
Z Jiřího Káry se stal fenomén díky 25 let staré nahrávce z VHS kazety. Komické situace a hlášky zlidověly a z kdysi neznámého muže se stal internetový fenomén. V půlce října odstartovala crowdfundingová kampaň na Startovači, v níž hráči mohou podpořit vznik videohry Jiří Kára Simulátor. Základním cílem je vybrat 450 tisíc korun, aby titul mohl vyjít v příštím roce.
„Základní nápad vychází z kultovní Svatby Jiřího Káry, která je pro nás ikonická. Bereme to jako výchozí bod, ale tvoříme vlastní alternativní příběh toho, co se dělo den po svatbě,“ odhalil jeden z tvůrců Tom Barsweik příběh připravovaného titulu.
Hráči se jako Jiří Kára probouzejí v popelnici. Ten zjišťuje, že jeho nevěsta Blanka se ztratila, a musí proto kontaktovat své známé ze svatby. Poté se vydá na strastiplnou cestu noční Prahou, aby svoji lásku opět našel.

Tvůrci přiznávají, že se pro téma nadchli a skočili do něj po hlavě. Kromě již zmiňovaného dokumentu se snažili zjistit i další informace o kultovním opilci a jeho okolí.
„Zároveň jsme si dělali rešerši doby a míst, ve kterých se hra odehrává. Praha na přelomu tisíciletí byla podivuhodné místo a my jeho atmosféru zachycujeme do hry v podobě různých lokací a minipříběhů v rámci hry,“ prozradil Barsweik.
Jiří Kára jako český Gordon Freeman
Jiří Kára Simulátor nabídne lineární zážitek, nelze tedy od hry očekávat otevřený svět. Žánrem se řadí mezi boomer shooter hry, což jsou střílečky z první osoby plné akce. Domácí titul je inspirovaný klasikami jako Doom, Duke Nukem, Half-Life nebo Quake.
„Od začátku jsme chtěli, aby to byla hra, která má energii. Kára není typ, co by řešil logické hádanky nebo klikal myší po menu. Je to typ, co zvedne flašku a jde si to vyříkat. Takže jsme se přiklonili k boomer shooter stylu, který je rychlý, fyzický, přehledný a s důrazem na atmosféru,“ řekl Barsweik.

Nebudou tu klasické a běžné zbraně. Místo toho Kára musí používat předměty doplňující atmosféru pražského undergroundu: flašky od piva nebo trubky. V tomto ohledu je ve hře patrná inspirace slavným titulem Half-Life. V něm hlavní protagonista Gordon Freeman čapne páčidlo a vyráží s ním do boje s mutanty.
Károva hra ale jinak sází na humor. Například cigarety mají ozdravný účinek a slouží jako lékárnička. Hra nabídne i specifický vizuál, ve kterém se 3D prostředí kombinuje s reálnými 2D animacemi z natáčení herců na zeleném plátně.
Humorný fenomén, který měl tragický konec
Z Jiřího Káry se stal fenomén díky jeho modré kšiltovce, vtipným hláškám a situacím. „Už si tady měl bejt čtyři minuty, magore,“ zní jedna z těch známějších, která však neobsahuje vulgarismy. Film je známý i adorací nacistické Třetí říše. V jedné ze scén se účastníci ptají, jestli si mohou zahajlovat.
Krátce po oznámení hry se na podobné téma objevila řada komentářů. K nacistickému pozdravu se neurčitě vyjádřili i samotní tvůrci. Jestli ve hře půjde zdvihnout pravici, odpověděli: „Bez komentáře“.
Na pozadí svatebního videa Jiřího Káry se ale odehrává tragický příběh, který ukazuje, jaký dopad na lidský život má alkohol a drogy. „Na povrchu to určitě působí jako velký bizár a náš primární cíl je pobavit, vytvořit akční rychlou hru, která bude ctít atmosféru původního videa. Nicméně hráči ve hře najdou spoustu referencí na tragický důsledek tohoto životního stylu i na melancholii noční Prahy. Pro vnímavější hráče jsou tato vážnější témata do hry jemně vložena a těšíme se, že je objeví a ocení,“ dodal Tom Barsweik.
Pro podporu kampaně si tvůrci připravili i řadu odměn, mezi nimiž je například limitovaná edice hodinek „Károvky“, podpora sociálního podniku Pragulic nebo speciální Károvo pivo, které vzniklo ve spolupráci s pivotékou Sedm.
Mezi milníky sbírky je i zmínka o mobilní verzi hry, jinak Jiří Kára Simulátor zamíří jen na počítače. Kampaň nadaboval herec Jan Dolanský a jedním z bossů ve hře bude herec Marek Milko, který se proslavil jako Grundza ve filmu Na plech.
Nezávislé herní studio Voodoo Kollektiv dříve pracovalo na akční hře Velvetist nebo psychologickém hororu The Naked Game. Tým má ale zkušenosti i z prací na projektech pro velká herní studia jako Blizzard nebo Gunzilla Games. Tom Barsweik se například minulý rok podílel na unikátním 4D zážitku ve virtuální realitě ze hry World of Warcraft.