Přejít k hlavnímu obsahu

MajklGO: Celý projekt se bude neustále vyvíjet kupředu

10. 9. 2009 | 13:26 Všechny hry
Terčem mého prvního rozhovorového útoku se stal Michal Míka. Na webu PLAYzone, kde pečuje o Counter-Strike: Source scénu (a nejen to), ho možná znáte pod přezdívkou MajklGO.Samotné vyzpovídávání bylo díky nekonečným pracem na novém webu opravdu zdlouhavé (téměř dva měsíce), přesto však doufám, že si cestu ke čtenářům najdeme.
Výchozí obrázek

Terčem mého prvního rozhovorového útoku se stal Michal Míka. Na webu PLAYzone, kde pečuje o Counter-Strike: Source scénu (a nejen to), ho možná znáte pod přezdívkou MajklGO.

Samotné vyzpovídávání bylo díky nekonečným pracem na novém webu opravdu zdlouhavé (téměř dva měsíce), přesto však doufám, že si cestu ke čtenářům najdeme.


Začněme tradiční avšak nezbytnou otázkou. Kdo je MajklGO? Co dělá, když neplní své "online" záležitosti?

Ahoj, moje pravé jméno je Michal Míka a když zrovna neotravuju život lidem na portálu Playzone.cz tak studuji třetím rokem podnikovou ekonomiku a management na Vysoké škole ekonomické v Praze. Jinak je to asi klasika jako u každého mladého člověka, přátelé, bary, párty, každý to asi sám dobře zná. V poslední době jsem také díky předchozí práci na United-Games.cz dostal od Lukáše (Soptíka) příležitost pomáhat mu s dalšími projekty a hezky si přivydělat, za což děkuju.

Jak zvládáš takhle náročnou školu a k tomu všechny svoje zájmy dohromady? Považujes se za dobrého studenta?

Nedovolil bych si tvrdit že zrovna VŠE je náročná škola. Opruz to ano, přístup ke studentům příšerný, kvalita výuky občas nic moc, ale každá škola má holt něco extra mno. Dobrý student? To bych si opravdu trvrdit nedovolil, i když je fakt, že za poslední rok a půl jsem dal studiu docela hodně alespoň co se týče zkouškového období a několika předmětů, které se mi hodily v oboru.

Co plánuješ po škole? Ekonomika, to je aspoň v mých očích dost široký pojem, máš už jasno ve své budoucnosti, nebo jsi spíš poutníkem ve svém vlastním životě a necháváš věcím volný průběh?

Mým snem je se zabývat marketingem nebo jakoukoliv související tvůrčí činností. Mám rád výzvy, rád vymýšlím nové věci a spolupracuji na nových projektech. Ekonomika mi k srdci nepřirostla, všechny různé teorie jsou povětšinou opravdu teorie a jejich reálná aplikace je velmi složitá, i když občas to není tolik ekonomický problém ale spíše legislativní.

Ovšem obecně ve svém životě nerad plánuji. Nesnáším ten pocit, když věc, na kterou se člověk dlouhou dobu těší, nevyjde a proto se snažím moc neplánovat.

Dobře, tak teď už víme kdo Michal Mika je a jaké jsou jeho plány. Ted zase trochu kopnu do vrtule, když se te zeptám: Jaký je Michal člověk? Společenský? Zábavný? Nebo tichý?

Určitě společenský, ale zábavný zábavný? Jak kdy a hlavně to musí posoudit ostatní. Miluji společnost lidí, nerad jsem někde sám, to se potom cítím sakra divně. A tichý? Většina lidí co mě zná dobře ví, že ječím jak pavián (směje se).

Máš nějakou neřest? Závislot na něčem, na co nejsi pyšný? Nikotin, hazard , alkohol? Prozraď něco na sebe.

Tohle je složitá otázka. Jsem velmi přímočarý člověk, rád říkam věci na rovinu a to mnoha lidem vadí a nesnesou to. Na spoustu z nich působím opravdu namyšleně při prvním kontaktu, což si spousta lidí kolem Playzone určitě zakusila. Jo, a příšerně nerad prohrávám.

Takže jsi konfilktní osoba? Máš vyhraněné nějaké povahové rysy, které tě vyloženě dokážou od druhého člověka odradit, nebo tě vyloženě vytočit?

