Jak odehrát svůj první zápas v TFT: Návod nejen pro absolutní začátečníky

1. 8. 2020 09:00
Návod pro absolutní začátečníky
Začít hrát novou hru, natož nový žánr, může být zpočátku zdrcující, protože je potřeba se naučit hodně věcí najednou. Ale je to taky součástí zábavy! V této příručce nejen pro úplné začátečníky vás naučíme základy, abyste měli dobrou představu o tom, co se děje ve vaší první hře.

Předpokládáme, že máte alespoň základní představu o tom, co je TFT a chcete hrát svůj první zápas. Pro úplné nováčky doporučujeme zhlédnout video níže. Pokud už máte za sebou nějaké hry a chcete se dozvědět více, zaručíme vám, že se také naučíte něco nového!

Jak vyhrát v Teamfight Tactics?

Hlavním cílem TFT je být posledním přeživším hráčem ze sedmi dalších v každém zápase, který se vždy hraje formou jeden proti osmi. Hru strávíte shromažďováním zdrojů, jako je zlato, předměty, ale také rozhodováním se, jaké vybudujete kompozice pomocí jednotek s různě silnými a slabými stránkami a schopnostmi.

Pokud sestavíte svůj tým s jednotkami, které spolu synergizují, budou podpořeny určitými vlastnostmi. Váš tým jednotek bude během kol náhodně bojovat proti týmům ostatních hráčů. Hráč, jehož tým prohraje, dostane poškození. Jakmile hráčovi dojdou veškeré životy, končí. Může se to zdát obtížné, ale získání prvního až čtvrtého místa se počítá jako výhra. A to bude náš cíl!

Karusel

  • Každá hra začíná pro všech 8 hráčů v karuselu (také známý jako „sdílený draft“)
  • Karusel se neustále otáčí a obsahuje náhodné jednotky spárované se základním předmětem (více o předmětech později)
  • Po krátkém zpoždění bude moci všech osm hráčů současně chytit svou první jednotku. Vše, co musíte udělat, je "jít" po mapě s vaší Malou Legendou a k jedné z nich se dostatečně přiblížit
  • Karusel se poté opakuje pravidelně každé osmé kolo, až do konce hry
karusel

S přibývajícími zkušenostmi budete mít lepší představu o tom, které jednotky a předměty jsou lepší, než jiné a budete moci lépe plánovat, ale zatím si tím nebudeme lámat hlavu.

Stavíme první jednotky: počáteční tři kola

1. kolo: Umístění jednotky

Nyní, když máte vaši první jednotku s předmětem z kolotoče, jste připraveni na vaši první bitvu!

Nebojte se, první tři kola bojujete proti přisluhovačům ovládanými boty (umělá inteligence), které lze velmi snadno zabít. Chcete-li se dozvědět více o své jednotce, můžete na ni kliknout pravým tlačítkem myši během bitvy. Na lavici také. Samozřejmě můžete také kliknout pravým tlačítkem i na jednotky vašich nepřátel.

Zde můžete vidět synergie vašich jednotek, zdraví / mana, pořadí, lavici, informace o schopnostech (po kliknutí na hrdinu) a předměty. Důkladnější rozbor najdete níže.

první kolo

V horní části obrazovky vždy zjístíte, v jaké fázi hry se nacházíte a také časomíru. Na obrázku výše vidíte fázi 1-2, první kolo karuselu (které už bude za vámi) a tři ikony bojů s miniony. Tyto události nastanou postupně, zleva doprava.

Předtím, než začne boj, máte na přípravu stanovené množství času. V tuto chvíli budete moci změnit pouze polohu své jednotky. Až v dalších kolech budete mít více možností – prozatím tedy stačí přetáhnout svou první jednotku z lavice na herní plochu.

Jakmile odpočítávání skončí, začne automatický zápas a vaše jednotka ožije v boji s miniony. Vzhledem k tomu, že jsou přisluhovači slabí, měla by je vaše jednotka snadno zabít.

Mana a schopnosti

Zatímco vaše jednotka bojuje, můžete si všimnout, že se její modrý mana bar začíná naplňovat. Váš šampion získává manu, když způsobí, nebo obdrží poškození. Jakmile je jeho / její mana bar plný, bude používat své schopnosti. Všimněte si, že ne každý šampion má manu. Pokud jste si vybrali například Zeda nebo Vaynu, nebude se jim nic naplňovat, protože mají pasivní schopnosti, které se aktivují při auto-útoku.

