Přejít k hlavnímu obsahu

SpajKK o PUBG: Hra má obrovský potenciál

28. 8. 2017 | 15:39 PUBG: Battlegrounds
PlayerUnknown’s Battlegrounds je žhavou novinkou na scéně esportu. Svůj první debut zažila hra pro 100 hráčů na Gamescomu v rámci ESL arény. My jsme si pro vás připravili rozhovor s Martinem “spajKK” Benešem, který společně s Nikolaiem "Mazarini" Lazarevem získal v Kolíně nad Rýnem čtvrté místo.
Výchozí obrázek

PlayerUnknown’s Battlegrounds je žhavou novinkou na scéně esportu. Svůj první debut zažila hra pro 100 hráčů na Gamescomu v rámci ESL arény. My jsme si pro vás připravili rozhovor s Martinem “spajKK” Benešem, který společně s Nikolaiem "Mazarini" Lazarevem získal v Kolíně nad Rýnem čtvrté místo.

Kterému hernímu titulu jsi věnoval svůj čas před příchodem PUBG na scénu? Přešlo do hry hodně hráčů z CS:GO? Na Gamescomu například nešlo přehlédnout castery z CS:GO scény, Richarda Simmse a Lauren Scott aka Pansy.

Jako většina z PUBG hráčů, tak i já jsem se věnoval právě hře CS:GO. Jsem typ hráče, který když si stanoví cíl, tak si za ním jde. Každou PC hru, každou věc v životě, co jsem kdy začal dělat, tak jsem ji začal dělat naplno. Veškerý volný čas, úsilí jsem právě věnoval tomu, co mě v konkrétní době naplňovalo a dělalo šťastným.

Moje úplně první hra bylo MMORPG Lineage 2, oldschool hra, která byla "konkurent" fenoménu WOW, i když byla postavena na jiné bázi. Právě u této hry jsem proseděl mých prvních 10 000 hodin. Po té přišlo na řadu CS:GO, kdy jsem začal jako matchmaking hráč a postupně se dostával výš a zjišťoval možnosti, které mi CS:GO scéna přináší. Avšak po 6 000 hodinách a pokusu dostat se do FPL-C (faceit) - druhá nejvyšší soutěž na tomto portále - mě hra přestala bavit a naplňovat. Měl jsem období půl roku, kdy jsem začínal streamovat a čekal na hru, která mě opět zaujme.

V březnu letošního roku právě vyšla hra PUBG a já věděl, že tato hra si zaslouží moji pozornost. Za 5 měsíců co je hra venku, jsem v ní odehrál 900 hodin. Proč zrovna hra PUBG, když existuje spousta dalších obdobných, ne-li lepších her? Myslím si, že PUBG je jedna z nejvíce komplexních her na světě. Aim, movement (jako ve většině her) z vás neudělá skvělého hráče. Tato hra je o dost o přemýšlení, prediktování co hráč proti vám udělá.

V čem se při hraní PUBG nejvíc vyžíváš?

Ve hře mě nejvíc baví a nejvíc si užívám souboje na blízkou až střední vzdálenost. Je to i jeden z důvodů, proč miluji agresivní hru a ve hře se snažím tyto pozice vyhledávat. Samozřejmě, že na public serverech se tyto souboje vyhledávají mnohem lépe a snáze, na druhou stranu pak přijde obrovský turnaj, jako byl tento na Gamescomu, kde 90% hráčů hraje na pozici, vyčkávají na místě a tzv. kempí. Není se čemu divit, hra PUBG je momentálně nastavena tak, že lidi kteří hrají na pozici mají obrovskou výhodu – hlavně v módu třetí osoby. Pak ale přijde situace, kdy hrajete mód z prvního pohledu, hrajete na pozici a agresivní hráč vás dokáže překvapit. Stejně jako se podařilo mě ve finále číslo jedna, kdy jsem byl v situaci 2v1 a oba hráči hráli na pozici a já předvedl svoji agresivitu.

Na matchmakingu vyhledávám lokace, kam dopadá nejvíce lidí, mám rád rychlý kombat a být ihned od začátku v pressu. Jsem zastánce toho, že čím tvrdší tréning, tím lepší výsledek. Proto mě občas můžete vidět hrát i solo squady, což vás vystavuje situaci 1v4.

Spousta lidí hru PUBG hraje jinak, není žádná jednotná taktika, která je nejlepší. Někdo využívá zónu jako zadní krytí, někdo se zase snaží co nejrychleji dostat doprostřed zóny. Ani jedna z možností není špatná. Hra je hodně variabilní a proto svůj způsob hraní vždy přizpůsobuji tomu, co se zrovna naskytne.