Určitě konflikty nevyhledávám, ovšem rozhodně se jim nevyhýbám, když už se k nějakému schyluje (směje se). Pokud jde o povahové rysy, tak nemohu vystát lidi, kteří berou drogy a ještě se tím chlubí. Tím teď nemyslím alkohol, kouření nebo marihuanu, ale závažnější případy. K takovým lidem nemám žádny respekt a považuji je za blázny, kteří potřebují odbornou pomoc.

Jak se stavíš ke sportům? Věnuješ se aktivně něčemu? Co se budeme povídat, sedět celý den za monitorem a mlátit do klávesnice přecijen není ideální druh zábavy.

Dřív jsem hrával aktivně hodně sportů, tenis, házenou a nejdéle fotbal, ale v současnosti nic. Se začátkem školy mám v plánu koupit kolečkové brusle a začít jezdit, v Praze je hodně míst, kde se brusí dobře.

A nějaké další koníčky? Určitě jako každý mladý člověk máš své oblíbené filmové, hudební a seriálové žánry. U čeho relaxuješ ty?

Nejradši relaxuji u sledování seriálů a u poslechu hudby. Dokonce v posledním roce preferuji seriály před filmy. Ze seriálů mám rád hlavně Supernatura, How I met your mother a Two and a half men, u toho si vždy dobře odpočinu. Pokud pracuji na PC, rád poslouchám taneční hudbu.

Všiml jsem si, že se zajímáš mimojiné aspoň trochu o politiku. Jak jsi vnímal dění na naší politické scéně během předsednictví EU? Jaký je tvůj pohled na celé dění?

Minulá vláda nevedla předesdnictví zrovna špatně a s tím, co následovalo nemůže žádný soudný človek s vychozenou základní školou souhlasit. Problém je samozřejmě mnohem hlubší. Dokud nebude v naší zemi zaveden zodpovednostní systém vládnutí (většinový volební system do poslenecké sněmovny), nepohne se tenhle stát ani o píď kupředu.

Různé průzkumy v posledních měsících dokazují to, že lidi vůbec netuší, co chtějí. Jak by si Michal Míka předstatoval ideální výsledky letošních voleb?

Už jsem to trošku naznačil v předchozí odpovědi. Byl bych rád, aby se některé z pravicových stran podařilo získat nadpoloviční většinu, což se bohužel nestane. Výborné by bylo, kdyby se straně TOP09 podařilo oslovit všechny nerozhodnuté voliče, potom by mohly pravicové strany získat více než polovinu křesel v PS a mohlo by se začít blýskat na lepší časy.

iR.MajklGO s týmem na Sennheiser final fight 2
inteRaction na prvním místě v Sennheiser Final Fight 2

Tím bych asi ukončil toto téma a nakousnu asi to největší, co tu máme. Už jsi zmínil PLAYzone. Každý ho vnímáme trochu jinak, každý si od toho slibuje něco jiného. Co si ale od tohoto projektu slibuješ ty?

Tento projekt pro mne znamená hlavně koníček. Samozřejmě mám radost, když vím, že nějakým turnajem se mohlo daný večer bavit například 200 hráčů, to je přece užasné, tolik lidí se aktivně nezabaví na téměř žádné sportovní akci. Doufám, že se spuštěním nového webu a postupným dolaďováním detailů se nám povede zaujmout ještě více hráčů než doposud a celý projekt se bude neustále vyvíjet kupředu.

Občas se v oknech našich prohlížečů objeví nadějné projekty (týmy, informační nebo ligové portály), které chtějí zaujmout své místo na poli gamingu. Většina z nich však končí po pár měsících, čím to? Je to o lidech, o vytrvalosti, nebo v tom je i něco jiného?

Všechno je to o lidech. Lidí s nadšením jsou stovky, sami to známe od některých našich "kolegů" na PZ. Ovšem pouze malé procento z nich má ambice dotáhnout své plány až dokonce a to je ten rozdíl mezi úspěšnými a neúšpěšnými.

United-Games potažmo PLAYzone si během pár let své existence vybudovalo tak trochu monopolní postavení co se týče informačních služeb, herních soutěží a pravidelně pořádá kvalifikace na ty největší světové herní turnaje roku. Jak to vidíš s konkurencí ty? Co si myslíš o Gameparku nebo o projektu Grunex.com?

