
„Abychom zajistili dlouhodobý úspěch, musíme ukončit nebo omezit práci v určitých oblastech,“ napsal šéf Xboxu Phil Spencer ve vnitrofiremním e-mailu. Mluvil o strategickém růstu, zjednodušování managementu, ale zároveň přiznal, že bez lidí, kteří teď odcházejí, by se Xbox nikdy nedostal tam, kde je.
Jenže tam, kde je, znamená i tam, kde musí rušit hry a zavírat studia. Třeba The Initiative, tým, který měl dělat návrat slavné Perfect Dark, končí úplně. Hra samotná je zrušena. Sbohem dává i tým zodpovědný za Everwild a více než 70 vývojářů z Turn 10, tedy studia, které stojí za Forza Motorsport. To jsou tvrdé rány pro fanoušky i pro samotné vývojáře.
Tím to ale nekončí. Bloomberg informoval, že propouští i mobilní divize King, která vyvíjí Candy Crush. Odejít musí zhruba 200 lidí, zhruba desetina celého týmu. ZeniMax, další součást Microsoft Gaming, také potvrzuje škrty.
A teď si to dejme do kontextu. Microsoft od začátku minulého roku provedl několik masivních kol propouštění. V lednu 2024 padlo 1 900 lidí z Activision Blizzard a Xboxu. V květnu přišly další uzavírky studií. V červnu odcházelo 1 000 lidí z týmů kolem HoloLens a cloudu Azure. A v září? Dalších 650 lidí pryč z Xboxu kvůli reorganizaci po akvizici Activision Blizzard.
Jenže co je to za načasování? Vedení Xboxu říká, že má víc hráčů, víc her a víc odehraných hodin než kdy dřív. Jak to jde dohromady s tímhle masakrem? Podle Spencera je to cena za „disciplínu v prioritizaci“, která má vést k udržitelnému úspěchu. Zaměstnancům Microsoft slibuje odstupné, zdravotní pojištění i pomoc s hledáním nové práce. Někteří mohou zkusit štěstí v jiných částech Microsoft Gaming, pokud se pro ně místo vůbec najde.
Na jednu stranu to může vypadat jako logický tah korporátu, který se chce stát „agilnějším“. Na druhou stranu je to další tvrdá rána pro herní průmysl, který si v posledních dvou letech prošel více než 20 tisíci zrušenými pracovními místy napříč firmami. Microsoft teď jen znovu připomíná, že i ti největší hráči neznají slitování.