Předměty

  • Když bojujete s příšerami, tak máte šanci, že vám z některé z nich "vypadne" předmět
  • Mimo karuselů je to jediný čas, kdy můžete nějaký získat
  • Vaše položky se budou shromažďovat vlevo od vaší lavice
  • Dva základní předměty se spojují dohromady = kombinovaný předmět

Jelikož jsou minionová kola jednoduchá, tak nemusíte spěchat se spojováním základních předmětů a místo toho si je můžete dočasně ponechat na lavičce, aby vaše možnosti zůstaly otevřené. Nicméně dlouhé čekání také nemusí být úplně výhodné.

2. a 3. kolo: Obchod

Po prvním kole minionů se ve hře začínají otevírat možnosti. Pojďme si tedy rozebrat obrázek níže.

Obchod a předměty
  • Na začátku 2. kola a každé další kolo poté dostanete v obchodě náhodný výběr pěti hrdinů, které si můžete pořídit
  • Obchod je pro všechny hráče společný a počet jednotlivých šampionů je omezený – dá se vykoupit
  • U každé jednotky můžete vidět její pořizovací cenu, synergii a popis jejích schopností, když na ní najedete kurzorem myši
  • Nad zmíněnými hrdiny můžete vidět počet zlaťáků, které aktuálně vlastníte
  • Kromě nakupování jednotek si můžete koupit 4 zkušenostní body za 4 zlaťáky (Buy XP), nebo obnovit hrdiny v obchodě za 2 zlaťáky (Refresh)
  • Obchod se dá zamknout do dalšího kola – stačí zakliknout zámeček vpravo nahoře (lišta obchodu)
  • Všechny jednotky, ať už v herní ploše, nebo na lavičce se dají prodat, ale pozor! Ne vždy dostanete stejnou hodnotu, za kolik jste je pořídili.

Obnovit: Může se stát, že po obnovení obchodu se objeví stejná jednotka. Detailněji rozebereme níže.

Koupit Zkušenosti: Váše úroveň přímo úměrně určuje, kolik jednotek můžete mít umístěno na hrací ploše – 3 úroveň = 3 jednotky

  • Vždy po každém kole dostanete pasivně 2 zkušenostní body
  • Vedle zobrazované úrovně vidíte také kolik aktuálně máte zkušeností / kolik je potřeba na postup výše (na obr. výše je to 0 / 2)

Zámek: Pokud si chcete pořídit některou z jednotek nabízenou v obchodě a nemáte momentálně dostatek zlaťáků, můžete zvážit uzamknutí obchodu a počkat si na zlaťáky z dalšího kola.

Prodat: Své hrdiny můžete prodat buď přetažením do obchodu, nebo na ně kliknete a zmáčknete E.

S tolika možnostmi může být někdy těžké pochopit, kdy a proč kupovat šampiony. Při vašich prvních hrách se snažte stavět hrdiny hlavně podle společných synergií.

Tvoříme synergie

Budování týmu kolem synergií je základní aspekt herní mechaniky Teamfight Tactics. Existují dva typy synergií – třída a původ – každý šampion má od každé jednu (pár hrdinů jich má i více). Po kliknutí pravým tlačítkem myši na hrdinu se vám zobrazí jeho synergie. V levé části obrazovky vidíte veškeré vaše aktuální synergie a počet jednotek potřebných pro aktivaci.

Příklad synergie – Caitlyn

Na obrázku výše vidíte jedinou aktivní jednotku na herní ploše a to Caitlyn. Její synergie jsou Časový (Chrono) a Odstřelovač (Sniper). V obou těchto případech se Caitlyn počítá jako "1", protože je na herní ploše. Pokud ji dáme zpět na lavičku, přestane se počítat do synergií. Caitlyn patří do třídy Časový. Pokud bychom dokázali další jednotku z této třídy (další Caitlyn se nepočítá), třeba Shena, aktivoval by se první bonus – Všichni spojenci získají 15 % k útoku každých 8 (2) / 3,5 (4) / 1,5 (6) / 0,75 (8) sekund. Stejným způsobem aktivujete i původy.

V TFT existuje spousta opravdu skvělých synergií a jejich kombinací. Kompletní přehled, který si můžete stáhnout a třeba i vytisknout, servírujeme na obrázku níže.

