
Začneme u diváků. Například takový Super Bowl, největší sportovní akce v USA, sledovalo v roce 2024 přes 123,7 milionu lidí. Finále mistrovství světa v League of Legends sice takovou masu zatím nepřitáhne, ale i tak zvládlo oslovit přes 6 milionů současně sledujících diváků na oficiálních streamech, a to bez započítání čínských platforem (na nich se spekuluje o více 30 milionech diváků). Například otevírací ceremoniál Commonwealth Games 2022 v UK měl špičku přibližně 6,6 milionu diváků při sledování na klasické televizní stanici BBC, takže je vidět, že s některými sportovními událostmi je to vyrovnané.
Pokud to srovnáme s takovým fotbalem, tak je rozdíl obrovský, ale co oproti kopané nemá malou sledovanost. Esport má sílu hlavně v mladší generaci a online prostředí, zatímco sport spoléhá na televizi a diváky jakéhokoliv věku. Pokud by se na to dívalo z procentuálního hlediska, tak už se tento rozdíl začne pomalu zmenšovat.

Jak je to například s penězi? V esportu se v roce 2024 protočilo na sponzoringu kolem 16,9 miliardy korun, zatímco takový fotbalová Premier League ve stejné sezóně nasbírala na reklamách a partnerech přes 39,1 miliardy korun. Sport (zejména fotbal) je tedy pořád o kus napřed, ale esport roste rychleji a přitahuje značky, které ještě před pár lety o gamingu ani neuvažovaly.
Když se podíváme na prize pooly, tam už se rozdíly stírají. Tradiční sport má ohromné peníze v dlouhodobých kontraktech hráčů a v televizních právech a sponzorech. I finanční odměny těch nejlepších mají mezi sebou ohromnou propast. Některé esportové turnaje však nabídly částky, které se blížily nebo dokonce překonaly odměny v některých tradičních sportech.

Pro srovnání: celkový prize pool Wimbledonu si v roce 2024 činil cca 1,4 miliardy Kč, což je stejně jako EWC v roce 2024, přičemž letos se tato částka ještě zvýšila. Pak tu máme The Internationals, kde se v roce 2021 hrálo o 800 milionů korun, ale letos se hraje o „pouze“ 60 milionů. Opět záleží o jaký sport a esport jde, ale v obou případech mohou částky dosahovat astronomických rozměrů.
Je fér říct, že tradiční sport stále vede v popularitě a stabilitě, zatímco esport je rychle rostoucí fenomén, který se teprve usazuje. Ale pokud se ptáte, jestli může jednou esport stát vedle fotbalu, basketbalu nebo tenisu na stejné úrovni, čísla ukazují, že to není sci-fi. Ostatně už příští proběhne Esports Nations Cup a první olympijské hry v esportu se uskuteční v roce 2027.