hráče, kteří se specializují na konkrétní role, či dokonce linky. Jestliže se vám něco nepodaří, nevylévejte si svůj vztek na svých spoluhráčích. Týmová hra není Solo/Duo Queue, přestože ani v ní byste svých spoluhráčům nadávat neměli. Vztekem vnášíte do hry jen další stres a nakonec to skončí tak, že se buď rozpadnete nebo budete obměňovat hráče. Někteří lidé v sobě dokáží vztek dusit, až jim v určitém bodě dojde trpělivost, jiní zase neustále flejmují, což má velmi negativní dopad na morálku v týmu. Poslední, ale rozhodně ne nejméně důležítá věc: Trénujte, trénujte a zase trénujte! Právě zkušenosti vám říkají, co máte udělat v určitých situacích. Cheers!
RIOT: Díky, že jste si na nás udělali čas. Hodně štěstí v Season Two!
A já se s vámi za PLAYzone.cz také pro dnešek loučím, doufám, že se vám rozhovor líbil, a že se u nás ještě ukážete. Připravuji toho pro fanoušky League of Legends totiž ještě mnohem více.