Začnu Grunexem. Tento projekt má velmi solidní ambice a osobně jsem zvědav, jak se jim povede v horizontu jednoho roku. Vše mají velmi dobře rozjeto, snad jim to vydrží. Co se týče Gameparku, tak na něm je pozitivní snad jedna jediná věc - a to DriverX a jeho kvalitní články ze světa elektronických sportů. Jiná pozitiva jsem tam snad nenašel. Dříve GP alespoň pořádal nějaké turnaje, nyní jsou to pouze pseudo 3on3 turnaje a podobné slátaniny a to je škoda.

Nový web s novými funkcemi je na světě a ty sám jsi spoustu věcí navrhoval a účastnil se vývoje, jsi s výsledkem spokojen?

Ano jsem víceméně spokojen. Je pravda, že většina věcí na novém webu vznikla s mým přispěním a o to mám větší radost, že tyto funkce se od nápadu typu "hej, musíme mít na novém webu scoreboard" podařilo dotáhnout až do úspěšného konce. Ovšem budu ještě spokojenější, až uvidíme reakce lidí na tyto funkce a vlastnosti. Doufám, že budou zejména pozitivní.

Co tebe na něm nejvíc nadchne, když se jím proklikáváš?

Nejvíce jsem hrdý na náš nový profil a na scoreboard, přesně takhle jsem si jej představoval, když jsem psal zadání pro grafiky a programátory.

Návštěvnost UG poslední dobou stagnovala, myslíš, že je vůbec možné tyto čísla navýšit, nebo je to prostě jakási hranice, kterou bude těžké prorážet? Přecijen jsme zaměřeni na úzké spektrum lidí a oslovit nové tváře nebude jednoduché.

Toto spektrum lidí není vůbec úzké a myslím si, že je zde obrovský potenciál tuto návštěvnost až zdvojnásobit. Vše se ale bude odvítet od tvrdé koncepční práce v následujících šesti měsících. Nesmíme usnout na vavřinech a neustále zlepšovat naše služby a oslovovat nové lidi a komunity.

Komunita, to je to co nás "živí", ale také občas ničí. Jak hodnotíš její stav v našich vodách? Jako lidí hrajících počítačové hry celkově? Mám teď také na mysli chování.

Ačkoliv mnoho hráčů a majitelů týmu naříká na nevděčnost komunity, osobně bych rád odlišil dvě věci. Komunita jako celek a komunita jako jednolivci. Davové chování naší komunity je naprosto otřesné, výborným příkladem je kupříkladu reakce českých fanoušků na výsledky našeho Counter-Strike: Source národního týmu v ENC 09. Ovšem na druhou stranu je zde spousta človíčků, kteří se rádi zapojují do dění na scéně, snaží se rozjet své vlastní projekty, přiložit ruku k dílu a to je nadějné, jelikož jsou to povětšinou velmi mladí lidé, kteří mají celou svou budoucnost před sebou.

Hráči jsou často dost zhýčkaní a čekají často "za málo muziky" tučné prizemoney. Není na vině také trochu způsob, jak na počátku tuzemského progamingu vlítla společnost ProGamers s.r.o. do dotování jednotlivých lig a mistrovství?

Ano jednoznačně. Když se podíváte do historie, Česká republika měla zhruba v období jednoho roku nejlépe dotované progamingové turnaje na celém světě. Tehdy jsem byl ještě "malé dítě", ale mám takový dojem, že si to PG tenkrát nerozmysleli moc dobře a dělali příliš megalomanské akce. Kdyby se tehdy snažili myslet více do budoucnosti a nevyhazovali peníze oknem po statisících, mohli jsme dnes být jedním z nejlepších progamingových národů na světě. Češi a Slováci jsou neuvěřitelní hraví a soutěživí.

Progaming jako celek teď prochází obdobím, kdy si snad každý profesionální světový hráč musí trochu utáhnout opasek. Myslíš, že to bude dlouhodbý/trvalý jev, nebo to během několika měsíců pomine?

Osobně jsem velmi rád, že všude zmiňovaná "krize" postihla i progaming. Konečně je to totiž možnost pro všechny trošku zpomalit a zamyslet se nad cestou, kterou se chtějí vydat v budoucnu. Teď nemyslím tolik hráče, ale organizace. Platy jednotlivých hráčů se totiž pomalu ale jistě škrábali k naprosto neuvěřitelným hodnotám a to se díky krizi konečně vrátilo do normálu. Navíc tato krize dává mnohem větší šanci komunitním projektům. Například v CS:Source se od začátku krize téměř zdvojnásobil počet offline turnajů se zajímavým prizemoney, které pořádají nadšenci po celé Evropě.

