Přejít k hlavnímu obsahu

Minecraft v esportu – pouhá pohádka, nebo blízká budoucnost?

6. 7. 2021 | 13:59 Všechny hry
Minecraft je bez pochyb jedním z úspěšných herních titulů. Od jeho vydání v roce 2011 se ho prodalo přes 200 milionů kopií. Sledování Minecraftu na Twitchi a YouTube je poměrně stoupající trend. Přesto se mu nepodařilo výrazněji proniknout na esportovou scénu. Naděje ale umírá poslední, třeba se nadšenci světa z kostiček přece jenom dočkají.
Minecraft
Minecraft
Zdroj: Mojang

Navzdory této oblíbenosti měl Minecraft potíže ve snaze vytvořit vlastní významnou esportovou scénu. Předchozí turnaje jako Minecraft Monday neměly dlouhého trvání. Že by této hře nebylo zkrátka souzeno, aby se stala esportem? Opak může být pravdou – komunita tvůrců Noxcrew nyní pořádá již druhý MC Championship. Esportová organizace Method navíc oznámila, že hodlá proniknout do Minecraftu na esportové úrovni. Svitla tak naděje, že by se esportová scéna mohla skutečně vyvinout. Jak pravděpodobné to ale je vzhledem k minulosti? Můžeme očekávat, že tyto nové události přetrvají?

Novinky na esportové scéně: MC Championship a Method 

Method, organizace známá především ze světa World of Warcraft, měla v červnu svůj první Minecraft event. Jelikož má organizace s esportem dost zkušeností, zní to velmi slibně. Darren Prince, eventový ředitel za Method, objasnil: „Doufáme, že se představíme komunitě Minecraftu jako komunitní organizace, která se snaží fanouškům Minecraftu přinášet soutěžní esportové události.“

Aby toho nebylo málo, o pozornost se hlásí také další akce, konkrétně turnaj Noxcrew Minecraft Championship (nebo také MC Championship či MCC). Poprvé se pořádal v roce 2020 a díky narůstající popularitě, kdy na Twitchi nedávno dosáhl milionu followerů, se letos bude konat druhý ročník.

Historické okénko

Abychom porozuměli překážkám, jež možná budou nové události muset překonat, nahlédněme trochu do historie Minecraft esportu. Už od počátků to vypadalo slibně, neboť PvP (hráč versus hráč) servery se rychle staly oblíbenými. Brzy PvP komunita třetích stran, Badlion Network, začala pořádat první malé turnaje. To si získalo pozornost hlavního esportového organizátora ESL, který se v roce 2016 obrátil na Badlion s plánem posunout nadějnou Minecraft eposrtovou scénu na další úroveň. Zůstalo ale pouze u plánů. 

MC Championship
MC Championship
Zdroj: Noxcrew

Druhý zaznamenáníhodný pokus proběhl v roce 2019, kdy vznikl další významný turnaj, Minecraft Monday. Ten se konal každý týden a organizoval ho youtuber Keemstar. Forma byla zcela jiná, Minecraft Monday se skládalo z různých výzev testujících rozličné dovednosti. Nutno dodat, že většina soutěžících byla pozvána spíše díky své online popularitě než kvůli vytříbeným herním dovednostem. Minecraft Monday skončilo ještě téhož roku. 

Proč to Minecraftu v esportu nevyšlo?

Dále si pokládáme otázku: Co bylo „špatně“, že to zmíněným událostem nevyšlo? V případě Badlionu a ESL je to jasné, byl to špatný formát ve špatný čas. Jejich partnerství začalo těsné poté, co kontroverzní update změnil celý bojový systém, což vedlo k tomu, že hráči začali masově opouštět již upadající PvP servery. Kdyby se začalo tak o 3 roky dříve, mohlo být všechno jinak. Třeba by ani nedošlo ke změně mechanik boje.

Keemstar si při organizování Minecraft Monday uvědomoval, že starý formát PvP soubojů by pravděpodobně nefungoval. Tento turnaj obsahoval bodový systém, týmy po dvou členech a různé minihry. Zkušení hráči Minecraftu byli v týmu s nováčky, ale většina z nich byla stejně tvořena známými youtubery. Známé tváře stojí nejspíše i za tím, že je Minecraft Monday dodnes nejznámějším Minecraft turnajem.

