Přejít k hlavnímu obsahu

Čím žily děti na internetu během pandemických let 2020-21? Vedl TikTok, Roblox a herní videa

12. 6. 2021 | 08:00 Všechny hry
Zvýšený zájem dětí o online obsah z kategorií software, audio a video a e-commerce, a naopak pokles u internetových komunikačních médií a počítačových her zaznamenala během pandemických let 2020 až 2021 bezpečnostní společnost Kaspersky.
Co vedlo u dětí během pandemie koronaviru?
Co vedlo u dětí během pandemie koronaviru?
Zdroj: Kaspersky

Z její nejnovější studie Safe Kids zaměřené na bezpečnost dětí vyplývá, že mezi jejich nejoblíbenější aplikace během pandemických let patřily TikTok, YouTube a WhatsApp. Přičemž TikTok dosáhl takřka dvojnásobné oblíbenosti než doposud hojně preferovaný Instagram. Studie pracuje s daty za období od května 2020 do dubna 2021.

Je zřejmé, že rok 2020 byl pro současné děti velmi nezvyklý. Pandemie obrátila běžný život naruby, a to včetně školy, setkávání s přáteli a rodinou, dovolených a zábavy. Společnost Kaspersky analyzovala anonymizovaná data ze své bezpečnostní aplikace rodičovské kontroly Kaspersky Safe Kids, aby zjistila, jak se během těchto netypických měsíců změnily preference dětí při používání aplikací na zařízeních s operačním systémem Android a obecně na internetu a zda nastaly výraznější změny v různých kategoriích těchto aplikací.

YouTube vede na plné čáře, určuje mezi dětmi trendy

Mezi nejoblíbenější kategorie aplikací, které děti během pandemie používaly nejčastěji, patřily software, audio, video (44,38 %), internetová komunikační média (22,08 %) a počítačové hry (13,67 %). Nejoblíbenější aplikací byl s obrovským náskokem před ostatními YouTube - u dětí po celém světě je stále nejpopulárnější službou pro streamování videa. Na druhém místě je komunikační nástroj WhatsApp a jako třetí se umístila oblíbená sociální síť TikTok. Do žebříčku Top 10 se dostaly i čtyři hry: Brawl Stars, Roblox, Among Us a Minecraft.

Děti podle studie velmi aktivně poslouchají a sledují hudbu a videoklipy na YouTube – podíl tohoto serveru na vyhledávání v oblasti hudby a videa je 17,35 %. Do statistik se rovněž promítají "trendová" videa – například pop it spolu se simple dimple a ASMR tvoří celkem 4,43 % vyhledávání. V letošním roce se do čela žebříčku podle dětí z celého světa dostávalo vyhledávání odkazů souvisejících s videohrou Gacha Life, jež dosáhlo podílu 4 %.

Oblíbená byla zejména herní videa.
Oblíbená byla zejména herní videa.
Zdroj: Pixalbay.com

Pokud se jedná o preference v oblasti hudby, populárním se stal – vedle tradičních oblíbenců, jako jsou skupiny BTS a BLACKPINK ve stylu K-POP, zpěvaček Ariany Grande a Billie Eilish nebo rappera Travise Scotta – i další hudební žánr zvaný phonk. Objevil se také trend takzvaných kreativních videí – na čelních příčkách seznamu vyhledávaných položek se začalo objevovat stále víc

žádostí o beaty, samply a návody, jak tvořit hudbu v různých programech. Současně platí, že síť TikTok je i nadále hlavním zdrojem, podle kterého se mezi dětmi určují hudební trendy.

Podíly zadaných vyhledávání na YouTube od května 2020 do dubna 2021
Podíly zadaných vyhledávání na YouTube od května 2020 do dubna 2021
Zdroj: Kaspersky

Na komiksy připadala celá polovina (50,21 %) všech dotazů ve vyhledávání. Mezi nejoblíbenější dětské aplikace z tohoto segmantu patří Lady Bug and Super Cat (Kouzelná beruška a černý kocour), Gravity Falls (Městečko záhad) nebo též Peppa Pig (Prasátko Pepa). Na druhém místě byly nejrůznější televizní pořady – nejčastějším v angličtině vyhledávaným pořadem byla reality show talentů The Voice Kids. V kategorii filmů a televizních seriálů byly tahouny tituly Godzilla vs. Kong, Justice League (Liga spravedlnosti Zacka Snydera) a minisérie WandaVision streamovací služby Disney Plus. Zájmu stále většího počtu dětí se i nadále těší Netflix – nejčastěji poptávané tituly na této platformě byly akční seriál Cobra Kai a nyní již ikonická série Stranger Things.

