
Za tímto nápadem stojí profesor historie Tore Olsson, kterého si hráči možná pamatují díky jeho kurzu o americké historii přes Red Dead Redemption. Tam se ukázalo, že videohry dokážou být nejen zábavou, ale i nástrojem k pochopení složitých historických procesů. U GTA teď Olsson cílí na období od 80. let minulého století až po současnost – od éry Vice City až po GTA V.
Olsson bere GTA vážně, i když hra sama je parodií. Vysvětluje, že fikční města jako Los Santos nebo Liberty City odrážejí reálné proměny Ameriky. Od „deindustrializace“ a globalizace až po polarizovaná média, která se vyvinula od konce 80. let. Podle něj se v sérii dají najít trefné odkazy na ekonomické rozdíly, imigrační vlny i významné události, třeba L.A. protesty z roku 1992, které GTA: San Andreas převyprávělo po svém.
I’m the professor who’s been teaching and writing about American history through Red Dead Redemption. I’m thrilled to announce my new Spring ’26 class @UTK, HIST 150, „Grand Theft America: US History since 1980 through the GTA Video Games.“ Full interview: https://t.co/2H6BVJA2vC
— Tore Olsson (@ToreCarlOlsson) September 19, 2025
Ne, studenti nebudou muset kvůli známkám grindovat mise ani kupovat konzole. Samotná výuka stojí hlavně na historických faktech, ale Olsson plánuje hodiny odlehčovat krátkými ukázkami přímo z her. Zábava se tak stane bránou k pochopení toho, co se v Americe za posledních 45 let skutečně stalo. Původně měl kurz počítat i s GTA 6, jehož vydání bylo naplánováno na konec roku 2025. Jenže Rockstar hru odložil na květen 2026, takže Olsson začíná ještě bez ní.
To vytváří docela ironickou situaci, jelikož první dějepisná třída podle GTA přichází dřív než samotné GTA 6. Podobný kurz ve světě zatím nemá obdoby, na univerzitách se sice vyučuje popkultura, ale využít GTA jako hlavní rámec pro seriózní historickou analýzu je úplně nová kapitola. Olsson navíc nevylučuje, že by stejně jako v případě Red Dead mohl časem z kurzu vzniknout i knižní zpracování.