Přejít k hlavnímu obsahu

Největší změna ekonomiky za dlouhé roky. Tvůrci budou moci prodávat vlastní předměty

22. 9. 2025 | 08:00 Fortnite Gaming
V prosinci dorazí do Fortnite největší změna od doby, kdy Epic pustil do hry komunitní tvůrce. Autoři ostrovů budou moci prodávat vlastní předměty přímo ve svých hrách. A aby byl rozjezd co nejatraktivnější, první rok na tom vydělají dvojnásobek oproti běžnému nastavení.
Fortnite
Fortnite
Zdroj: Epic Games

Fortnite creatoři se mohou těšit na skvělou novinku. Od prosince mohou přímo na svých ostrovech prodávat vlastní navržené předměty za V-Bucks, což zajistí přímý a předvídatelný příjem. Během prvních třinácti měsíců navíc Epic přihodí štědrý bonus. Do konce roku 2026 získají tvůrci 100 % z V-Bucks value utracených u nich, poté se podíl vrátí na 50 %. Neznamená to ale 100 % z reálné ceny v hotovosti, skrze různé poplatky se v praxi jedná zhruba o 74 % z maloobchodní ceny během promo období a 37 % po jeho skončení.

Mění se také systém odměn za zapojení hráčů. Cílem je ocenit autory, kteří přivádějí nové či dříve odpadlé hráče a dokáží je u sebe udržet. Nově se bude počítat retence na úrovni konkrétního ostrova a větší váhu dostanou první interakce, třeba když se hráč na váš ostrov proklikne přímo odkazem nebo si vás vyhledá. Aby se předešlo zneužívání, do výpočtu se započítají jen účty, které už ve Fortnite někdy utratily peníze. Celkový balík na odměny tím ale neklesá, jen se férověji rozdělí mezi ty, kdo přináší skutečnou hodnotu.

Viditelnost v nabídce hry doplní Sponsored Row, placený řádek v záložce Discover. Tvůrci si v něm nastaví kampaně a zakoupí si místo přes aukci s jasnými daty o zásahu. Důležitá je tu i návratnost pro scénu, výnosy ze sponzorovaného řádku se vrací do fondu pro odměny tvůrců – nejdřív celé, později polovina.

Komunikaci s hráči mají zlepšit komunitní nástěnky přímo ve Fortnite i na webu. Tvůrci na ně budou psát novinky, sbírat zpětnou vazbu a budovat si vlastní feed, ze kterého se stane centrum jejich komunity. 

Že má tohle všechno smysl, dokazují čísla. Od startu UEFN vzniklo přes dvě stě šedesát tisíc ostrovů, na kterých hráči strávili přes jedenáct miliard hodin. Tvůrcům už se vyplatily stovky milionů dolarů a nová vlna monetizace má tenhle ekosystém posunout do fáze, kdy se i menší, ale chytré projekty dokáží uživit.

A proč Epic nenechá celý podíl tvůrcům? Část peněz musí pokrýt provoz serverů, bezpečnost a moderaci, vývoj nástrojů i podporu. Firma otevřeně říká, že poslední roky do ekosystému investuje i se ztrátou. Prodeje itemů na ostrovech a sponzorovaný řádek jsou kompromisem mezi škálou a férovým podílem pro autory.

Pro hráče to znamená pestřejší a častěji aktualizovaný obsah, pro tvůrce pak jasnější cestu od nápadu k příjmům. Fortnite se tak zase o kus víc mění z battle royale na plnohodnotnou platformu, kde má šanci zazářit kdokoliv. Pokud chcete svůj ostrov posunout o level výše, prosinec je zatím nejlepší startovní čára.

Ač sama zřejmě nejslabším hráčem v historii Fortnite a většinu hry jsem "svačinářka", tak o to větší jsem fanynka profesionálního Fortnitu a esportu obecně. Sleduji domácí i zahraniční scénu a neuteče mi žádný turnaj. Můžete podpořit i moje články zadáním SAC kodu: SheisBara v item shopu.