Zajímavé je také sledovat, jaké hry mezi progamingové patří. Asi nejtučnější honoráře mají hráči Starcrafu a Warcraftu, následováni hráči jednašestky popřípadě Quaku, není to trochu nebezpečné pro další vývoj progamingu? Přecijen se jedná už o vcelku historické hry.

Myslím, že o stáří až tolik nejde. Všechny tyto hry jsou extrémně zábavné ať už z hlediska hráče, tak diváka. Navíc pokud jsme dříve měli tendenci definovat tyto hry jako elektronické sporty, nyní je ten správný čas užít tento termín. Jak jinak nazývat hru, která je deset let stará a přesto ji kompetitivně hrají statisíce lidí.

Jak vnímáš fenomén poslední doby, který nese zkratku MMORPG?

MMORPG je věc, do které jsem nikdy hluboce nepronikl a fakticky nikdy jsem ani žadnou takovou hru ani nezkusil. Ze svého okolí jsem slyšel o jednom člověku, který si díky závislosti na World of Warcraft zbabral celý život a proto si raději držím odstup.

A považujes World of Warcraft (3v3 Arena) za progamingovou hru?

Osobně ne, ale tento pohled je spíše pohledem Evropana. Američan nebo člověk z Asie by měl zřejmě naprosto odlišný názor.

Jak vidíš vývoj progamingových her v horizontu tří až čtyř let? Firma Eletronic Arts hodně dotuje své sportovní hry, mají šanci?

Je to možné, sportovní hry vždy docela letěly a EA se opravdu snaží zapojit se. Každopádně pokud nevyjde nějaký Counter-Strike 2, o kterém mimochodem Gabe Newell nedávno řekl, že rozhodně není prioritou Valve, zůstane asi vše při starém. Maximálně uvidíme v té době eSubu se sekcí hrající CoD 15 a Blizzard pravděpodobně konečně vydá Starcraft 2 a napjatě budeme očekávat Warcraft 4.

Michal Míka v barvách inteRaction
Michal Míka v barvách inteRaction

Pojďme se ještě vrátit k českému progamingu. Máme vůbec šanci na zmedializování? Fakt, že téměř každý nezasvěcený člověk má negativní postoj k celé věci, není asi dobře.

Jsem si jist, že dříve nebo později se podaří dostat pořady o elektronických sportech do nějaké z nově vznikajících televizí popřípadě na ČT4 a toto povědomí se začne pozvolna měnit. Zmedializovat jde všechny, akorát je třeba najít způsob jak na to.

A má projekt jako je PLAYzone.cz vůbec šanci s tímto pohnout?

 Projekt PLAYzone.cz je velmi ambiciozní a já jsem si jist, že do tohoto segmentu také v budoucnu promluvíme, ale nyní je spiše čas věnovat se rozjezdu nového webu, který jsme tak dlouho připravovali.

Vraťme se ke hraní samotnému. Jak hodnotíš uplynulou sezónu ENC jako kapitán české reprezentace?

Tato sezóna pro nás začala velmi dobře. V ClanBase jsme sestavili velmi silný národní tým, který měl i dobré výsledky. Bohužel poté se staly nepřijemné věci v Reason Gaming a celá reprezentace se rozhádala. Znovu jsme tým postavili pro vyřazovací část CB Nations Cupu a myslím, že tento tým měl zřejmě největší šance na vítězství, protože byl velmi dobře poskládán. Bohužel v době ENC už jsme danou sestavu nemohli použít kvůli přestupu tvistera do tehdejších Giants. ENC pro nás byl jeden veliký neúspěch. Každý zápas v jiné sestavě, kritika komunity, to nemohlo dopadnout dobře. Sečteno a podtrženo, jako kapitán reprezentace jsem selhal na celé čáře, měl jsem to přenechat nekomu více zkušenému. Napadá mě například pR.

Za svou kariéru jsi vystřídal několik týmů a zůčastnil se i zahraničních akcí. Na které období nejraději vzpomínáš? Jaká LAN akce ti utkvěla v paměti?