Teamfight Tactics Galaxie Zpět ke Hvězdám

Vylepšujeme jednotky

Další klíčovou mechanikou, kterou je třeba mít na paměti, je vylepšování jednotek. Jednotku vylepšíte jednoduše postupným nakupováním stejných základních jednotek. Když shromáždíte 3 kusy stejné jednotky, automaticky se vám spojí do jedné jednotky vyšší úrovně. Když dojde k této transformaci, naroste na velikosti i síle. Spojení také upozorní všechny ostatní hráče vedle jména v pravé části obrazovky (Pořadí), tak buďte pozorní a sledujte aktivitu ostatních hráčů.

Skládání jednotek

  • Tři jednotky 1. úrovně = jedna jednotka 2. úrovně
  • Tři jednotky 2. úrovně = jedna jednotka 3. úrovně
  • To znamená, že potřebujete celkem devět jednotek 1. úrovně, abyste získali jednotku 3. úrovně
  • Jednotky, které si koupíte v obchodě, jsou VŽDY na 1. úrovni
  • Počet jednotek ve společném obchodě je omezený

Takže kromě stavění synergií týmu budete chtít také průběžně vylepšovat své jednotky v průběhu hry. Na konci hry (pokud do té doby přežijete), by většina vašeho týmu měla být alespoň na 2. úrovni a pár z nich i na 3. úrovni. Se zvyšující se úrovní hráče se odemykají procentuální šance na získání hrdiny lepšího stupně. Počet kopií jedné a té samé jednotky je omezený!

TFT obchod

Pro vysvětlení – pokud chcete získat jednotku 3. úrovně z prvního stupně, je lepší nezvyšovat úroveň hráče, protože čím vyšší je úroveň hráče tím více klesá procentuální šance na získání hrdiny 1. stupně. Když by jste potřebovali například získat poslední jednotky z vyšších stupňů, potřebujete mít takovou úroveň, aby vaše šance byla co největší.

Nyní, když už známe základy budování týmu a jednotek, pokračujeme dále ve hře po minionových kolech.

4. kolo a dále: Bojujeme s hráči do posledního života!

Po skončení prvních třech minionových kol začíná kolo čtvrté (Fáze 2-1), což představuje váš první zápas hráče proti hráči. Každá fáze má vždy 3 zápasy hráčů, poté je karuselové kolo, následně další 2 zápasy hráčů a nakonec je minionové kolo. Poté začíná nová fáze, která má úplně stejný postup.

V následujících sekcích už nebudeme rozebírat kolo za kolem, ale rovnou probereme základní principy hry.

Během dalších kol budete náhodně čelit hráčům a jejich kompozicím. Boj končí, pokud jedna ze stran kompletně vyřadí soupeře. Existuje vzorec, podle kterého se počítá poškození, ale tím vás teď nebudeme zatěžovat. Zatím stačí jednoduché pravidlo – za každou přeživší jednotku poškození navíc. Kolo končí teprve tehdy, jakmile dobojuje poslední dvojice. Zdraví všech hráčů vidíte po celou dobu hry na pravé straně obrazovky. 

Po prvních třech zápasech proti hráčům je na řadě další karusel. Od této doby až do konce hry se uvolňují postupně dva hráči v závislosti na životech. Začínají ti, kteří mají nejméně. Toto je možnost pro hráče, kteří jsou pozadu, aby se mohli vrátit zpátky do hry. Díky tomu si mohou vybrat přesně ten předmět, který potřebují nejvíce.

Pokud se ptáte – "Když si povedu hůře a budu mít větší šanci získat předmět, který potřebuji, tak proč se vůbec snažit být popředu?" Důvody "proč" se dozvíte níže.

Základy ekonomiky: Série výher / proher, pasivní příjem a úroky

V Teamfight Tactics dostáváte pasivně zlaťáky každé kolo. Prvních pár kol se váš příjem postupně zvětšuje, počínaje na 2 zl. a konče na 5zl. za každé kolo. Toto ale není váš jediný příjem.

Další příjem přichází při dosažení určitého počtu výher či proher v řadě a také za nahromadění určitého počtu zlaťáků.

