Přejít k hlavnímu obsahu

12násobný světový šampion Fatal1ty a jeho AMA

30. 11. 2015 | 17:24 Všechny hry
Říká vám něco jméno Johnathan Wendel? Nebo jste alespoň jednou slyšeli jeho přezdívku Fatal1ty? Pokud ne, tak jde o hráče, který se stal celkem dvanáctkrát světovým šampionem. Tuto neděli se rozhodl na diskuzním fóru r/esports na Redditu uspořádat "Ask Me Anything" a my jsme pro vás přeložily ty nejzajímavjěší otázky, na které Wendel odpověděl.
Výchozí obrázek

Říká vám něco jméno Johnathan Wendel? Nebo jste alespoň jednou slyšeli jeho přezdívku Fatal1ty? Pokud ne, tak jde o hráče, který se stal celkem dvanáctkrát světovým šampionem. Tuto neděli se rozhodl na diskuzním fóru r/esports na Redditu uspořádat "Ask Me Anything" a my jsme pro vás přeložily ty nejzajímavjěší otázky, na které Wendel odpověděl.

Johnathan 'Fatal1ty' Wendel začal působit na poli eSportu již v roce 1999 a v současné době je mu 34 let. Jde o bývalého progamera, který dokázal během své kariéry získat 12 světových titulů hned z pěti "First Person Shooter" her, konkrétně byl úspěšný v Quake 3 Arena, Aliens VS Predator 2, Unreal Tournament 2003, DOOM 3 a Painkillerovi.

Mimo ostatní úspěchy Fatal1ty získal v roce 2005 prestižní titul CPL World Tour a díky získané částce z tohoto turnaje začal dělat business, v současné době jsou pod jménem jeho společnosti Fatal1ty Gaming Gear výrobky jako základní desky, zvukové karty či známá sluchátka vytvořená v koprodukci s Creative. Wendel také drží zápis v Guinessově knize rekordů za 672 zabití během jedné hodiny v Quake IV.

Jeho nejznámější hláška přesně vystihuje styl jeho života: "Practice, practice, practice."

Fatal1ty

ThatsAdmirable: Jaký byl rozdíl mezi tebou a ostatními hráči? Jasně, že talent a dovednosti hrály velkou roli, ale jak ses dokázal dostat na takový level? V jakém momentě sis uvědomil, že z toho opravdu bude něco velkého?

Stal jsem se progamerem v roce 1999, žádná škola ani práce, pouze gaming. V roce 2000 jsem si uvědomil, že mám v sobě něco více, než ostatní konkurenti. Pocházím z velmi soutěživého prostředí a řadu dovedností jsem mohl převést ze sportu do prostředí gamingu.

Vždy jsem měl vítěznou povahu a miloval jsem A/B testování. Vyzkoušet jednu věc tisíckrát, jinou možnost opět tisíckrát a následně zvolit tu nejlepší možnost k cestě za úspěchy. Zbožňoval jsem tuhle část mé hry. Trénink byl pro mě vždy zábavou, okolo mě bylo mnoho hráčů, kteří si užívali ty stejné aspekty a měli stejný humor při hraní her jako já.

Nejradostnějším okamžikem pro mě byl trénink na CPL World Tour v roce 2005, kde dotace celého okruhu byla 1M dolarů. S pěti dalšími hráči jsme na celý měsíc sedli ke mně domů, smáli jsme se, hráli společně, bylo to až směšné. Tyto dny mi chybí ze všeho nejvíc, scházet se s kamarády a jen se všemu hystericky smát.

ihasaKAROT: Kdo ti byl během kariéry největším rivalem?

Každým rokem a každou hru to byl někdo jiný. Ale za toho největšího bych označil voO, který byl mým velkým soupeř v době, kdy jsem rozjížděl svoji společnost. Vítězství na CPL World Tour v New Yorku a zisk 150 tisíc dolarů byl základem právě pro můj budoucí business.

