Přejít k hlavnímu obsahu

Vzestup a pád LANek v Čechách - 9. část příběhu LanCraftu

11. 12. 2022 | 08:00 StarCraft 2 Reportáž
LAN párty byl kdysi jediný, ba dokonce ten nejlepší způsob, jak poznat lidi se stejným zájmem a jak si užít společný herní, i neherní čas. Tohle je příběh nejlepší série LANek, které se kdy v Česku i blízkém okolí objevily. Tohle je příběh LanCraftu. Část 9 z 10.
Seznam LanCraftů po roce 2010
Seznam LanCraftů po roce 2010
Zdroj: www.lancraft.cz

PSPL finále eXtatus vs eSuba bylo jak na ostří nože, los vyšel poměrně solidně pro eXtatus, protože DeViLovi předhodili svého papírově nejslabšího hráče Nukestrike, zatímco TomikuS výborným ZvP dokázal přečíslit netrénujícího PredYho mass zerglingama. Zajímavostí je, že Rikytan, který na české scéně již neobsazoval ty nejvyšší příčky a který v TvP hrál poměrně předvídatelný 2-base dokázal jak v základní části, tak ve finále poměrně jednoznačně přejet Ladabaze. Vše tedy ukazovalo směrem Ace match Harpner versus DeViL, jenže Harpner si své štěstí vypotřeboval už proti w3c-nEph, a tak další epizodu Hry o trůny režíroval Freizy. Ten rozehrál veskrze standardní hry, kdy se nebál jít i do složitějších kompozic v late game, přičemž Harpner na to jaksi nebyl naladěn a podlehl 1:3. Věřím, že na PSPL zejména na LAN finále z LanCraftu Summer 2012 vzpomínají všichni hráči i diváci (kromě Zasze) velmi rádi.

Zaszova vzpomínka na LanCraft:

„LanCraft vždy pro mě představoval vrcholnou akci. Paradoxně to pro mě stejně jako pro celé w3c nebylo o samotném turnaji a výsledcích, nýbrž o tom, že se celá parta znovu sejdeme a uvidíme i zbylé členy naší komunity, kterou můžu snadno prohlásit jako nejlepší herní komunitu, které jsem byl součástí. Mojí nejlepší mimoherní vzpomínkou je legendární w3c porada na jednom z letních LanCraftů v roce 2011. Tomu předcházelo několika měsíční nenápadné zpracovávání našich známých z komunity o tom, že nás ten StarCraft už nebaví a že budeme hrát Counter-Strike. Kapitánovi Skophkovi jsme to raději oznámili a ten se hned přidal a vyšla i newska s rozhovory, že w3c bude po LanCraftu končit svoji činnost na StarCraftí scéně. Vše vyvrcholilo tím, že našemu manažerovi Aldarisovi nikdo nic neřekl a on se přímo až na LanCraftu dozvěděl od Skophka a Jumpa nezávisle na sobě, že jeho vlastní tým končí a on o tom ani neví. Po asi hodinové poradě, kdy Aldaris, řekneme už slušně společensky unaven, nás přemlouval abychom nekončili, jsme mu řekli, že to je celé troll a že nekončíme. Aldaris, mega naštvanej, jakmile se dozvěděl, že jsme to celé zinscenoval se na mě vrhnul a já začal utíkat před ním po celém LanCraftu. Do dneška nás mrzí, že ten průběh nemá nikdo nahraný.
 
Jako mojí největší herní vzpomínku na LanCraft bych jednoznačně označil semifinále PSPL ligy proti týmu Extatus, kde jsme byly velcí outsideři a všichni očekávali, že prohrajeme 3:1 a to jen díky Headhunterovi, který tuto ligu hrál s námi. Moje štěstí dopadlo tak, že mým soupeřem byl Harpner, do té doby jediný český protoss, kterému jsem nedal ani mapu. Příprava byla intenzivnější než na jakýkoliv jiný zápas. Všech 7 map bylo s pomoci Headhuntera vymyšleno, jak je budu hrát. Já vsázel na jednoduchost cheesů a all-inů, zatímco Harpner toto čekal a hrál mega defenzivně.

Na první mapě Daybreak nascoutil proxy twilight council, takže jsem Dark Shrine stavěl už v bázi. Přesto se pořád dalo pomocí archonů pushnout a i když ten útok byl proveden příliš opatrně a špatně, tak s legendární hláškou komentujících Wriese a Heada: „ZASZI ZATLAČ“ jsem zatlačil a vyhrál svojí první mapu proti němu. Na další mapě, Taldarim Altar, kde vyhrává mechanicky lepší hráč, jsem já udělal první velkou chybu a velmi rychle prohrál. Nyní přišel čas cannon rushe na Metropolis, kterej byl nascoutován jako DT bust na první mapě. Dopadlo to katastrofálně, ale Harpner nenamacroval a neudělal 4gate z prismy, což bývala insta win odpověď proti nepovedému cannon rushi. Tak jsem to stočil do 1base colosse all-inu, omylem to vyšlo a já vyhrával 2:1 a to hlavně proto, že Harpner macroval jen ekonomiku a zapomněl 2 kola warpu do obrany.

My v tento moment byli 1 mapu od postupu do finále. Harpner zvolil mapu Antiga Shipyard, kde to bylo běžně hrát blink vs blink. Jenže já šel znovu cannon rush, ale překvapivě Harpner to nečekal nescoutil a já zadal stavět důležitý první cannon zawalovanej pylonama pod rampou. V ten moment, když soupeř staví Cyber core, máte vyhrát a já to věděl a začaly se mi klepat ruce a totálně jsem nezvládl situaci. Stačilo zadat druhou probou, o které Harpner nevěděl, další cannony a pylony na highgroundu a my bychom postoupili. Bohužel to se nestalo, cannon rush nevyšel a přestože jsem dobře ubránil 4gate z prismy, následné rozhodnutí byly špatné a Harpner poučen z předchozí hry můj opětovný 1base colossus all-in ubránil.

