Přejít k hlavnímu obsahu

Jaké to je být ženou v herní komunitě?

21. 6. 2019 | 15:53 Všechny hry
Dlouhá léta byla stereotypní představa, že hráči jsou líní, obtloustlí, antisociální samotáři, kteří nemají přátele v reálném životě. V dnešní době už naštěstí tyto stereotypní představy konečně mizí díky velké popularitě esportu, hraní a livestreamů. Bohužel ale sexismus se v herní komunitě stále nevytrácí a často přechází až v kyberšikanu žen v herním světě.
ccyc
ccyc

Genderová nerovnost

Nedávná studie genderových rozdílů v esportu skutečně otevírají oči. Zatímco všichni si jsou vědomi určitou genderovou nerovností v herním světě asi málokdo čekal až takové rozdíly ve výdělcích.
 

dsf

Statistiky ukazují, že v 500 nejúspěšnějších hráčů po stránce výdělku je pouze jedna žena, a to na 301. místě. Zatímco 10 žen s největším výdělkem vydělalo dohromady 784 000 dolarů dohromady, přičemž každý jeden z 10 mužů s největšími výdělky vydělal více než trojnásobek. Tento fakt však může být silně ovlivněn malou až nulovou účastí žen na největších esportových turnajích a nejvyšších ligách jednotlivých her. 

Pokud si seřadíme Twitch streamery podle pohlaví a počtu followerů nemůžeme si nevšimnout, že první dva streameři, Ninja a Shroud, mají dohromady více followerů než 25 nejznámějších ženských streamerek dohromady. Samozřejmě musíme vzít v potaz zkreslená čísla u tak obrovského jména, jako je Ninja, ale i přesto je rozdíl opravdu masivní. Celá TOP10 mužských streamerů má více followerů než největší ženská streamerka Pokimane a pokud se zaměříme na druhou největší osobnost ženské streamerské scény, KittyPlays, rozdíl je ještě větší – všech 25 nejznámějších mužů má více fanoušků. 
 

ds

Problémy jsou však větší

Tyto rozdíly však nejsou největším problémem žen v herním světě. Z průzkumů Casino.org vyplývá, že 57 % hráček se setkalo s obtěžováním ve chvíli, kdy přiznali své pohlaví. To může být důvod proč mezi velké tváře esportu patří spíše muži. Vytváření obsahu, streamování a všeobecně prezentace před lidmi si vybírá svou daň na mentálním stavu jedince ať už jste jakéhokoliv pohlaví a pokud žena streamuje může na ni být tlak dvojnásobný. Streamerky často dostávají nevhodné komentáře, obtěžující osobní zprávy nebo narážky se sexuálním podtextem, takže není divu, že jen velmi málo žen se rozhodne věnovat se tvorbě herního obsahu za těchto podmínek. 

Zatím se však bavíme o velkých jménech herní scény. Mohou však genderové rozdíly ovlivnit i obyčejné hráčky, které například nestreamují? Bohužel ano. Sice ne v takové míře jako ty známé, ale pořád se potýkají s obtěžováním a ponižováním během online hraní. Některé hráčky otevřeně mluví o zprávách nebo i rozhovorech na voice chatu ve kterých jsou ošklivě napadány mužskými hráči nebo jsou obtěžovány zprávami se sexuálním podtextem. Toto se stává pokud má žena buď jméno, které naznačuje její pohlaví, nebo promluví do voice chatu. 
 

jhk

Kromě sexistických komentářů bývají často napadány kvůli svému skillu. 13,7 % žen také zažilo online stalking, 12,1 % dostalo výhružné zprávy o znásilnění, 8,8 % obdrželo výhružky smrtí a 4,9 % obdržely urážky na svou rodinu. Otázkou však je kolik z těchto urážek by padlo, pokud by nebyly ženami. Přece jenom i muži mezi sebou si některé z výše zmíněných urážek běžně píší. Nicméně bezprostředně po sdělení svého pohlaví bylo 26 % žen ostatními hráči podezíráno z hackování, 54 % bylo tázáno na otázky týkající se sexu a sexuálního uspokojování a 69 % bylo nuceno opustit hru.

Řeší se tedy nějak tento problém?

Bohužel je na ženách, aby tyto problémy řešily samy. Podle výzkumů 74,5 % hráček problémy řeší pomocí mute / kick toxických hráčů a 70,4 % na problémové hráče nijak nereagují. Pouze 50,3 % žen používá neutrální jména, aby skryly své pohlaví, 27,8 % žen lže o svém reálném jméně, aby se vyhnuly stalkingu, a 23,2 % lže o svém pohlaví. Pouze 2,8 % neřeší problém nijak a 22,2 % uvádí, že byly donuceny hrát za mužské charaktery jen proto, aby nemusely přicházet do styku s urážkami a obtěžováním.

jjj

Jde o problém vývojářů?

Herní komunita má určitě co dohánět ve svém chování k ženám. Zatímco některé studia se snaží zaměstnávat ženy, stále panují názory, že ženy nejsou dostatečně zaměstnávány ve videoherním průmyslu a osvěta v herních komunitách je příliš malá. Podle mě však není problém jen na straně mužů, herních komunit a vývojářů. Některé ženy se na Twitch.tv a jiných platformách neprojevují jako normální hráčky, ale spíše volají o pozornost a potom se nemůžeme divit, že vznikají tyto stereotypní názory a “e-girls” urážky. 

Celých 71 % žen souhlasí s tím, aby vývojáři dělali více proti urážkám žen. Já sama však nevím co. Prakticky ve všech online hrách, se kterými jsem přišla do styku, může hráč nahlásit jakékoliv urážky nebo obtěžování jiným hráčem a neumím si představit co víc se pro to v tuto situaci dá udělat. Hlavně nejdůležitější na urážkách, které žena obdrží, je si uvědomit, zda je opravdu dostává kvůli svému pohlaví nebo své prezentaci a skillu. Protože buďme upřímní, každý jsme se aspoň jednou setkali s hráčkou, která se prezentovala nadřazeně nebo jako “nedostatkové zboží” a vyžadovala, aby k ní muži v online hře přistupovali jinak než jako ke každému jinému hráči.

Jak se dá tedy situace zlepšit

Na internetu by měla být větší zodpovědnost za své činy, a to nejenom při urážení žen, ale také při homofobii, rasismu a i běžnému urážení bez sexistického podtextu. Každý by se měl cítit bezpečně při hraní her a nemělo by být přípustné se verbálně urážet, protože určitě každý víme, jak urážky a nepříjemná atmosféra umí zkazit herní zážitek.

K ženám by se nemělo přistupovat jinak než k mužům, což potvrzuje 96 % žen, které chtějí soutěžit na stejných esport turnajích proti mužům a chtějí být posuzovány podle skillu a ne pohlaví. S tímto tvrzením souhlasím, dokonce si myslím, že pořádání esport turnajů speciálně pro ženský esport komunitě spíše jen ubližuje. Pokud ženy budou hrát turnaje společně s muži a povede se jim být úspěšné, muži v herní komunitě na ně přestanou pohlížet z patra a začnou se k nim chovat rovnocenně. 

Na závěr chci jen zopakovat jednu myšlenku – nesuďte nás podle pohlaví, ale podle skillu.

Zdroj: thegamer.com
Štítky: ženy