Přejít k hlavnímu obsahu

Úhel pohledu: Uspěje Lan League Series?

3. 3. 2010 | 09:34 Counter Strike: Source
Světlo světa nedávno spatřil projekt  Tomáše „Hroch“ Rolla a Marka Exnera – Lan League Series. V článcích pojmenovaných „Úhel pohledu“ vám zprostředkuji svůj pohled na určitá témata s cílem na ně upozornit, případně i zavést diskuzi. Dnes se tedy podíváme na LLS.
Výchozí obrázek

Světlo světa nedávno spatřil projekt {#Česká Republika} Tomáše „Hroch“ Rolla a {#Česká Republika} Marka Exnera – Lan League Series. V článcích pojmenovaných „Úhel pohledu“ vám zprostředkuji svůj pohled na určitá témata s cílem na ně upozornit, případně i zavést diskuzi. Dnes se tedy podíváme na LLS.

Tento článek je výjádřením názoru jeho autora a nemusí se shodovat s postojem portálu PLAYzone.cz.

Úhel pohledu

Nedávno (pokud si správně vzpomínám, tak v lednu letošního roku) jsem zaznamenal spuštění projektu Lan League Series, pod kterým je podepsán známý moderátor (stejně jako hráč) CS:Source – {#Česká Republika} Hroch. Jde o projekt sloužící k podpoře české Source a CoD4 scény, což musí každý těmito hrami alespoň lehce dotknutý člověk kvitovat. Přestože projektu zatím chybí solidní webová prezentace, na svých stránkách kvarteto angažovaných (kromě vedoucích projektu Rolla a Exnera ještě redaktor {#Česká Republika} Jan Hrušovský a CoD4 admin {#Česká Republika} Vojtěch Kazda) uvádí veškeré potřebné informace – pokud někdo má tu potřebu, není problém najít si sponzory, účastníky prvního turnaje, kontakt na adminy, podrobnosti, ceny.

O účast snad organizátoři nouzi mít nebudou. Přeji jim to, protože se upřímně obávám, jestli jim do budoucna vydrží. Osobně totiž zastávám názor, že se tento ambiciózní projekt na výsluní neudrží a že selže. Pojďme se společně podívat, čím své tvrzení podkládám:

Důvod první – Cena

Mám ten pocit, že většina české scény bude mít problémy platit 400 Kč za jeden den strávený hraním hry v herně, i když platím jen jednou za dva měsíce. Je sice pěkné setkat se s přáteli v komorní atmosféře, kterou by tato akce měla nabídnout, avšak do skutečné LAN party to má ještě daleko. Navíc (především mladší) hráči z týmů, které jednoduše hrají spíše rekreačně pro pobavení a nedosahují prvních tří příček, ti budou jen neradi obětovávat takový obnos. Dalo by se zde argumentovat, že je to cena, za kterou získají zkušenosti, avšak zde dostává koncept LLS další ránu, a to od konkurence.

Důvod druhý – Konkurence

Je zde vůbec konkurence? Tuto otázku by si mohl položit každý. A až donedávna by odpověď byla záporná – dost možná ještě v době, kdy bylo LLS v plenkách a jako správný projekt bylo zaměřeno na díru v trhu. Teď ovšem v režii Playzone.cz opět nastoupily mezihernové turnaje pod vedením {#Česká Republika} Michala „MajklGO“ Míky, které se těší mimořádné oblibě a (alespoň v CS:Source) zatím probíhají bez větších potíží. Zároveň se minimálně pro méně výkonné týmy zdají být lepší variantou, chcete-li se jednou měsíčně v sobotu s týmem setkat a na virtuálním bojišti se pobavit. A třeba i nasbírat ony veledůležité zkušenosti proti lepším týmům. Co víc, na dvou „meziherňácích“ si nejspíš zahrajete více zápasů než na jednou za dva měsíce se konajivších LLS (a to za stejnou cenu). A zde výčet nekončí – dalším hřebíčkem do rakve může být umístění turnaje.