Rozhodně rád vzpomínám na své působení v Necroraisers / Interaction. V týmu, který v nezměněné sestavě vydržel více než dva roky a všichni jsme stále velmi dobří přátelé, kteří si můžou promluvit o čemkoliv. V paměti mi nejvíce utkvěla Francouzská LAN79, kde jsem sice nepůsobil jako hráč, ovšem sledovat neskutečný úspěch tehdejší eSuby, která si poradila se všemy favority, bylo nezapomenutelné.

Chystáš jako hráč do nové sezóny něco nového? Budeme tě moci vídat v barvách nějakého týmu?

Původně jsem se nechtěl do ničeho již zapojovat, ovšem podařilo se mi vyřešit všechny osobní potíže a rozhodně se plánuji zapojit do jednoho domácího týmu. Vše máme v plánu již sakra dlouho a plánujeme vystoupat až na vrchol.

Zajímá mě tvůj názor na rozdělení Reasonu a odchod WT a sneixe ze sestavy a vznik Czech it out/Giants/paradOx/Shockwave.

Ze všeho špatného vždy vznikne něco dobrého. Myslím, že jak WT, tak sneix se trošku poučili a hlavně Reason Gaming po jejich odchodu zažili naprosto neskutečnou sezonu. Jenom se podívejte na jejich poslední umístění. Fantazie.

Co říkáš na výkony Guardiana a bazyho, kteří nahradili dva zmíněné hráče?

Ačkoliv mnoho lidí jejich výkony zpochybňuje, Counter-Strike se hraje 5v5 a pokud je tým úspěšný, daný hráč k tomuto úspěchu nějakým podílem příspívá. Ale musím přiznat, že do prvního offline eventu jsem jim také příliš nedůvěřoval. Ovšem první zápasy mě vyvedly z velkého omylu.

Myslíš, že uvidíme v blízké době dva československé týmy ve světovém top10 žebříčku?

Doufám že ano :)

Mezi Counter-Strike: Source a Counter-Strike 1.6 komunitou vznikají často rozpory, čím to?

Rivalita. Je to úplně stejné jako mezi Spartou a Slávií, akorát hádky vznikají na jiné téma. Nic jiného bych za tím asi nehledal.

Často jsou ke čtení projevy typu „průměrný jednašestkař po měsíci trénování bude v css top“, jak ty vnímáš tyto teorie? V minulosti jsme několik takových příkladů přecijen viděli, ale stejně tak to několikrát dopadlo totálním fiaskem.

Pokud by kterýkoliv alespoň trošku talentovaný hráč vstoupil ke čtyřem velmi kvalitním matadorům dané hry, během měsíce pilného tréninku by se určitě zapojil plně do týmu. A podlě mě to neplatí pouze pro oba Counter-Striky. Dalo by se to aplikovat na všechny týmové hry. Call of Duty, Team Fortress, cokoliv.

Jaký vidíš největší rozdíl mezi oběma hrami? Přecijen v herní podstatě jsou si velmi podobné.

Zásadní rozdíl je v účinnosti flash granátů a zejména v koncepci enginu. Zatímco v Counter-Strike 1.6 je zvýhodněn čekající hráč, v Counter-Strike: Source je zvýhodněn hráč vybíhající. Ne vždy, ale zpravidla to tak platí.

Uvažoval jsi už někdy o tom, že žádnou hru už nezapneš? Nebo furt nacházíš motivaci hrát a něčeho dosahovat?

Nikdy. Chuť vyhrávat je zde stále a dokud si nenajdu nějakou full-time vyčerpávající práci, tak mě to asi nečeká.

Poslední otázka bude trochu zvláštní. Nechal bys své dítě trávit hraním počítačových her tolik času, jako trávíš ty sám?

Když se ohlédnu zpět a vidím, kolik nových opravdových přátel mám díky hraní počítačových her, kolik jsem toho procestoval, co jsem zažil a že díky počítačovým hrám jsem začal pracovat na projektech, které mě nejen baví, ale přinášejí i finanční zisk , tak myslím, že bezpochyby ano. Možná bych dokonce trval na tom, aby byli k něčemu když už tím chtějí trávit čas. Protože být průměrný a v pasivitě je přeci nuda.

Štítky: MajklGO, rozhovor