Jaegs: Vždy jsi dominoval mezi duelovými hrami, ale co si pamatuji, tak ses také několikrát snažil prorazit mezi týmové hry. Pamatuji si tě například z Call of Duty týmu 3D. Jaký je tvůj názor na týmové hry, které se hrají na jednotlivá kola, oproti deathmatch stylu, ve kterém jsi byl vždy tak dominantní?

Většina komunity vůbec netuší, že jeden z prvních světových CPL turnajů se hrál v Quake 3, 4 proti 4 v Team Deathmatchi. Tento turnaj jsem vyhrál s klanem Capitol a pokud si pamatuji správně, vyhráli jsme za první místo 15 tisíc dolarů. Vyhráli jsme společně 10-20 turnajů naprosto jednoduše, ale z důvodu nízkých prizemoney jsem se stále soustředil na 1v1, díky čemuž jsem na turnajích vydělal více peněz, než v tu dobu kdokoli jiný. 

Určitě bych hrál více týmových her, kdyby v turnajich byly adekvátní prizemoney. Bohužel 1v1 pro mě byly vždy ve všech ohledech výhodnější, ať už finančně nebo také co se týče popularity. Hrát duelovou hru bylo pro mě strašně vzrušující. Kdykoliv jsem vyhrál nebo prohrál, věděl jsem, že je to jen a jen ve mně. Spoléhat se na to bylo pro mě něco úžasného.

Fatal1ty

pl28: Je nějaká možnost, že by ses ještě vrátil na kompetitivní scénu?

Moje vášeň je dělat herní produkty pro hráče. Momentálně se starám o tohle a o každý produkt se starám, jako bych se připravoval na světový šampionát. Ale samozřejmě je někde uvnitř pocit, že bych se chtěl vrátit a soutěžit, ale již jsem se ve svém životě posunul dále a uspokojuje mě, že mohu něco gamingu vrátit díky značce Fatal1ty Gaming Gear.

TheFloppyCarpet: Jak ses stal tak dobrým hráčem? Po dlouhé roky jsem k tobě vzhlížel a vždy jsem se chtěl stát tak dobrým, jako jsi byl ty v 1v1 hrách. Trénuji, trénuji a trénuji, ale nemůžu se ani zdaleka dostat na level tvých dovedností.

Základem je vybavení. Vždy se musíš ujistit, že hraješ s tím nejlepším možným setupem. Pokud budeš hrát na mizerném 60hz monitoru, mizerné laserové myši nebo jiných věcech, co tě mohou limitovat, nikdy ze sebe nedostaneš maximální potenciál. Neznám tvoji přesnou situaci, ale je spousta různých možností, jak se dostat na vrchol.

Trénink, trénink a trénink tě někam může dostat, ale pokud nehraješ s tím nejlepším a nejlépe optimalizovaným setupem, vždy budeš hrát jen tak dobře, jak je dobré tvé příslušenství.

Doyoulike4: Jakou bys dal radu někomu, kdo se snaží prorazit na eSport scénu v této době?

Záleží na tom, co chceš v eSportu dělat. Pokud chceš soutěžit, musíš hrát co nejvíce možných turnajů a zúčastnit se co nejvíce "LIVE" eventů, kde poznáš další hráče se stejnými zájmy. Tady začni a pojď si pro to! Je to spousta práce, jen ti nejlepší a zároveň nejtvrdší dříči se mohou stát opravdu nejlepšími.

Vždy měj také plán B, pokud se věci nebudou vyvíjet podle hlavního plánu. Musíš mít záložní plán nebo něco, čím si podpořit svůj hlavní cíl. Nevím, kolik ti je let, ale pokud jsi ještě mladý, je to tvoje šance si dělat přesně to, co chceš ty sám! Snaž se využít co nejvíce toho, že ještě žiješ s rodiči, protože jakmile se dostaneš do střetu s reálným světem, začnou tě jiné věci svazovat a v takové chvíli je extrémně těžké, abys dělal opravdu to, co sám chceš.