Série výher / proher:

  • Série 2-3 her = 1 extra zl. / kolo
  • Série 4-5 her = 2 extra zl. / kolo
  • Série 6+ her = 3 extra zl. / kolo
  • Zlaťáky za sérii se nyní vyplácejí během kol PvE

Tato mechanika hry odměňuje hráče, kteří si vedou dobře. Existuje taktika, ve které hráč záměrně prohrává, aby dosáhl série proher v řadě a zároveň měl výhodnější pozici v karusel. Ale tím se teď zabývat nebudeme. Za každé vyhrané kolo (neplatí pro kola s přisluhovači) obdržíte 1 zlaťák.

Podle objemu nashromážděných zlatých na konci kola dostáváte bonusové zlaté jako tzv. úrok.

Úroky:

  • 10zl. = 1 extra zl. / kolo
  • 20zl. = 2 extra zl. / kolo
  • 30zl. = 3 extra zl. / kolo
  • 40zl. = 4 extra zl. / kolo
  • 50zl. = 5 extra zl. / kolo (max)
  • Příklad: Pokud na konci kola skončíte se 34 zlaťáky, tak dostanete 3 extra na konci kola

Množství zlata, které vyděláváte za kolo, můžete kdykoli zkontrolovat přejetím myši na váš celkový počet zl. nad obchodem. Počitadla zlaťáků jsou viditelné pro všechny, tak můžete jednoduše mít přehled o tom, kolik zlata přibližně mají ostatní.

Detailnější informace ohledně ekonomiky a tři základní styly hraní si rozebereme dopodrobna v dalším článku!

Základy pozicování

Správa vaší ekonomiky, nákup jednotek a sestavení vašeho týmu jsou neuvěřitelně důležité, ale pokud své jednotky nepostavíte správně, může veškerá vaše snaha přijít na zmar. Zajištění vašich jednotky na nejoptimálnějších možných místech, vám pomůže získat z nich co největší hodnotu a zvýšit soudržnost jejich úspěchu v bitvě.

Obecné pokyny pozicování:

  • Vaše jednotky chcete ideálně držet v pozici, kde aktivně dostávají a zároveň udílí poškození (bez toho, aniž by umřeli, samozřejmě), díky čemuž se jim bude rychle generovat mana na aktivovaní jejich schopností
  • Snažte se jednotky postavit tak, aby každá použila jejich schopnost alespoň jednou. Pokud umřou dříve, než se tak stane, něco je špatně
  • Většina týmových kompozic je podobna League of Legends – "natankovaná" přední linie chrání "papírovou" zadní linii, která udílí hlavní poškození
  • Jakmile jste v pozdější fázi hry a máte lepší představu o tom, proti komu budete hrát (po vypadnutí několika hráčů), snažte si pamatovat pořadí a pozicovat odpovídajícím způsobem přímo proti nim
  • Pro ušetření času můžete přetáhnout jednoho hrdinu na druhého a automaticky se vzájemně prohodí tam, kde stáli

Detaily pozicování si rozebereme podrobněji v dalším článku!

Jak kombinovat předměty a komu je dát

Na začátku článku jsme se zmínili o tom, že můžete získat předměty z kolotočů nebo příšer, ale opravdu jsme se nezabývali tím, pro koho jsou a jak je používat. V této části se budeme konečně zabývat tím, jak je co nejlépe využít a proč byste měli upřednostňovat určité položky před ostatními. Zde jsou hlavní věci, které potřebujete vědět.

Kombinujeme předměty:

  • Každý jednotka pojme maximálně tři předměty
  • Přidělení předmětu hrdinovi je trvalé. Pokud jej chcete získat zpátky, nebo přesunout, musíte daného hrdinu prodat
  • Jsou dva typy předmětů – základní a kombinované. Když dáte hrdinovi dva základní předměty, změní se na kombinovaný
  • Obecně vzato se snažíte poskládat co nejlepší kombinace předmětů pro posílení vaší aktuální týmové kompozice

Předměty dělají vše – od poskytování základních statistik, jako je zdraví a rychlost útoku, až po obcházení pravidel hry tím, že vám umožní překročit maximální počet jednotek. Mít správné předměty na správných jednotkách výrazně zvýší vaše šance na výhru. Zejména proti týmům, které také nepoužívají své předměty ideálně.

Tohle je galaktičtí přátele pro začátek vše. Detailnější rozbory klíčových herních mechanik pro vás připravujeme v nadcházejících článcích. Tak buďte na příjmu!

O autorovi:

Členem od: 10. 5. 2016
Celkový počet článků:
7