TikTok už není jen o náhodných krátkých videích

Ze sociálních sítí mezi dětmi vede nesporně TikTok, nicméně je patrné, že jeho vnímání se začíná měnit. Už to není pouze prostor ke sdílení klipů a „lip syncs“ (synchronizace pohybu rtů s řečí nebo zpěvem v obraze), neboť se na této platformě začalo objevovat stále více vzdělávacího a kreativního obsahu. K tomu se přidává i fakt, že chce-li někdo vytvořit video k umístění na TikTok, musí zvládnout spoustu úloh – být kameramanem, aktérem, režisérem a obecně kýmkoli, kdo se na tvorbě filmů nebo videí podílí. To rozvíjí nejen dovednosti, které můžou být dětem užitečné v budoucím životě, ale může je to přivést i k rozhodnutí, že si některou z těchto rolí zvolí jako svou profesi.

Pokud jde o počítačové hry, mezi ty, které děti vyhledávaly nejvíc, patřil Minecraft (22,84 %), Fortnite (6,73 %), Among Us (3,80 %), Brawl Stars (6,34 %) – která nedávno děti zaujala a je nyní velmi populární – a obzvláště oblíbená hra Roblox (3,82 %). Stále přitom platí, že nejvíc hraným titulem v první desítce her je v téměř všech zemích Roblox. Při zkoumání podílu jednotlivých regionů jsou na první příčce v návštěvnosti herních serverů děti z Kazachstánu – 26,0 1%. Druhé místo patřilo dětem ze Spojeného království (19,40 %). Ale velmi odlišnou situaci vidíme v Indii, kde děti weby nabízející počítačové hry nenavštívily téměř vůbec (5,08 %).

TikTok
TikTok
Zdroj: Pixalbay.com

"Současné děti už od útlého věku vyrůstají s počítačovými hračkami v ruce, takže se mnohem rychleji sžijí s digitálním prostorem a zvládají nové technologie. Jsme svědky, jak se síť TikTok během krátké doby stala jednou z hlavních, jež určuje u dětí trendy, a stále si udržuje jejich zájem. Vedle toho neubyly síly ani YouTube a zůstává mezi dětmi na špičce oblíbenosti, částečně díky obrovské rozmanitosti videí – od návodných "let's play" klipů, které je provedou celou hrou, po vzdělávací lekce a videa. Když porozumíme a dokážeme analyzovat, o co se děti na internetu zajímají, pomůže nám to v tom, jak se zaměřit na bezpečnostní aspekty jejich chování. Budou-li rodiče vědět, jaké druhy hudby jejich dítě poslouchá, jaké má oblíbené bloggery, nebo jaké hry hraje, můžou posílit vzájemnou důvěru a vztahy. Můžou třeba natočit video pro TikTok společně. Navíc díky tomu můžou rodiče dětem víc pomoc, aby se samy chránily před případnými hrozbami, které na ně číhají v online světě," říká Anna Larkina, odbornice na analýzu webového obsahu ve společnosti Kaspersky.

Pokud chcete, aby si vaše děti z internetu odnášely především pozitivní zážitky, řiďte se několika doporučeními společnosti Kaspersky.

  • Procházejte web a učte se společně. Sledujte, kde děti na internetu tráví svůj čas a věnujte pozornost tomu, jak je co nejlépe ochránit.
  • Zjistěte si co nejvíce informací o věcech, které vaše děti zajímají.
  • Vysvětlujte jim, že citlivé informace by měly sdílet pouze přes komunikační aplikace (messengery) a výhradně s lidmi, které znají z reálného světa.
  • Zvažte, zda by nebylo vhodné stáhnout do zařízení, které používají vaše děti, aplikaci umožňující rodičovskou kontrolu. Proberte toto téma s dětmi, aby pochopily, jak tyto aplikace fungují a proč jsou potřeba, pokud se mají na internetu pohybovat bezpečně.
  • Věnujte víc času rozhovorům s dětmi ohledně opatření týkajících se online bezpečnosti. Řekněte jim, co se za žádných okolností nesmí na internetu zveřejňovat a proč.
     
Štítky: Kaspersky