League of Legends dnes dostává plnohodnotné ovládání pohybu přes WASD. Novinka dorazila na live servery v rámci závěrečného patche letošní sezony a Riot ji vypouští postupně, jako betu. Nejprve na OCE serveru, následně i v dalších regionech. A ano, je to přesně tak velký zásah do hry, jak to zní: poprvé v LoLku existuje alternativa, která mění celé hraní.
Riot spouští WASD jen ve vybraných nehodnocených frontách – Vlastní hry (Custom), Svižná hra (Swiftplay), ARAM, Aréna, ARAM: Mela (Mayhem) a NURF (ARURF). Draftové a hodnocené zápasy zůstávají zatím stranou, protože systém zůstává v betě a vývojáři ho chtějí dál ladit. Pokud se u některých šampionů nebo režimů objeví problémy, WASD se tam dočasně vypne a hra se automaticky vrátí k původnímu schématu. To se týká už v první vlně i Briar a Taliyah, které WASD v patchi 25.24 nepodporují.
Nové ovládání přináší i vlastní technologické změny: dynamickou kameru sledující polohu myši, možnost přemapovat WASD na jiné klávesy a průzkumný režim ovládaný prostředním tlačítkem. Riot zároveň ujišťuje, že WASD nebude představovat konkurenční výhodu. Navíc studio sleduje detailní data o balancu a chce udržet obě schémata férová pro všechny úrovně hry.
Zda WASD změní budoucnost LoL, zatím nikdo netuší. Profesionální scéna zůstane ještě dlouho u klikání a hráči v hodnocených frontách si novinku nevyzkouší. Pro nováčky jde ale o zásadní krok k přístupnějšímu a intuitivnějšímu ovládání. A pokud se WASD osvědčí, Riot už dnes připouští, že jeho vývoj může pokračovat dál, směrem k plné integraci do všech herních režimů.
WASD Control System is coming to the LIVE SERVERS on December 3 ‼️
This new and fully optional control scheme will initially be available only in non-ranked queues. pic.twitter.com/zxSVh2zJxk— League of Legends Leaks & News (@LeagueOfLeaks) November 30, 2025
Kde si WASD zahrajete a co novinka přináší
Podpora se týká režimů, které neovlivňují soutěžní integritu:
- Normálky: Vlastní hry (Custom), Svižná hra (Swiftplay), ARAM
- Speciální módy: ARAM: Mela (Mayhem) a NURF (ARURF)
Aby bylo WASD použitelné, přibývají i nové funkce:
- Dynamická kamera, která sleduje kurzor a jde plynule nastavit.
- Průzkumný režim přes prostřední tlačítko myši – dočasně uvolní kameru a umožní rozhlížení.
- Možnost přemapovat WASD, pokud hráč preferuje jiné rozložení. (Časté dotazy k nastavení vstupu klávesnice naleznete zde)
Vývojáři zároveň průběžně upravují pohyb kolem poskoků, chování u zdí i odezvu kamery. Celý systém dál běží v betě a Riot žádá hráče o hlášení chyb.