
Zatímco Riot Games celosvětově loni utržil přes 38 miliard korun a vydělal si čistého skoro 9,6 miliardy, LEC zůstává černou dírou na peníze. V roce 2023 se tržby ligy propadly o 63 %, náklady stouply o 26 % a ztráta se vyšplhala na 689 milionů korun. Za jediný rok! A to se nepočítá celkový akumulovaný schodek přes 1,3 miliardy, který se táhne už od spuštění ligy.
Na vině jsou podle analýzy hlavně vysoké provozní náklady. Od mezd, přes cestování, až po produkci vysílání. A samozřejmě nízké příjmy. Sponzoři dávají míň než dřív, televizní práva skoro neexistují a prodej merche je spíš kapka v moři.

Tencent, jeden z globálních herních gigantů (vloni s příjmy přes 2 biliony korun), začal po Riotu chtít víc muziky za míň peněz. A Riot přitvrdil. Letos v lednu propustil 530 zaměstnanců, z toho velká část z esport divize. Změnily se podmínky pro týmy v LEC, snížily se minimální výplaty a odpustilo se asi 50 milionů korun na franšízových poplatcích.
Utrpěla tím ale i kvalita. Fanoušci si všímají technických chyb, úspor na produkci i menšího počtu eventů. A nejen v LEC, podobně to vypadá i u VALORANT ligy VCT EMEA, která má aktuálně problémy s technikou i rozpočtem. Ačkoli LEC táhne Riot do červených čísel, celkově Riot Games Limited (pobočka pro Evropu, Blízký východ a Afriku) v roce 2023 vydělalo přes 38 miliard korun a vytvořilo čistý zisk přes 9,6 miliardy.

Riot v Evropě vygeneroval tržby ve výši 1,55 miliardy eur, což je asi 39 miliard korun, a zisk přes 9 miliard korun. Ale to neznamená, že si Riot může dovolit jen tak rozfofrovat peníze na esportu. Po loňských problémech s financováním v tomto odvětví začal Tencent tlačit na zlepšení marží a úsporná opatření. A esport v Evropě se stal jedním z hlavních cílem škrtů.
Prozatím se Riot rozhodl přehodnotit vztahy s franšízovými týmy, čímž došlo k snížení poplatků a některým ústupkům ve výších garantovaných platů. Zatímco týmům se bude platit méně, Riot se na oplátku snaží ještě více profesionalizovat struktury a tím šetřit.

Podle redakce Sheep Esports vychází úsporná opatření Riotu z agresivní kapitalistické politiky Tencentu, která klade důraz na neustálé zvyšování marží. Esport vnímají primárně jako marketingový nástroj pro propagaci značky a herního obsahu, nikoli jako samostatný byznys. Z pohledu celkových financí Riotu přitom esport představuje relativně nízké náklady, takže současné škrty nejsou nutností, ale strategickým rozhodnutím, jehož cílem je koncentrovat zdroje na aktivity s vyšší přidanou hodnotou a tím maximalizovat dividendy pro mateřský Tencent.