Přejít k hlavnímu obsahu

PUBG Esports mění svůj kompetitivní formát. Bohužel k horšímu

5. 4. 2021 | 13:04 PUBG: Battlegrounds
Od posledních map turnaje PGI.S nám uplynul teprve týden a už jsme se dočkali velkých novinek o plánovaných změnách systému, podle kterého se určuje, který tým vyhraje mapu a který tým vyhraje zápasovou sérii. Na esportovou divizi PUBG Corp. se však valí kritika ze všech možných stran.
PUBG Esports
PUBG Esports
Zdroj: PUBG Corp.

Od prvních esportových turnajů v PUBG se používaly různé formáty bodování, od příchodu SUPER (Standardní a Univerzální PUBG Esports Ruleset) ale nebylo potřeba nic měnit. Jediný, kdo na něco takového pomyslel, jsou samotní šéfové v kancelářích PUBG Corp. Zvolený systém na nedávném rekordním turnaji PGI.S díky různým kombinacím fungoval dobře, vyhodnocení jeho užitečnosti bylo ale zřejmě absolutně přeceněno.

Na PGI.S se týmy kvalifikovaly do finále za pomocí Chicken Dinnerů, ve finále už se ale bodovalo tradičním formátem SUPER. Ten ve zkratce znamená, že týmy mohou za umístění v TOP 8 dané hry získat až 10 bodů, každý kill potom znamená další bod. Tenhle systém krásně balancoval faktor náhody, který v battle royale hrách vždy bude, kdy se už v souboji o prestižní titul nemusely týmy spoléhat jen na to, jestli vyhrají hru nebo ne.

Nově oznámený formát od PUBG Esports hovoří o tom, že tím nejdůležitějším parametrem začnou být právě počty vyhraných her. Opět bychom se tedy měli dostat do doby, kdy je naprosto jedno, jestli v dané hře skončíte druzí nebo šestnáctí, nebo jestli nastřílíte dvacet killů nebo jeden. Ať chcete nebo ne, ve hrách typu PUBG se v jednotlivé hře často stane, že vás posuny kruhu vyřadí ze hry o Chicken Dinner, ale stále máte o co bojovat. Pokud by se opravdu přešlo na systém, který hodnotí v první řadě pouze výhry, turnaje by byly opět nudnější.

Uvést můžeme pár konkrétních příkladů. Kromě samotného faktoru náhody by se totiž týmy daleko více začaly vyhýbat bojům, což na sledovanosti turnajů úplně nepřidá. V dosavadním nastavení mohla být v každé hře za svůj výkon spokojena klidně třetina týmů, teď už by to čistě bylo jen o jednom. Celkově by se tedy limitovala rozmanitost strategií a vše by bylo jen o tom přežít v co nejvyšším počtu hráčů a věřit v dobré pozdní kruhy.

Fanoušci PUBG esportu si ještě vzpomenou světový šampionát v roce 2019, kdy FaZe Clan byl u dna tabulky a v poslední hře díky neskutečnému výkonu vyhrál s 18 killy a na poslední chvíli vyletěl tabulkou nahoru, díky čemuž postoupil do finále a posléze se jeho hráči stali vicemistry světa. Podobné comebacky už také nebyly možné, pokud rozdíly v tabulce budou dělat pouze Chicken Dinnery. Turnaje bohužel přijdou o velkou míru napětí.

Esportová divize PUBG Corp. byla v minulosti kritizována za ledacos, tento krok ale opět potvrzuje, jak strašně je vzdálená od komunity, ať už se snaží, jak moc chce. V esportové komunitě se najde asi málokdo, kdo by tyto změny kvitoval a souhlasil s nimi. Určité úpravy jsou naprosto v pořádku, pokud by se chtěla zvýšit důležitost výher jednotlivých her v dlouhých sériích, tak se mohou například zvýšit body. Jakákoliv úprava rovnováhy za určitým cílem je v pořádku, kompletní odbourání jedné důležité složky už ale nikoliv. K pochopení by byla snaha přiblížit turnaje klasickému "public" hraní, tenhle pokus ale má od hodnocených her také hodně daleko.

Světová komunita se bez výjimky bouří a šéf PUBG Esports sbírá zpětnou vazbu. Změní to ale ještě něco?

Štítky: PUBG Esports
Tvoří a pisálkuje na pískovišti jménem PLAYzone.cz už od roku 2011. Zkoušel i jiné pozice, redaktořina a komentování je ale cesta. Přes 10000 článků a bleskovek hovoří za vše. Rád si hraje se slovy, stvořil třeba Zápasovník. Je fanouškem také klasického sportu, ze všeho nejvíc ale miluje jídlo.