Problém tedy vězel někde jinde, a to byly organizační problémy či směsici kvalifikovaných hráčů a relativních nováčků. To způsobilo pnutí, neboť někteří hráči obvinili ostatní týmy z toho, že nejsou vyvážené. Kritika se nevyhnula ani minihrám, některé byly moc lehké, jiné zase příliš nudné. Kromě toho přibyl hack serveru a až příliš online dramat zahrnujících organizátory turnaje a některé z jeho hráčů. 

Minecraft
Minecraft
Zdroj: Mojang

Překážky pro Minecraft v esportu v roce 2021

S ohledem na předchozí řádky můžeme překážky, jimž může Minecraft na kompetitivní esport scéně čelit, rozlišit na tyto body:

  • Minecraft prostě ve svém základu není kompetitivní hra. Mnohem více se soustředí na PvE (player versus environment). To je něco, co se s největší pravděpodobností nezmění, neboť hra je úspěšná velkým dílem díky své kreativní povaze. Vývojáři se tedy budou soustředit spíše na běžného hráče, než aby zvyšovali kompetitivní prvky. Bojové turnaje tedy očekávat nemůžeme. Minecraft esport by ale mohl být otevřený různým formátům, jako jsou minihry nebo speedrunning.
  • Nečekejme, že se Mojang, vyvíjející hru, začne zajímat o esport. V minulých letech sice vývojáři přinesli do hry mnoho věcí, ale žádná z nich neměla nic společného s jejím potenciálem pro esport. Budoucí esportové turnaje tedy budou mít pravděpodobně na starost organizátoři třetích stran.
  • V souvislosti s tím je třeba zmínit, že může být výzva vůbec správného organizátora najít. Místo youtubera by se toho měla ujmout formálnější a objektivnější strana, ideálně se zkušenostmi s Minecraftem a esportem, jež bude vědět, kam nadále směřovat.
  • Seriózní esportový tým v Minecraftu by měl zahrnovat ty nejlepší hráče. Minecraft Monday mělo problém se legitimovat kvůli neustálé potřebě vyrovnávat podmínky pro vysoce i méně kvalifikované hráče. Je tedy potřeba nastavit spravedlivá pravidla, což by vytvořilo stejné šance založené na dovednostech.  

Můžou to nové Minecraft události překonat?

Mohou uvedené Minecraft události překonat překážky, které jim osud postaví do cesty? Vypadá to slibně, neboť oboje jsou pořádány profesionálními nezávislými organizacemi se zkušenostmi jak v esportu, tak ve hře samotné. Účastníci jsou navíc profesionální hráči. Nechybí ani prize pooly, Darren Price za Method prozradil: „Plánujeme do všech našich akcí přinést značné prize pooly, abychom lépe podporovali profesionální hráče Minecraftu, když se snaží vydělat si na živobytí prostřednictvím své vášně a dovedností.“

Noxcrew i Method se pravděpodobně poučili z minulosti. Noxcrew používá formát miniher a aktivně se zlepšuje v závislosti na zpětné vazbě, již dostává od komunity. Method hodlá zaujmout podobný přístup, říká Price. Komentuje: „Když jsme se chtěli dostat do Minecraftu, prozkoumali jsme herní prostor, abychom získali lepší přehled o tom, co dělají ostatní organizátoři turnajů na scéně, protože chceme poskytovat vzrušující komunitní esportové akce. Je pro nás důležité respektovat komunitu při určování nejlepšího přístupu k událostem Method Minecraft.“ 

MC Championship
MC Championship
Zdroj: Noxcew

A co budoucnost?

Úspěch není v případě Minecraftu jenom ve sledovanosti, je také o přetrvání a neustálém nadšení ze strany herní komunity. První události Methodu možná nezískají tak moc pozornosti jako v minulosti Minecraft Monday, pomalejší růst ovšem umožní organizaci zvážit zpětnou vazbu a v případě potřeby provést nutné úpravy.

Je zajímavé, že fakt, že Minecraft není v základu vytvořen pro kompetitivní hru, může být považován spíše za důvod k optimismu než za omezení. Price popisuje: „Vidíme Minecraft jako nekonečně rostoucí příležitost pro esport vzhledem k povaze hry. Minecraft je obrovská sandboxová hra, takže potenciál pro vznik nového úspěšného esportu nemá obdoby v žádné jiné hře.“

Zdá se, že organizátoři nových esportových událostí mají nadšení, profesionální organizaci i flexibilitu potřebnou k tomu vytvořit turnaje, které přetrvají, ačkoliv to může být pomalý proces. Nezbývá než věřit, že Minecraft nadále poroste i v následujících letech a kdo ví, třeba se jednou vyrovná některým z dnešních předních herních titulů.