Přejít k hlavnímu obsahu

Jiří Pavlovský z nakladatelství Crew vidí komiksy jako ideální doplňkový koníček k Fortnite

22. 7. 2021 | 09:23 Fortnite
Fortnite komiksy u nás způsobily doslova šílenství. Zájem byl takový, že byl celý první výtisk vyprodán za hodinu. Co způsobilo takové šílenství a má Fortnite na domácí půdě budoucnost? To nám prozradil Jiří Pavlovský, jeden z majitelů a šéfredaktor nakladatelství CREW. V oboru se pohybuje téměř celý svůj život. Krátce po revoluci s kamarády začali dělat amatérský komiksový časopis a dnes jich vydají několik stovek ročně.
Jiří Pavlovský z nakladatelství Crew
Jiří Pavlovský z nakladatelství Crew
Zdroj: abc

Jak se to má ve vaší redakci s hrami? Máte mezi sebou vůbec nějaké hráče? 

Myslím si, že hrajeme snad všichni. A samozřejmě, naše děti v tom pilně pokračují. Takže samozřejmě hned první kusy Fortnite šly právě jim. Já sám se přiznám, že už nehraju multiplayer, reflexy už nejsou, co bývaly a není tolik času pilovat bojový styl. To pak vždycky přijde někdo, komu je o padesát let méně než mně a děsně mě vyklepne. Tudíž hraju spíš singleplayerovky, kde všechny postřílím a cítím se jako borec. Já sám jsem si Fortnite zahrál a zjistil jsem, že je to moc o fintách, které bych se musel učit, je to docela těžké. Stylově je to ale hodně hezké, až nečekaně.

Jak se Vám osobně líbí Fortnite a co říkáte na domácí komunitu? Překvapila Vás její síla? 

To, jak je u nás Fortnite populární, nás vážně překvapilo. Věděli jsme, že je, ale že až tolik... A překvapilo nás nejen to. Ze začátku byly problémy s dostupností a s horší čitelností kódů, ale lidi byli strašně příjemní a zdvořilí. Nenarazili jsme na nikoho, kdo by nám vyloženě nadával. Komunita byla super, měla pochopení a byla hrozně fajn, snažili se nám vyjít vstříc.

Jak se příběh ze světa Fortnite dostal na stránky vašich komiksů? Vedla ta cesta přes Batmana, jednu z legendárních komiksových postav? 

Komiksy s Batmanem vydáváme už dlouho a pravidelně, takže se na nás z nakladatelství DC obrátili s tím, že mají zajímavý projekt – spojení Batmana a Fortnitu. Chtěli, aby to zároveň vyšlo v několika zemích, kupříkladu v Americe, Německu, Itálii, Brazílii, Mexiku a Španělsku. A mezi všemi těmi komiksovými velmocemi i v České republice.

My jsme se díky nějakým projektům dostali mezi ty, řekněme, velké partnery nakladatelství DC, mezi patnáct zemí, se kterými se počítá. Většinou jsou ty země větší, ale podařilo se nám tam takhle propasírovat. Celé nám to přišlo jako zajímavý projekt, tak jsme si řekli, proč ne, zkusíme to. No a pak už jsme jen zírali.

Fortnite komiks - Crew
Fortnite komiks - Crew
Zdroj: Crew

Napadlo vás při vydávání, jak moc velký boom komiksy v domácí komunitě vyvolají? 

My jsme čekali, že to bude úspěšné. Šli jsme do toho s tím, že to nebude malér a bude to fajn projekt. Nečekali jsme, že celý ten náklad bude prodaný tak rychle. Během jediné hodiny zmizelo všechno z našeho e-shopu a z trafik to vyšumělo stejně rychle. Pak nás trochu zamrzelo, že to lidé začali přeprodávat na zisk, začali s tím obchodovat.

Problém s komiksem se odvíjel od kódů. Příběh byl jedna věc, ale proč to většina kupovala, byly kódy ke hře, za které hráči dostanou skiny. Těch byl omezený náklad a nemohli jsme tak udělat dotisk okamžitě. Začali jsme ale jednat s DC a naštěstí se ukázalo, že podobný problém měli ve většině zemí, takže bylo nutné to vyřešit.

Čekali jste, že přeprodeje půjdou až do tisícovek v rámci jednoho komiksu? Stává se něco takového běžně? 

U komiksů se to občas stává. Ale obvykle jde o deset nebo dvacet let staré komiksy, které jsou roky vyprodané. Nestalo se nám ale u ničeho nového, že by ta cena takhle vystřelila. My bereme komiks jako věc, kterou by lidé měli číst, jako něco, co je určené pro zábavu. Nechceme, aby to museli pracně shánět za velké peníze.

Jak jste reagovali, když jste se o přeprodejích Fortnite komiksů dozvěděli? 

Okamžitě jsme se snažili co nejrychleji vyřešit dotisky, aby lidé nebyli nuceni to kupovat takhle. To byla jediná možnost. Ve chvíli, kdy je nedostatek, to někdo logicky využije, je to vždycky otázka nabídky a poptávky. Jediné, co jsme mohli udělat, bylo rozšířit nabídku, což se nám povedlo.