Fatal1ty

colindean: Kam se ti díky kariéře progamera otevřely dveře?

Žít můj život tak, jak ho opravdu chci. Založit herní značku pro hráče. Stát se hostem nebo mluvčím v televizi. Dělat reklamy. Prožívat život naplno.

Měl jsem velké štěstí, co mi profesionální gaming nabídnul, ale také to nebyla jednoduchá cesta se do něj dostat. Mé každodenní oběti a nespočet obětovaných hodin bez jistoty, že se mi to všechno jednou vrátí. Ale i tehdy jsem byl šťastný, i když jsem neměl skoro žádné peníze. Měl jsem úžasné přátelé v online světě i ve skutečnosti, miloval jsem každou sekundu mého života. Dostal jsem se až na vrchol a jsem za to hrozně vděčný. Komunita mě vždy vroucně podporovala a nikdy na to nezapomenu! Děkuji vám!

ExoTheMage: Když pomineme rozdílné dotace turnajů, jak se podle tebe změnila eSport scéna během uplynulých let?

V roce 1999 neexistovaly standardy o tom, jak se prezentovat. Byli jsme pouze mladí kluci, kteří se hraním bavili a zároveň hráli o peníze. Samozřejmě, že se eSport za ty roky hodně změnil, ale velký rozdíl je v penězích, které se vkládají do přípravy eventů. Díky tomu se začíná ukazovat plný potenciál eSportu, který se začíná stávat mainstreamem a v mnohých ohledech dokonce začíná porážet mnohé populární sporty.

ExoTheMage: Jaký je ten zbývající krok, který dělí eSport od překonání jiných mainstreamových sportů?

Gameři musejí být konzistentní v podporování eSportu, nesmí pro ně jít pouze o bláznivou a dočasnou věc. Musíme se stále posouvat dopředu a držet se naší cesty dostat eSport do proudu mainstreamu.

tehrebound: Myslíš si, že by mohl opět začít fungovat systém národních a mezinárodních lig? Nebo je podle tebe cesta, kterou jde ESL/IEM, budoucností eSportu.

eSport zřejmě dopadne jako profesionální golf. Hráči stále budou pyšní na zemi, odkud pocházejí, ale turnaje budou hrát po celém světě.

Creative Fatal1ty

heimdelight: Co říkáš na novou hru od Blizzardu, Overwatch, a její potenciál na poli eSportu?

Overwatch vypadá jako skvělá týmová hrá. Určitě by se mohla v budoucnu zařadit mezi eSportové tituly, obzvláště s podporou Blizzardu. Stejně tak jsem ale zvědavý na hru Battleborn od Gearbox Software.

fungaroo: U které současné hry bys byl rád, kdyby se dostala mezi eSport tituly?

Tohle je velmi těžká otázka, ale chtěl bych vidět nějakou arénovou střílečku, aby se tento žánr dostal do světla reflektorů. Největším problém s tímto typem her je, že jako nováček je hrozně těžké se v takové hře prosadit.

Pokud by taková hra v součané době vznikla, musela by okopírovat některé mechaniky z LoL nebo Doty, jak si udržet své hráče. Miluju některé detaily, které tyto hry mají. CS:GO je nejblíže uživatelskému rozhraní LoL, ale nic takového bohužel v žádné 1v1 hře nevidíte.

drainX: Kterou hru momentálně nejvíce sleduješ? Máš nějakou jednu oblíbenou?

Rád sleduji hry na nejvyšší úrovni nezávisle na tom, v jaké hře to je. Jsem velkým fanouškem celého eSportu.

Štítky: fatal1ty
Tvoří a pisálkuje na pískovišti jménem PLAYzone.cz už od roku 2011. Zkoušel i jiné pozice, redaktořina a komentování je ale cesta. Přes 10000 článků a bleskovek hovoří za vše. Rád si hraje se slovy, stvořil třeba Zápasovník. Je fanouškem také klasického sportu, ze všeho nejvíc ale miluje jídlo.