Důvod třetí – dostupnost

Jako pozitivní na celé akci se může zdát fakt, že všechny týmy budou hrát ve známé pražské herně BattleZone, což hráčům dává možnost poznat se naživo; zároveň se tím zvyšuje prestiž a náboj celého turnaje. Bohužel to také drasticky redukuje cílovou skupinu hráčů – účastnit se takových akcí se minimálně hráčům z Moravy a Slezska nemile nevyplatí a co se účasti soutěžících ze Slovenska týče, bavíme se zde spíše v rámci žánru sci-fi. Jedná se jednak o překročení vzdálenosti, ale i o dobu strávenou na cestách a v neposlední řadě o ekonomický faktor celé věci – platíte nejen za turnaj a jídlo, ale i za onu cestu a ubytování. Samozřejmě že každá sranda něco stojí, ovšem opět se nabízí srovnání s mezihernovými turnaji, kdy se vydáte do nejbližšího města, zahrajete si, a do večera jste zpět v teple domova. Zajímavou možností je, že akce je (pokud se tak rozhodnete) BYOC – nechcete-li hrát s přiděleným počítačem v herně BattleZone, smíte si přivést svůj vlastní. Opět se však naskýtá otázka, jestli tuto možnost kdokoliv kromě v Praze situovaných hráčů využije.

Důvod čtvrtý – ceny

Je to spíše kosmetická záležitost, ale nedá mi, abych se o ní nezmínil – tým, který turnaj vyhraje, dostane tři high-endové procesory. Tři procesory, pět hráčů. Přestože snad není naše scéna hloupá a nemělo by být problémem je prodat, přijde mi to jako nešťastné řešení. Stejně tak druhé a třetí místo – procesor a grafická karta za umístění na druhém, respektive dvě grafické karty na třetím místě. Nešlo to jinak? Rovněž mi přijde jako slabší nápad rozdávat všem hráčům klávesnice Saitek K80; už jen z toho důvodu, že jich pořadatelé musí rozdat 35. Každá tato klávesnice by dle informací na internetu měla stát mezi dvěma a třemi sty korunami českými. Samozřejmě nevidím do zákulisního vyjednávání se sponzory, ale kdyby se místo toho povedlo snížit cenu o stovku za turnaj, mám pocit, že by to hráči kvitovali více. Naopak náhodná soutěž o procesor pro jednoho z pětatřiceti hráčů se mi líbí, proč ne. Aspoň i my špatní máme šanci něco získat. :)

Důvod pátý – poněkud divný systém

Lan League Series už podle názvu aspiruje především na to stát se jestli ne hlavní, tak minimálně jednou z předních českých lig. Přestože samotný koncept získávání bodů na LAN akci a následný postup na finální turnaj se mi jeví jako výborný (až na výše zmiňované chyby), samotný systém turnajů se mi zdá divný. Tak zaprvé: každý turnaj hraje sedm týmů v jedné základní skupině. Hraje každý s každým, do playoff pak postupuje prvních šest, sedmý tým odchází smutný. Samotné vyřazovací boje se hrají systémem Single Elimination BO1 → hraje se jedna mapa, pokud prohraješ, letíš. Tím pádem se do pavouku zanáší určitý faktor náhody, kdy los nebo trocha smůly mohou rozhodnout o vašem umístění. Neříkám, že s jiným systémem by tomu bylo jinak, ale věřím, že by se vliv těchto faktorů omezil.

Dost dobře si nedovedu představit ani Single Elimination pavouka pro šest týmů – leda že by se první dva týmy ve skupině zvýhodnily, dostaly freewin a do bojů zasáhli až v semifinále.

Dalším neduhem je ale jistá nedotaženost, která nevím, jestli je v konceptu záměrně nebo jestli ji pořadatelé přehlédli – jak přesně bude fungovat ono bodování? Nebo přesněji: jak bude fungovat přihlašování týmů do ligy? Pokud půjde čistě o to, kdo se přihlásí první, je možné, že zde vznikne jakási liga pro vyvolené, kteří se nakonec dostanou i do onoho finálního turnaje. Sedm míst na jeden turnaj ostatně skutečně není mnoho.

Shrnutí

Lan League Series je ambiciózním projektem, který možná není dotažený do konce, ale osobně mu přes všechny jeho neduhy fandím a přeji jen to nejlepší. Cílem tohoto článku nebylo pokusit se jej zadupat do země, ale spíše poskytnout určitý feedback a vyzvat vás, hráče, k diskuzi. Hodně štěstí a zábavy do vašeho zápolení.

A jaký je tvůj názor?