Začali jste tedy ihned řešit dotisky. Jak se to s nimi má v současné chvíli? 

Dotiskli jsme první dva díly, ten třetí už jsme rovnou vydávali ve větším nákladu a u čtvrtého už byl náklad dvojnásobný. Ty počty byly už tak velké, že to stačilo.

S jakým nákladem jste počítali ze začátku? 

My jsme překvapivě měli jeden z největších nákladů. Pohybovalo se to v řádech desetitisíců, náklad rozhodně nebyl malý a byl srovnatelný s Německem a dalšími zeměmi. A nestačilo to. Naštěstí jsme mohli udělat ještě jedno vydání, takže už nám nepíšou smutné maminky, že jim dítě brečí. To bylo to nejhorší, když nám lidé psali, jak jsou děti nešťastné, že se na ně nedostalo.

My děláme komiksy proto, aby to lidi bavilo, ne aby byli smutní, že se na ně nedostalo. Jsme rádi, že to celé takhle dopadlo a skutečně si myslím, že všichni, kdo to chtěli, to už teď mají.

Fortnite komiks - Crew
Fortnite komiks - Crew
Zdroj: Crew

Nápad přidat ke komiksům unikátní kódy tedy přišel přímo z DC? 

Přesně tak, to bylo už dané od zadavatele a my jsme do toho nemohli moc mluvit. Nám to přišlo zajímavé, takže jsme si řekli, že se k těm ostatním zemím přidáme. I když to bylo něco opravdu nového a museli jsme i s tiskárnou vymýšlet nové technologické postupy.

Je pro vás přidávání virtuálního obsahu do hry ke komiksům novinkou, nebo už jste něco podobného dělali u jiných projektů? 

Marvel už něco podobného dělá – pokud si koupíte komiks, můžete si ho díky kódu stáhnout i ve virtuální podobě. Ale že by to bylo přímo spojené se hrou, to si nepamatuji. Čili s tímhle zkušenosti nemáme. S hrami v komiksech ale ano. Z herního světa jsme vydali věci okolo Warcraftu, Overwatch, Zaklínače, Mass Effect, Assassin‘s Creed, Cyberpunk 2077... ale šlo o příběhy, nikoliv přímo o kódy.

Je nám jasné, že spousta lidí to kupovala kvůli kódům, ale on ani ten samotný komiks není vůbec špatný. Dělal to Christos Cage, který je zkušeným autorem, a dal tomu velmi dobrý nápad. Je tam skvěle zpracované překlenutí do herního světa, kdy se hrdina musí přizpůsobit herním principům. Celá jeho existence trvá dvacet dva minut, poté se mu vymaže paměť a začíná znovu od začátku, trochu ve stylu snímku Memento. Ke všemu nemůže mluvit, protože hráči ve hrách běžně nemluví. Místo toho, aby vymysleli klasickou mlátičku, kdy přijde Batman a všechny zmlátí, využili ten herní svět, aby z toho vymáčkli něco zajímavého. Doporučuji těm, kteří si to kupovali čistě kvůli kódům, si to přečíst. Doopravdy to vůbec není špatné. 

Můžete prozradit, či naznačit, zda se v budoucnu dočkáme dalšího obsahu s Fortnite tématikou? 

To bohužel úplně nemohu, ale je to velmi pravděpodobné. Dokonce i sám komiks si tak nějak otvírá dvířka, aby bylo možné na něj navázat. Myslím si, že pokračovat budou.

My doufáme, že komiks naláká lidi, kteří hrají hry, aby si přečetli komiksy a zjistili, že je to zábavné, že by to mohl být doplňkový koníček k hraní Fortnite. 

Děkuji za rozhovor a na závěr předávám tradiční prostor pro vzkaz fanouškům a případné prozrazení budoucích plánů, které s našimi čtenáři můžete sdílet. 

Když jsme se tak bavili o těch herních komiksech, tak se nám po dlouhé době podařilo získat od Blizzardu komiksy z World of Warcraft, což nás po přerušení vydávání veškerého českého obsahu k této tématice velmi potěšilo. Tento rok se tedy vracíme do světa Warcraftu a fanouškům snad uděláme radost. Čekají nás komiksy ze světa Cyberpunku a když se naskytne něco dalšího, rádi do toho půjdeme. Brzy vyjde skvělý japonský horor Spirála, od legendárního Džundži Itóa, čekáme sebraný “omnibus” úplně prvních příběhů s populárním Deadpoolem, další Pokémony, spoustu nových mang... možná se radši rovnou mrkněte na naše stránky nebo náš Instagram či Facebook, kam nám můžete napsat, co byste chtěli, aby v češtině u nás vyšlo. A když už si takhle děláme reklamu, mrkněte i na náš Youtube kanál Komiksář, kde najdete (kromě všeho jiného) i parádní komiksové trailery! 

Takže čtěte komiksy, hrajte hry – a užijte si suprový batmanovský ohoz! 

Štítky: Fortnite, Crew, rozhovor
Šéfredaktorka PLAYzone. Hrami žije od malička a její srdcovkou vždy byl StarCraft, jemuž se věnovala kompetitivně, a World of Warcraft.