Jak vypadala tvá cesta na Gamescom? Kdy se zrodila myšlenka dát dohromady tým? Byl Gamescom vaším cílem, nebo směřujete dál?

Troufnu si říct, že moje cesta na Gamescom a následný úspěch, by mohla sloužit jako námět pro celovečerní film. ESL zveřejnilo cca měsíc zpět podmínky k zapojení se do PUBG Invitational i pro lidi, kteří nebyli společností ESL pozvání -Liquid, TSM, LG aj. Vzhledem k tomu, že jsem spíše solo PUBG hráč a veškerý herní čas jsem věnoval právě sólu, tak pro mě informace, že na turnaj jsou otevřené kvalifikace pouze na DUO, nikoliv na solo či squad, byla velmi překvapující. Avšak pan Nikolai "Mazarini" Lazarev mě 3 týdny před turnajem oslovil, jestli bych nebyl ochotný s ním do Kolína nad Rýnem zajet a odehrát zde dvě kvalifikace na DUO v první osobě a ve třetí osobě. Jak jsem zmínil výše, tak jsem hrozně cílevědomý a právě v tuto chvílí jsem si řekl, že toto je věc, kterou chci uskutečnit.

S Mazim jsme si tedy stanovili nějaké herní časy, kdy budeme trénovat a hlavně kdy uděláme 2000+ rating, který byl hraniční pro invite do turnaje. V pátek 18.08.2017 ESL uzavíralo kvalifikaci a my v té době měli 2130 - 2150 rating. Oba naprosto spokojení s pocitem, že postup do kvalifikace máme jasný. Objednali jsme si hotel, letenky a byli připraveni na zvací e-mail od ESL. V sobotu večer jsme se dozvěděli, že ESL ze 400 teamů, kteří do kvalifikace přihlásili, vybrali pouze 20. My tedy s pocitem, že veškeré peníze týkající se bookingu jsou pryč a s tím, že s námi ESL tak trošku vydrbala zrušili pondělní letenky a zbytek nechali zatím tak, protože ta naděje, že by něco mohlo přijít tam byla. Po celou tu dobu jsem chodil do práce a právě v pondělí ve 3 ráno našeho času Mazimu došel e-mail, že jsme přijati do kvalifikace na Gamescom.

Vzhledem k tomu, že to bylo natolik rychlé, tak jsem si v práci nestihl zařídit dovolenou a po noční, kdy jsem měl od 19:00 do 7:00, jsem nasedl na autobus, protože letenky v té době už nebylo možné sehnat, a 40 hodin bez spánku jsem cestoval 12 hodin autobusem do Kolína. Mazi mě okolo 3 hodiny ranní přivítal na hotelu (jel o den dříve, protože zde měl ještě pracovní povinnosti). Po 4 hodinovém spánku jsem vstal a šel na kvalifikaci, která začínala v 9:00, ihned druhou hru jsme vyhráli a tím si zařídili postup do čtvrtečního finále v DUO TFP. Další den nás čekala další kvalifikace a to do DUA FPP, kdy jsme také vyhráli druhou hru ze čtyř a tím si zasloužili účast v pátečním finále, ve kterém jsme skončili 4. ze všech 40 pozvaných teamů.

PlayerUnknown's Battlegrounds na Gamescomu

Během Gamescomu jsme u tebe několikrát byli svědky agresivního stylu hraní, který známe z tvých streamů. Jak ti seděl "opatrnější" režim hraní? Který herní mód normálně preferuješ?

Velmi dobrá otázka, ještě teď kdy spousta lidí nadává a poukazuje na to, jak PUBG Invitational turnaj probíhal. Kdo turnaj shlédnul, musí uznat, že všechny hry, až na jednu, byly právě o vyčkávání. Já jsem typ hráče, který miluje agresivitu, ukázat to, že člověk s dobrým aimem a game sense dokáže tuto hru hrát zábavně, agresivně a zároveň vítězně. Právě proto preferuji herní mód FPP (pohled z první osoby). Myslím si, že moje agresivita se projevila právě v prvním finálním zápase, kdy se nám podařilo vyhrát a nehrál jsem na pozici jako dvojice, která byla v závěrečné situaci 2v1 proti mně. Trénovat se snažíme každý den aspoň 5 hodin.

Pojďme se vrátit zpět ke Gamescomu. Ptali se vás vývojáři hry během turnaje na váš názor? Co jste jim sdělili?

Ano, ptali. Pozornost ESL, po velmi dobře zvládnuté kvalifikaci, šla rapidně nahoru a zajímaly je veškeré poznatky, připomínky, názory - týkající se hlavně herního prostředí a celkově podmínek pro hráče. Po čtvrtečním finále a předávání cen se nás komunitní manažerka PUBG PoopieQueen a manažerka Rawrsnacks ptaly na tyto výše zmiňované otázky. Naše odpověď byla celkově kladná, i když připomínka ohledně vody, která je momentálně ve hře neprůstřelná, zde padla nejen z naší strany.

