Přejít k hlavnímu obsahu

eSuba – Monopol nejen na hráče

7. 11. 2012 | 12:52 StarCraft 2
Minule jsem se vrtal v tom, jaký důvod má stagnace české starcraftí scény. Tentokrát jsem se vydal dál po stopách a zjistil, že za vše může ďábelská eSuba. Je to tak! Nejenže Jump vyhladil veškerou konkurenci na CZ&SK scéně, eSuba má monopol i na další důležitou součást scény...
Výchozí obrázek

Minule jsem se vrtal v tom, jaký důvod má stagnace české starcraftí scény. Tentokrát jsem se vydal dál po stopách a zjistil, že za vše může ďábelská eSuba. Je to tak! Nejenže Jump vyhladil veškerou konkurenci na CZ&SK scéně, eSuba má monopol i na další důležitou součást scény...

Samozřejmě je důležité brát vše s patřičným nadhledem! Tentokrát jsem chtěl vyzpovídat redaktory na jednotlivých portálech. S hrůzou jsem však zjistil, že jediný portál, který zprostředokovává jakés takés komplexní zpravodajství ze světa i od nás a zároveň má stálé a dlouhodobě přispívající redaktory, je eSuba! Nepočítám samozřejmě Jumpa píšícího zde na PZ, Skopheka, který jednou za pár sesmolí několik řádek... Nepočítám ani další občasné přispěvatele. Vyrazil jsem tedy do terénu za někým, kdo je v eSubě uvedem pod "Public Relations".

*Jedná se o další wall of text, takže jako vždy, bez veselých obrázků hrajících si kočiček.

Tučňák

Ahoj Pigi, ty jsi se v eSubě svou tvrdou prací vyšplhal až na pozici PR manažera. První otázka, hnedka pěkně zostra, co se snaží eSuba svou redakční činností (u SC2) dokázat?

Karel "Pigi" Potužník

Ahoj. Tak eSuba se svou redakční činností u všech her, tedy i u SC2, snaží zejména informovat. Jsme si dobře vědomi, že informace o oblíbené hře jsou přesně to, co k nám vede tu spoustu čtenářů, které máme. I proto se neustále snažíme rozšiřovat svou redakci a přidávat nové a nové články. Jedná se o snahu vyvažovat informace o našich hráčích a týmu i obecnými informacemi, tak, aby si každý našel to, co ho zajímá. Čili snažíme se poskytovat lidem to, co chtějí.

 

T: A myslíš, že lidé chtějí hledat tyto obecné informace právě na stánkách gamingového týmu? Jistě, informace o účasti a úspěších eSuby jsou samozřejmost, ale co novinky o GSL, MLG a dalších? Myslíš si, že na týmový web patří také? Neměly by zůstat u nestranných portálů, jako je Grunex nebo Playzone?

P: Tak web eSuby je už delší dobu brán jako jeden ze "svaté Xtice" portálů, kde se lidé dočtou mnoho zajímavostí a informací. A to je přesně to, o co se snažíme. Víme, že lidem prostě musíme nabízet co nejvíce, aby měli důvod na náš web chodit a aby brali eSubu jako synonymum kvality a zábavy. A je úplně jedno jestli by se takovými věcmi měl týmový web zabývat. Prostě trochu posuneme tyhle hranice a je to :). Druhou věcí je, že z různých důvodů zmíněné portály na tuto práci ne úplně stačí. Přiznejme si, že z tohoto pohledu je "hlad po informacích" ne zcela uspokojen.

 

T: Tím se pěkně dostáváš k otázce "masa", které tento hlad uspokojuje. eSuba (na rozdíl od ostatních portálů, snad s výjimkou trochu jinak zaměřeného starcraftcz.com) má po ruce tři velmi aktivní redaktory SC2. Těmi jsou Pospi, MichalS a Rhomedan. Kdyby byl toto rozhovor s Jumpem, jistě by došlo na téma "monopolu" SC2 hráčů. Nemyslíš, že má esuba trochu "monopol" na lidi, kteří jsou ochotni o SC2 psát? Dá se to přirovnat? A čím to je? Někteří z nich v podstatě přešli z ostatních portálů k eSubě. Proč?

P: To je těžké. Když je tu těch lidí, kteří jsou schopni něco dobře a kvalitně dělat, tak málo, je jasné, že není šance, aby je měli všichni. Čili onen "monopol" bych spíš nazval nedostatkem. Nedostatkem schopných lidí a nedostatkem motivace pro ty schopné. eSuba jako celek se snaží udělat maximum pro motivování svých lidí. To jest, redaktory platíme, protože když od někoho chcete kvalitní a pravidelnou práci, jinak to nejde. Chováme se tedy jako každý jiný tržní subjekt. Dalším hlediskem, proč u nás někdo může být raději než jinde, může být i to, že svým redaktorům dopřáváme pokud možno co nejvíce volnosti. To jest, nenutíme je psát do článků nesmyslné slovní obraty v každé druhé větě jenom pro to, abychom uspokojili reklamní oddělení všech partnerů a podobně. Ano, naše partnery zmiňujeme, ale redaktoři u nás tak nějak sami vycítí, kdy a kde je vhodné umístit nějaké to promo. Tahle svoboda může být pro někoho klíčová.