Poslední mapa, Terminus Re, byla obrovská a po dlouhé poradě jsem se rozhodl zvolit velmi greedy rychlou expanzi s tím že Harpner to nescoutne. Nakonec se to stalo a až jeho první observer našel můj hotový Nexus. V momentě Harpnerova 1base all-inu jsme měli oba přibližně stejnou armádu a já měl v polovině výroby druhého colosse. Stačilo začít bojovat o 20 sekund později moji dva hoši by to zvládli. Takhle Harpner lépe zvládl force fieldy na zealoty a těsně vyhrál 3:2. Přesto, že jsem někdy ve 3 ráno prohrál svůj největší zápas, do smrti na něj budu vzpomínat jako na můj nejlepší díky atmosféře celé ligy i prostředí LanCraftu.“

Hala na LanCraftu 2014
Hala na LanCraftu 2014
Zdroj: www.lancraft.cz

Po čtyřech LanCraftech za rok se objevil menší problém s domorodci ve Starém Městě, kteří nedokázali plně docenit příval několika stovek úžasných mladých lidí s počítači a mixem energetických a alkoholických nápojů, a tak se v dalším roce podařilo zorganizovat pouze jeden LanCraft Summer 2013. První datadisk ke StarCraftu 2 byl na světě přibližně 5 měsíců, což je dost na to, aby se scéna stabilizovala a zorientovala v nových taktikách. Oslnivá byla tedy účast 80 lidí, byť bez jakýchkoli návštěv ze zahraničí a nový turnajový systém, který rozdělil základní skupiny na dvě fáze, přičemž 32 vybraných hráčů se nemuselo účastnit oné první fáze. Dále všechny zápasy konečně probíhaly na 2 vítězné mapy. Vzpomeňme, že dříve se udála spousta turnajových překvapení např. v losers bracket, kde v takto důležitém a prestižním turnaji vypadávali hráči v utkáních pouze na jednu vítěznou mapu.

Pro hráče nižších skillových tříd byly také připraveny hned dva doprovodné turnaje. V hlavním turnaji bylo znát, že netrénující hráči ze staré školy už v Heart of the Swarm nemohli hrát a vyhrávat „na automat“ a naopak noví o něco mladší hráči se dostávali do popředí. Mezi ně patřila zejména trojice protossů Freizy, Blackbirds a Reitor. Zápas napínavější, než guma u trenek se odehrál ve finále LB mezi mnou a Ladabazem, jehož průběh doplněný o chytlavý Harpnerův a Spectreho komentář se podařilo dochovat na YouTube. Stejně tak zde si lze pustit i nervydrásající záznam z velkého finále pro změnu okomentovaný Ladabazem a Spectrem, kde jsem konečně dokázal Harpnerovi i s úroky vrátit loňský rok plný porážek. Paradoxně do LanCraftu 2013 jsem nevstupoval s ambicemi vyhrát a zpětně vím, že přesně ten pohodový mindset, kdy jsem sám sobě nestanovil hned ty nejvyšší mety, způsobil, že jsem nezazmatkoval a měl hru i emoce příjemně pod kontrolou. Jsem si jistý, že každý očekával hladké vítězství Harpnera, obzvlášť po tom, co mě výsledkem 2:0 poslal do losers bracket, takže právě o to více se u přenosu bavili a o to více upřímnější byly jejich závěrečné gratulace, kterých si moc vážím.

Reitorova vzpomínka na LanCraft

„Co si pamatuji, LanCraft byl pro hráče StarCraftu nejoblíbenější akcí roku. Byl to jeden z turnajů, kde jste měli možnost se setkat s lidmi s kterými trávíte spoustu času naživo, pokecat u pivínka a zakousnout legendární LanCraft tousty. Byla to jedna z akcí, kdy rivalita šla stranou a pro většinu šlo o to užít si setkání se s lidmi, kteří sdílí stejné nadšení pro hru. Když si vybavím svou účast na LanCraftu, nevzpomenu si na hry nebo výsledky, které jsme v rámci turnaje odehráli, ale spíš na nespočetnou řadu historek a zážitků s ostatními. Tímto bych taky rád poděkoval Jumpovi za uspořádání této skvělé akce a za jeho podporu scény.“

Hala na LanCraft 2014
Hala na LanCraft 2014
Zdroj: www.lancraft.cz

LanCraft se ani v roce 2013 nepřestával posouvat dopředu, co se technických vychytávek týče. Nově na hráče ve finálových zápasech na pódiu mířila kamerka přidávající na live stream autentické veselé, či uplakané výrazy hráčů. Ono vůbec pódium se nyní přejmenovalo na „Tourney Area“ a již defaultně obsahovalo 10 špičkových počítačů, na nichž se odehrály finálové zápasy všech tří her, tedy i Doty a League of Legends. K tomu i celou halu LanCraftu snímalo několik kamer a přenášelo dění na stream. Utrum tedy měli všichni záletníci, kteří na prodloužený víkend opustili své přítelkyně, aby se naparovali před sličnými barmankami LanCraftu. Necelé čtyři úžasné letní dny s grilovačkami a tunou vedlejších aktivit utekly jako voda…

Bývalý mistr ČR 2009 ve Warcraftu 3, nejlepší Starcraft 2 hráč za rok 2012, hrdý otec dvou dětí a tvůrce Youtube Heroes 3 videí.