Co říkáš na prize pool na Gamescomu? Myslíš si, že PUBG bude následovat Dotu 2 a pomocí hráčských příspěvků bude navyšovat prize pooly pro jednotlivé turnaje až do astronomických výšin?

Price pool byl neskutečný, na to že to byla první offline akce, která byla v této hře pořádána, tak klobouk dolů. Na finále DUO FPP, kde jsme skončili 4., tak byl price pool 62 000$, kdy první bere 30 000$, druhý 15 000$, třetí 8 000$ a čtvrtý 4 000$ + všichni pozvaní, kvalifikování dostali GeForce GTX 1080Ti, památeční medaili, batoh - stejný jako je level 3 backpack ve hře - a kšiltovku.

Ceny do turnaje PlayerUnknown's Battlegrounds na Gamescomu

Jaký máš názor na budoucnost PUBG na poli esportu? Myslíš, že má šanci se zařadit mezi tituly jako například CS:GO?

Hra má obrovský potenciál se stát klidně ještě větší profi e-sport hrou, než je Dota 2, CS:GO a jim podobné. Záleží pouze na vývoji hry a cestě, kam se hra bude orientovat. Na to, že hra je pouze pár měsíců na trhu, tak už nyní má své profi týmy a hráče, kteří jsou za hraní a reprezentování jejich teamu placeni. První takto velký event posbíral krásná čísla, průměr sledování na portále Twitch byl 140 000 lidí.

Pokud bude další takováto ESL akce nebo nějaké jiné turnaje, zúčastní se vaše duo?

Pokud se nějaký obdobný turnaj ze strany ESL, nebo kohokoli jiného naskytne, nebudu ani váhat a budu se chtít účastnit. Myslím si, že teď bude delší odmlka od těchto turnajů, protože hra a způsob turnajů potřebují ještě dost dopilovat.

Myslíš, že se po Gamescomu změní pohled na naše herní komunity? Konec konců víme, že jste tam spoustě hráčů předvedli, jak vypadá peklo na zemi.

Herní komunita CZ/SK PUBG mě neskutečně překvapila. Tolik zpráv, podpory, motivace… jsem nikdy v životě nedostal. Spousta lidí mi psala, že to prožívala stejně jako hokej, když hraje česká reprezentace na MS nebo Olympijských hrách. Sám jsem fanoušek českého hokeje a vím, jak se to v Česku prožívá. Všem těmto lidem patří obrovský dík a respekt!

Kings of Sosnovka

Co bys doporučil hráčům, kteří uvažují o přidání se do hry?

Takový hráč by si měl na začátku určit svůj způsob hraní, jestli chce hrát agresivně nebo pasivně. Samozřejmě doporučuji agresivní play, padat do lokací kam padá spousta lidí a vyhledávat co nejvíce soubojů. Jenom tak se nejrychlejší možnou cestou zlepší v této hře. Ano, ze začátku bude mít dotyčný hráč špatné statistiky, protože čím více soubojů, tím větší šance, že vás někdo zabije. Na druhou stranu, tento hráč v další sezóně bude o stupeň lepší, než hráč, co má v tu dobu lepší statistiky jen kvůli tomu, že to tzv. vykempil. Spousta lidí bude argumentovat tím, že je to survival hra, nejde zde o killy, ale o přežití. Ano, je to pravda, ale já to beru z pozice takové, že pak přijde daný okamžik, jako přišel mně, a jste o krok před těmi, co stojí proti vám.

Díky za rozhovor, předávám slovo ke vzkazu fanouškům.

Vzkaz komunitě: Dělejte v životě to, co vás baví a v daný okamžik dělá šťastným! Ignorujte lidi co vám to nepřejí nebo vám říkaji, že to nedokážete a píší vám, že si pouze myslíte jak jste nejlepší. Jděte si za svým snem a věřte tomu, že ten člověk ještě jednou za vámi dojde a řekne vám: Wow, dobrá práce. Mám spoustu podpory ze strany fanoušků, za což jim mnohokrát děkuji a bez nich bych se ani do Kolína nedostal, ale také spoustu haters, kteří byli právě ti, co mě motivovali k tomu něco dokázat. Většinu volného času věnuji mému streamu twitch.tv/spajKK, kde mám svoji úžasnou Groot family, které ještě jednou děkuji! spajkkLove

Štítky: PUBG, Gamescom
Šéfredaktorka PLAYzone. Hrami žije od malička a její srdcovkou vždy byl StarCraft, jemuž se věnovala kompetitivně, a World of Warcraft.