 

T: Pěkně řečeno. Už tě dlouho nezdržím. Jen bych to shrnul: eSuba má momentálně z mého pohledu nejkvalitnější články o dění ve světě SC2 a v poslední době se mi nestalo, že bych se o nějakém důležitém turnaji či události u vás nedočetl. Jediné, co by člověku mohlo vadit, je absence téměř jakékoli diskuze. Na Playzone se objeví jeden článek za delší dobu, ale vždy je pod ním bouřlivá diskuze – desítky komentářů. Na již zmíněném starcraftcz.com také. U vás je mnoho kvalitních článků, ale v diskuzi vždy jen pár komentářů. Co mi k tomu řekneš? A máš nějaký zájem to změnit?

P: Jednou z našich priorit je určitě právě zvýšení vzájemné interakce mezi čtenáři a také mezi čtenáři a naším týmem. Takže ano, rádi bychom, kdyby se pod články objevilo daleko víc komentářů. Již máme určité plány, které by k tomu měli vést. Ale to je na delší dobu. V tuto chvíli je naším cílem pokusit se diskusi vyvolat přímo. Portály jako Playzone mají oproti nám jednu výhodu v tom, že na nich je každý registrován kvůli turnajům a ligám. Potom, díky automatickému přihlašování, je komentování jednoduché. U nás je největší motivací k registraci, prozatím, právě možnost komentovat. To se budeme snažit změnit. Věříme, že kvalita našich článků čtenáře motivuje překonat ty zdánlivé překážky a projevit svůj názor.

 

T: Hodně štěstí! Je pravda, že i já se občas zdráhám přihlásit jen kvůli komentáři. Poslední dotaz. Co dalšího v redakčním světě SC2 nás čeká a můžeš to prozradit? Nebo spíš položím otázku takto: "Co eSuba ještě potřebuje?" Stream zajišťuje Kalf (pokud se nic nezměnilo), tři redaktoři… je něco dalšího, po čem toužíš/te? Víc streamu z turnajů, vlastní vysílání, víc streamu hráčů, víc redaktorů a článků? Vlastní liga ve stylu KotH? Povídej, přeháněj. :)

P: Práce na zlepšování nemůžou nikdy skončit. Bohužel to vyžaduje další pracovní síly, kterých je nedostatek. I tak ale zapojujeme další a další schopné lidi do dění v našem týmu. Díky tomu se nám snad podaří zase posunout o něco dál. Cílem by teď určitě mělo být podpoření mediální tvorby. Od streamů hráčů, přes tvorbu videí až třeba k wallpaperům a fotkám. To vše je ale časově a pracovně dost náročné (jak na bázi tvorby, tak na bázi organizace). Proto se přes drobná zakopnutí dostáváme dál a dál a snad se nám podaří zajistit pro diváky dostatek tuzemských streamů od hráčů, videonávodů, zajímavých spotů atd atd. Stále například hledáme redaktory prakticky všech her, pracujeme na spoustě věcí a sami ještě ani netušíme, do čeho se všeho vrhneme. Samozřejmě s tím jak roste zájem fanoušků a hráčů, rostou i možnosti toho, co jim můžeme nabídnout. Takže diváci a čtenáři jsou klíčovým faktorem v tom, zda se objeví nové ligy či turnaje, zda se bude na Facebooku soutěžit o zajímavé ceny a podobně. Jediným omezením, které známe, je čas. Vše ostatní překonáváme :)

 

T: Super, těším se. Díky moc za tvůj čas! Zase mám v něčem o trošku víc jasno. Je to sice klišé, ale nějaká poslední slova?… v tomto rozhovoru.

P: Poslední slova vždy rád využiju . Rád bych poděkoval všem, kteří se nebojí trošku máknout ve prospěch svého koníčka. Oni vědí, že to ocení jen málokdo, ale faktem je, že bez nich by hráči měli kulový, neměli by o co hrát, neměli by ani kde hrát. Celá tahle komunita stojí na pár lidech, kteří se baví tím, že pro ostatní něco dělají. Proto bych rád aby se na to nezapomínalo při ohodnocování.


Stejně jako tomu bylo u předchozího článku, ani tentokrát nebudu vypichovat nějaké důležité informace – ani se nebudu snažit o nějaký závěr. Obrázek si udělejte sami.