Přejít k hlavnímu obsahu

Boj na život a na smrt – Duel v Heroes III

8. 8. 2022 | 09:17 Gaming
Heroes III, aneb legendární tahovka, kterou má většina z nás spjatou s dlouhými zimními večery, anebo možná také brzkými letními rány, kdy jsme se taktikou „ještě jedno kolo a jdu spát“ proklikali až do svítání... Dokáže nový herní mód Duel zabodovat podobně?
Inventář hrdiny Ivor v Heroes III
Inventář hrdiny Ivor v Heroes III
Zdroj: New World Computing

Pokud jste minuli první díl našeho nového článkového seriálu o omlazené klasice Heroes of Might & Magic III, nezoufejte! Jednak můžete dohnat to, co jste zameškali, a hlavně nyní přichází druhý díl, ve kterém si vysvětlíme, v čem je Duel mod revoluční. Heroes III se obvykle hraje pomalu, s hrnkem teplého kakaa nebo sklenicí studené whiskey, to však v Duelu zdaleka neplatí. Duel je mod, neboli „random map template“, jehož základní pravidla jsou 1 hrdina, 1 život a 1 minutový časový limit. Neznamená to však, že můžete nechat mozek v druhém hrníčku, a tak nějak bezmyšlenkovitě kliknout, kam vás napadne. Naopak pravidlo jednoho hrdiny znamená, že každá chyba v pohybu se tvrdě trestá, pravidlo jednoho života značí, že každá chyba v boji může ukončit hru a navrch pravidlo jedné minuty na kolo zaručí, že pouze lepší rychlejší zůstanou. Jedná se tedy o protichůdné požadavky, které úspěšně tlačí hráče k vyšším výkonům – a právě zde se rodí esport! Zatímco někdo je dobrý v tahových strategiích a umí přemýšlet, jiný může mít talent na RTS a dokáže všechno včas a přesně naklikat, avšak pouze kombinace všech dovedností může v Heroes III Duelu uspět.

Startovní bunkr na Heroes III mapě Duel
Startovní bunkr na Heroes III mapě Duel
Zdroj: New World Computing

Mapa Duel se generuje ve velikosti XL s titěrnou částí podzemí, kde se nachází tzv. startovní bunkry obou hráčů, a dále tzv. side treasure bunkry, do kterých se lze propracovat až v pozdější fázi hry a naučit se tam všechna kouzla. Jinak se pohybujeme výhradně na povrchu. Jelikož hrát pouze s jedním hrdinou se teoreticky může zdát omezující, přidali tvůrci do startovního bunkru všechna cestovní kouzla (čímž mimochodem odlišili mapu Duel od svého duchovního otce zvaného Jebus Outcast). Duel tedy okamžitě otevírá téměř nekonečné možnosti pohybu hrdiny – každý den je třeba poctivě využít všechny přidělené pohybové bodíky a vyplácat manu na cestovní kouzla, aby váš postup mapou, sbírání zkušeností i armády bylo co nejefektivnější. Při hře s jedním hrdinou není cílem zabít vše živé a znárodnit vše neživé, ale naopak pečlivě si vybírat jen ty nejdůležitější objekty na mapě.

Magická univerzita ve městě Conflux ve hře Heroes III
Magická univerzita ve městě Conflux ve hře Heroes III
Zdroj: New World Computing

Jakmile se z bunkru prokopete na povrch, což by vám mělo zabrat cca 4 herní dny, octnete se ve své domovské zóně zvané „biome“. Ten obsahuje další 4 hrady podle předem určených pravidel tak, aby byla hra vždy vybalancovaná. Např. každý „biome“ musí obsahovat hrad Conflux, kde lze postavit magickou univerzitu a naučit se potřebnou školu magie země a vzduchu v případě, že se hráči nenabídnou automaticky průběžným levelováním hrdiny. Biome je velmi bohatý jak na suroviny, tak na bojovníky, kteří jsou potutelně schovaní v Pandořiných skříňkách hlídaných neutrálními strážci. Tento přístup má dvojí výhodu – ostřílení a profi hráči mohou závodit o to, kdo rozpozná lepší příležitost a nasbírá dostatečnou armádu rychleji, zatímco začátečníci a casual hráči nemusí zoufat, že by hra byla pro ně příliš těžká. I dvě „lamky“ se v Duelu královsky pobaví tím, že si budou vybírat ty lehčí cíle a stanou se bojeschopnými o něco později. Princip sběru armády z Pandořiných skříněk namísto zdlouhavého a nákladného budování měst a čekání na nový týden zajišťuje hře rychlý spád. Ovšem i výstavba měst se zde podobně jako investice do nemovitostí v Praze může mnohonásobně vyplatit, záleží na vaší taktice…

Break ze startovní zóny na mapě Duel v Heroes III
Break ze startovní zóny na mapě Duel v Heroes III
Zdroj: New World Computing

Cílem Duelu zpravidla bývá ovládnout bohatý střed mapy, tedy „treasure zónu“ v příhodném kosočtverečném tvaru (nehledejte v tom dvojsmysly!). Na cestě z biome do treasure zóny vás čeká tzv. „break“, tedy extrémně silná stráž, kterou je třeba porazit (nikoli přeskočit cestovním kouzlem). Jelikož hráči začínají vždy v protilehlých rozích mapy, správně tušíte, že ze začátku budete mít od dotěrného soupeře vždycky klid, neboť nejdříve je třeba „breaknout“ a teprve potom se můžete se soupeřem přetahovat o dominanci v kosočtverci, ehm… Hra končí nejpozději 2. měsíc, 4. týden a 2. den, tedy kódově označeno 242. Kdo na konci tohoto dne ovládá středový hrad, vyhrál. Jinými slovy, soupeř je nucen nejpozději tento den zaútočit nebo se vzdát. Zpravidla ale končí hra rychleji a jak jsme avizovali v prvním článku, průměrně se dá partička sfouknout za 1 hodinu čistého času.

Přehled mapy Duel v Heroes III
Přehled mapy Duel v Heroes III
Zdroj: New World Computing

Pro pochopení zákonitostí Duelu je ideální mrknout na tento český tutoriál a nažhavit pár testovacích her proti počítači. Nespornou výhodou Heroes III je, že účinně trénovat lze i v singleplayeru, protože hráči získávají skill zejména dokonalou znalostí atributů jednotek, kouzel, artefaktů a budov na mapě, uměním zneužívat slabin umělé inteligence neutrálních stráží a pilováním rychlých přesunů mezi nejdůležitějšími objekty na mapě. Na trénink těchto aspektů tedy nutně nepotřebujete živého soupeře.

V příštím článku si posvítíme na nějaké brutální „pro tips“ a než se tak stane, můžete pár záznamů ranked her zkouknout na českém Heroes III YouTube kanále.

Bývalý mistr ČR 2009 ve Warcraftu 3, nejlepší Starcraft 2 hráč za rok 2012, hrdý otec dvou dětí a tvůrce Youtube Heroes 3 videí.